Vespa-Ciao.NL
:: Voorwiel staat schuin en kantelt bij sturen

Home Forums Techniek Framedelen Voorwiel staat schuin en kantelt bij sturen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Maatsko
    Topic starter

Het voorwiel van mijn Ciao staat altijd een beetje scheef en loopt zelfs een klein beetje aan. Ik heb wat foto’s en filmpjes gemaakt om het wat duidelijker te maken.
      Aan de foto hieronder kan je zien dat het wiel naar links leunt. De foto is recht van voren gemaakt.  WhatsApp Image 2022-05-11 at 4.17.58 PM

Als ik stuur dan kantelt mijn wiel een beetje heen en weer en daardoor voelt het sturen raar. Ik heb het geprobeerd te filmen maar ik weet niet of je het goed kan zien. Waar je op moet letten is dat het wiel heen en weer schuift ten opzichte van het spatbord.
      ezgif-2-f9f365a08f

Volgens mij is er iets mis met de veer aan de kant van de remkabel van het voorwiel. De buitenband is ook helemaal versleten aan een kant aangezien die ergens langs de vork schuurt.WhatsApp Image 2022-05-11 at 4.17.57 PM
      Zit er iets verkeerd aan de montage van het voorwiel of moet ik de veren vervangen?
      WhatsApp Image 2022-05-11 at 4.42.24 PMWhatsApp Image 2022-05-11 at 4.42.24 PM (1)

niek1992
      Bijdrager

Reviseer je vorkbussen (messing versie, exclusief pennen & montagemateriaal) of als je toch bezig ben, een volledige revisie. Naast versleten vorkbussen kan deze speling ook veroorzaakt worden door verkeerde montage conische moeren of rem-ankerplaat die niet strak vast gedraaid zit.

Maatsko
        Topic starter

Zou je alsjeblieft iets meer uit kunnen leggen hoe in die conische moeren kan controleren of de rem-ankerplaat strakker kan aandraaien? Dan kan ik dat proberen. Als dat niet lukt dan kan bestel ik de complete revisieset.

RichardB
          Bijdrager

welke conische moeren worden hier bedoeld?

Ries Maas
            Bijdrager

Ik had hetzelfde, de meeste kans om het op te lossen is de lagerbussen te vervangen.
              Kost een paar euro, wat gevloek en wat kracht, maar het is prima te doen.

Ik zou er gelijk de eind aanslagrubbers bij vervangen als de boel toch uit elkaar ligt.

De kans dat het de conische moeren zijn lijkt me vrij klein bij deze mate van scheef-staan, ik vermoed dat je niet ver meer had kunnen rijden.

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

gileracitta
              Bijdrager

Kan het fout hebben op foto 3 lijkt wel of je vork verbogen is…<veer naar as gedeelte>

1

Maatsko
                Topic starter

Dank voor de berichten. Ondertussen heb ik een complete revisie gedaan met deze onderdelen. Dit heeft het probleem helaas niet opgelost wat wel gek is aangezien elk onderdeel van de voorvork en de schommelarm vervangen is. Nu weet ik helaas niet zo goed wat ik moet doen. Het is ook gek omdat ik dezelfde revisie ook heb gedaan bij een andere ciao van mij en daar werkt alles echt perfect dus de montage is waarschijnlijk ook goed gedaan bij deze. Wat ik wel nog kan proberen is het wiel van de andere ciao onder deze zetten en dan kijken of het probleem verholpen is.  Verder zou ik het echt niet weten…

Maatsko
                  Topic starter

Ik kan nog wel wat fotos laten zien van hoe het er na de revisie uit ziet.

Lennaert
                    Sleutelbeheerder

Rubberen stoot kussentje mist tussen je schommel arm en je vork.

Die zit niet inbegrepen bij je setje maar is wel nodig voor ciao vorkjes.

Ries Maas
                      Bijdrager

Als je alles op de juiste manier gereviseerd hebt en de boel nog scheef staat?
                        Vreemd.
                        Een ander wiel erin kun je proberen maar zal de scheef-stand niet oplossen denk ik.

Heeft de voorvork niet eens een flinke tik gehad dat ie gewoon licht krom is? Soms hoeft het een millimeter bij de as te zijn, wat enkele centimeters scheefstand bij de band is.

En het spatbord, is dat ook zuiver recht? Als dat ook iets scheef staat kun je het optisch bedrog van scheef staan krijgen.

Maatsko
                        Topic starter

De oude stootkussentjes heb ik wel weer teruggezet bij de revisie dus die zitten er op.
                          Het zou wel kunnen dat deze al scheef was toen ik hm kocht maar dat het me toen niet opgevallen is. Het is niet alleen optisch want bij het maken van bochten merk ik ook heel erg dat er speling in het wiel zit. Ik denk dat ik maar een nieuwe voorvork ga zoeken op marktplaats.

Ries Maas
                          Bijdrager

Als er speling op het wiel zit deugt het sowieso niet!

Dan is het de kunst om uit te zoeken of de speling tóch in de veerarmpjes, lagerbussen zit, of in je wiel as zelf? Die speling moet ergens vandaan komen.

RichardB
                            Bijdrager

Rubberen stoot kussentje mist tussen je schommel arm en je vork. Die zit niet inbegrepen bij je setje maar is wel nodig voor ciao vorkjes.

Vaak zijn de oude te zacht en poreus, dus verstandig om deze ook te vervangen

Heb je ook gekeken of de lagers nog goed zijn? Dat er geen kogeltjes missen e.d. en geen optische bijzonderheden qua slijtage, vaak kun je het wel voelen als de remtrommel meer beweegt dan alleen draaien

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.