Vespa-Ciao.NL
:: Voorwiel heeft speling

Home Forums Techniek Mechanisch Voorwiel heeft speling

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Cerebro
    Topic starter

Goedemiddag,

Ik heb gister na een aantal jaren eens mijn ciao weer uit de zooi in de garage gehaald. Na eerst mijn benzine kraan schoon hebben gemaakt want die zat vol met zooi, pruttelde de ciao na ongeveer 5 meter lopen.

Na een paar minuten warm draaien heb ik er een stukje op gereden door het dorp maar merkte dat met sturen dat het niet helemaal klopte. Mijn band loopt aan tegen de beugels van mijn voorvork dempers en als ik de voorvork vastpak en met mijn andere hand mijn velg dan merk ik ongeveer 3mm speling als ik de boel heen en weer trek en druk. Vooral zichtbaar tussen de velg en de remtrommel. Dit is dus ook de speling die ervoor zorgt dat de boel aanloopt tegen mijn beugels van de voorvork dempers.

Nu is mijn brommer techniek kennis in de afgelopen jaren wat verroest dus hier mijn vraag, wat kan dit zijn en hoe dit het beste op te lossen? Ik moet wel aangeven dat ik de lagerset en bus van Moparts erin heb zitten, dus niet meer de oude losse balletjes. Jaren geleden was dat mijn laatste aankoop en actie op de ciao voordat hij verdween in de garage.

Gr,
      Erwin

Wim
      Bijdrager

Er vanuit gaande dat die lagerset goed is, zijn gesloten lagers, dus die overleven jou gewoon twee keer.

-Spaken spannen.
        -En anders, of ook, de plastic bussen van de schommelarmpjes liggen eruit,
        zijn gammel enz. Te koop bij jmpb.
        – Banden oppompen 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Cerebro
        Topic starter

Als eerste, dank voor de moeite voor het reageren.

Spaken spannen gaat helaas niet, ik heb een variant van bananenvelgen (geen idee hoe deze echt heten, noemde ze altijd zo).
          Denk dat ik alles maar ga vernieuwen in de voorvork. Geen idee hoe lang het er al in zit. Ik ben van plan om deze zomer te gaan knutselen aan de ciao (stang tussen de tank en zit gedeelte, remschijf achter). Echter moet de basis wel eerst goed zijn.

Gr,
          Erwin

dennis84
          Bijdrager

Zijn het niet die aanslagrubbers die onderin je voorvork zitten? Zodra een eentje van z’n plaats is staat je voorwiel ook scheef in de vork..

Cerebro
            Topic starter

Ik ga het checken, dank voor het meedenken. Denk komend weekend maar de voorvork demonteren en inventariseren wat ik nodig ga hebben.

Gr,
              Erwin

niek1992
              Bijdrager

Als er speling zit tussen je velg en je rempot, dan zit je rempot niet goed vast. Dit kan komen door het moertje waarmee je de rempot vastzet op de as door de velg, of omdat je vaste kooilagers gebruikt en nooit echt goed de moeren achter je rempot hebt vastgezet. gebruik de juiste ringen zodat je het goed vast kan zetten tegen elkaar voordat je de rempot vast zet.

Cerebro
                Topic starter

Zo hier schrik ik wel wat van. Dank voor je reactie. Komend weekend de voorwiel maar even uit elkaar halen en goed checken hoe het nu zit. Het is voor mij te lang geleden om een goed beeld hiervan te vormen, heb momenteel niet direct scherp wat je bedoelt met de juiste ringen. Denk dat het wel goed komt als de boel uit elkaar is.

Gr,
                  Erwin

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.