Vespa-Ciao.NL
:: Voorwiel montage vespa ciao

Home Forums Techniek Problemen oplossen Voorwiel montage vespa ciao

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

tom87
    Topic starter

Beste heren (dames),

Ik heb een ciao uit 2001 met 5 spaaks velgen, maar krijg mijn voorwiel op geen manier fatsoenlijk gemonteerd.

Na montage draait het wiel prima, maar zodra ik de remkabel vastzet draait het wiel stroef en kraakt het enorm. Ook remt hij niet degelijk.

Heb de boel al 10x losgehaald en weer gemonteerd, lagers ingevet, remvoering schoongemaakt, nieuwe as met lagerhouders gekocht, noem maar op….. maar doe toch wat fout denk ik dan?

Heb de boel op de volgende manier gemonteerd :
      Maar dan de lagers andersom.

Heb wel het idee dat mijn remnaaf wat krom is en weet niet of dat het probleem zou kunnen verklaren?

Kan iemand mij misschien nader verklaren hoe ik het wiel wel fatsoendelijk in elkaar krijg en weer gemonteerd onder de ciao.

Bedankt

Guido
      Donateur

Ik zie volgens mij 8 kogels.
        Zitten de kogeltjes in een plastic houder of druk je ze zo in de lagercup?
        Als ze in een plastic houder zitten klopt het dat het er 8 zijn.
        Als ze zo in de lagercup zitten, kom je er 2 te kort. Er moeten namelijk 10 kogels per kant in zitten.

tom87
        Topic starter

Sorry foto was voorbeeld van internet. Heb zo’n plastic houder waar je de kogeltjes in duwt. Maar wiel draait top als ik de remkabel los maak.

Echter wat ik ook probeer, zodra ik de kabel vast zet loopt het wiel stroef en kraakt de boel weer.

IvanSaab
          Bijdrager

Span je dan niet gewoon de remkabel te strak?

Wilk1985
            Moderator

Wat betreft het afstellen van de speling is het vaak even proberen wat het best gaat. Wat ik wel eens doe is eerst alles net iets te strak monteren, en na de complete montage de stelmoer nog wat losser draaien, dan zit het vaak exact goed met de speling.

Je remmen staan er in principe los van, dus als je wiel goed draait tot je gaat remmen is er iets mis met je rempot of de remkabel staat idd te strak.

! Joor !

Kan het zijn dat je met een kromme as hebt gereden en dat daardoor je remvoering scheef is ingesleten?
                Ik heb namelijk het zelfde probleem en heb alles behalve de velg al vervangen. Bij mij ligt het dus aan de velg.

Succes

tom87
                Topic starter

Zou kunnen, heb ondertussen al een nieuwe as erin. Blijft een geklooi, ook al gehad dat het wiel na montage echt heen en weer wiebelt. Als ik de voorrem in knijp trekt het voorwiel sowieso wat naar rechts.

Remkabel staat al zo slap dat hij eigenlijk al helemaal niet meer remt, zodra ik de kabel iets strakker zet zodat ook ietswat spanning staat op de remhendel, dan kraakt en piept de boel al.

Ga denk ik ook maar eens een tweedehands remnaaf proberen en kijken of dat wat uit gaat halen.

Florian
                  Moderator

Haal die lagers uit dat kunststof konvooi, dat is toch alleen maar extra onderhevig aan slijtage en loopt nooit echt lekker soepel. wel dan extra kogellagertjes plaatsen. Wat ik altijd doe, hele cupje rondom vullen met lagers en er dan 1 tussen uit halen zodat er voldoende speling tussen zit. (Die maat kogellagers kun je wel kopen bij de plaatselijke fietsenwinkel)

Waarschijnlijk heb je deze moeren te strak tegen de lagers aangedraaid.

Draai deze hand vast tegen de lagers aan, strak genoeg dat er geen speling op de as zit. Niet zo strak dat het wiel niet meer draait.

Vervolgens borg je bovenstaande moeren met deze dunnere moeren (rechtsboven op de foto)

Deze goed strak tegen de (ik noem ze maar even lagermoeren) aandraaien. Zorg dat de lagermoeren niet meedraaien want deze heb je immers net goed afgesteld zodat het wiel soepel draait.

Vervolgens komt de remnaaf. Waarschijnlijk moet je het aan de binnenkant een beetje opvullen met een busje/ringen om deze vrij te laten lopen.

Mocht je er alsnog niet uitkomen stuur je maar even een pm.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.