Vespa-Ciao.NL
:: Voorwielas monteren

Home Forums Techniek Mechanisch Voorwielas monteren

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jorijn
    Topic starter

Hallo, ik heb een nieuwe voorwielas gekocht bij jmpb

Alleen weet ik niet precies hoe de volgorde zit met monteren ,en waar mn rem en mn km/teller tussen moet! Iemand enige ervaring hiermee?

Jacky
      Bijdrager

Lager moetj even kijken waar die komen die zullen als eerste komen. (weet ook niet zeker of ze erin moeten er zullen wel al lagers zitten.

– De bout, dan de 2 koperkleurige moeren.(let op je moet alles net zo vast draaien dat het wiel goed draait)
        – De remdeksel of hoe je het ook noemen wil, daarop de smalle bout(3de zal reserve zijn)
        – Dan de ringetjes en dan de grote bout

Alleen die ringetjes ben ik niet zo van onder de indruk normaal hebben die een andere vorm, wat ronder zodat het wiel niet los kan springen dus daar zou ik toch anderen voor halen.

Wouz-LwB
        Donateur

Volgorde :

-Je haalt je wiel eruit
          -Je haalt de remplaat eraf.
          -Dan zie je moeren op die as zitten , deze maak je los(op beide kanten een sleutel zetten ;))
          -Gewoon alles eruit halen.. om de lagers eruit te halen moet je met een platte schroevendraaier het plaatje die voor de lagers zit eruit halen. Deze niet verbuigen omdat je hem weer nodig hebt.

Daarna alles ff schoonmaken van binnen.

– Nieuw lagervet pakken en in de velg smeren en op de lagers.
          -Dan zet je het witte houdertje + lagers in je wiel. Balletjes er niet uithalen , gewoon in z’n geheel.
          – Het plaatje weer voor de lagers vast tikken
          -Dan komen de 2 conus moeren (op de foto naast de dikke moeren)
          -Die draai je helemaal aan, zorg dat je aan allebeide kanten genoeg schroefdraad overhoud.
          Niet kneitervast oid.
          – Dan moet je 2 dunne moeren naar de conusmoeren toe
          – Als je voelt dat de as spelingvrij is en het wiel goed draaid , dit kun je doen door de conusmoeren vaster/losser te draaien.
          – Als dat goed zit moet je de 2 dunne moeren tegen elkaar indraaien, De conusmoeren moet je ook tegen de dunne moeren vast draaien.
          -De conusmoeren draaien vaak mee , deze moet je vast houden met een hele dunne steeksleutel ( bij de fietsenmaker hebben ze deze)
          – Daarna je kilometerteller monteren
          -Daarna je remplaat erop zetten en vastdraaien met de enige dunne moer die je nog hebt.

Dan kan hij weer in de brommer.

Het spelingvrij maken van de as kan soms echt een kut werkje zijn. Anders kun je het aan een fietsenmaker vragen of hij je wil helpen.

Jorijn
          Topic starter

Helemaal geweldig!Duidelijker kan het niet. Mag ik je hartelijk bedanken!

Wouz-LwB
            Donateur

Daarvoor is dit forum 😉 Geen dank:)

Jorijn
              Topic starter

Ik heb alles zoals de volgorde die jij zegt gedaan, maar als ik dan de 2 dikke moeren aan de buitekant van de as op de vork draai dan zit mijn wiel muurvast! Enig id wat dit kan zijn?

Jacky
                Bijdrager

Ja je hebt ze te vaste gedraaid. Als tie zonder die moeren ooknie draait zitten die binnenste 2 te vast waar ik het hierboven over had(die koperkleurige dus). Ma denk gwoon de 2 buitenste bouten losser.

Al andere ringen gehaald btw?

Wouz-LwB
                  Donateur

Dan zitten de conusmoeren niet tegen de dunne moeren ingedraaid. Ik denk dat alles nu weer een beetje los zit binnenin en daarom de conusmoeren zich helemaal vastdraaien.
                    Loopt je remplaat wel helemaal vrij ?

Jorijn
                    Topic starter

Dat is het m juist, zonder die moeren draait ie perfect.. En mn remplaat loopt ook vrij. ik heb wel aan de ene kant van mijn km teller het aardig opgevuld met ringen omdat anders mijn wiel téveel naar de verkeerde kant trek zodra ik m aandraai!

Jorijn
                      Topic starter

Foto van de kant van mn remplaat

Foto van de kant van de km teller

de papkarre
                        Bijdrager

fotos doen het niet

Jorijn
                          Topic starter

Ben er nog steeds niet uitgekomen! Zodra ik de buitenste dikke moeren vastdraai zit mn wiel helemaal klem!En de conusmoeren zitten gewoon goed stevig tegen de 2 platte moeren aangedraaid!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.