Goedendag allen!
Vanuit de Achterhoek (Lichtenvoorde) groet ik jullie en vertel ik graag over mijn Vespa Si’s. De eerste kocht ik ongeveer 18 jaar geleden om lekker naar school / werk te toeren echter toen ik mijn rijbewijs haalde kwam hij in de schuur te staan. Paar jaar later hadden we een brommer nodig om mee te doen aan de 8 uren van de Schans “brommercross”. Gefinisht als 48e van de 120 deelnemers, dit mede door een frisse blok wissel tussentijds, en uiteraard een hoop uitvallers.. Daarna kwam hij weer terug op de zelfde plek in de schuur voor de daaropvolgende jaren…
Vorig jaar kwam ik met de kids, nu op de leeftijd van 8 en 11 in de “schuur” en vroegen ze pap wanneer ga je eens rijden? Toen ging het los! Alles weer van stal gehaald en kosten noch moeite gespaard om hem weer aan het lopen te krijgen! Een min punt.. destijds is hij niet geschouwd en daarom niet voorzien van een kenteken..
De ideeen om weer te gaan rijden zitten nu in het hoofd dus dat moest ook gaan gebeuren! Eind 2023 kon ik een Vespa Si kopen op marktplaats, deze was van een dame op leeftijd geweest en was in compleet originele onverprutster staat! Een nadeel… ook geen kenteken, maar dat mocht de pret niet drukken en hij werd aangekocht. Papieren inclusief originele aankoop factuur zijn aanwezig, een mooie basis voor een leuke Vespa Si.
Naar veel klus avonden hebben we de Vespa Si compleet uit elkaar gehaald en opgeknapt. Het blok hebben we gereviseerd en voorzien van een 65cc cilinder, inlaat uit gevijld, nieuwe Dellorto 13/13 geplaatst en een originele dikke bocht Vespa Si uitlaat geplaatst. Ook de achterbrug hebben we gespoten, deze was iets roestig van het stil staan de laatste jaren.
Afgelopen maandag was het eindelijk zover en kon hij de weg op voor een Pinkster “brommer” rit. (Behaalde snelheid met deze setup 50km/h)
Wensen:
– Brom klok voor iets meer snelheid
– Expansie uitlaat
Eindresultaat:

En van de oude crosser: