Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Voorontsteking
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 8 maanden geleden door Martijnvanheerde.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 juli 2008 om 08:34 #203384
Bart en ik zijn bezig met zijn CP verdraaischijf simonini geval, en willen weten wat voor een voortontsteking vaak gebruikt wordt bij scooters/ schakels, en andere teringsnelle gevallen.
Weet iemand dit ? Graden of mm maakt ons niet uit,rekenen we wel onder
Bedankt

Dit is wat we tot nu toe weten:
Standaard blok
CP @0.45 = 19.4gr
CP @0.60 = 26.8gr
CP @0.75 = 36.1grSimonini blok CP @0.45
-Schijf max gedraait = 42.3gr
-Schijf min gedraait = 22.47grDeze punten zijn gemeten met multimeter waneer de weerstand in de CP van bijna 0 ohm naar oneindig groot gaat, ofwel precies wanneer het contact verbroken wordt. Ontsteekt de onsteking dan gelijk of zit er nog een vertraging in ?
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno4 juli 2008 om 08:37 #204012polini raad 23 graden voor ontsteking aan.
http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=10033
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel4 juli 2008 om 09:55 #204014Ja dat vind ik een hele mooie thomas, maar ik zit er al een hele tijd over na te denken, maar kom er niet uit -> hoever je punten uit elkaar staan kun je zelf regelen met je voelermaatje.
Wanneer ze openen, dat wordt geregeld door de ontstekingsnok. Hoe kun je dat in hemelsnaam aanpassen??4 juli 2008 om 10:03 #204015Het moment wanneer ze open gaan regel je door de contactpunten te draaien omdat het ‘schoentje’ van de contactpunten dichter of verder van de nok afstaat. De opening van de contactpunten is daar een gevolg van, een aanwijzing dat ze vroeger openen.
4 juli 2008 om 10:48 #204016Daan777 :
Ja dat vind ik een hele mooie thomas, maar ik zit er al een hele tijd over na te denken, maar kom er niet uit -> hoever je punten uit elkaar staan kun je zelf regelen met je voelermaatje.
Wanneer ze openen, dat wordt geregeld door de ontstekingsnok. Hoe kun je dat in hemelsnaam aanpassen??Hey, blijf eens van mijn topic af :pest
Neehoor, Bart en ik zijn er al uit:)
5 juli 2008 om 21:06 #204017ik had hier al een stukje tekst neergezet over de werking en mm voorontsteking
http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=9788
Op het moment dat de contactpunt opent, gaat de energie die opgeslagen is in je condensator naar de bobine.
om je vraag te beantwoorden: ja dus
5 juli 2008 om 21:40 #204019Onze meetwaarde wijken heel flink af van de waardes die jij aandraagt:
0.45 = 1.51mm voorontsteking (19.4gr)
0.60 = 2.85mm voorontsteking (26.8gr)
0.75 = 5.05mm voorontsteking (36.1gr)Weet je zeker dat die waardes van jou kloppen? Deckheight niet toevallig vergeten er vanaf te trekken?
Wat jij zegt over de manier van ontsteken is imo onjuist:
Op het moment dat de contactpunten open gaan kan er geen lading in de condensator zitten, op dat moment is die namenlijk aangesloten aan de massa, en via de contactpunten nogmaals aan de massa.Hetgene wat de vonk opwekt is ontdekt door Heinrich Lenz, genaamd zelfinductie. De fluxverandering door het draaiende vliegwiel wekt een spanningsverschil op in de spoel waardoor er een stroom gaat lopen, de “verbruiker” van deze spanning is eigenlijk de kortgesloten CP. De stroom in de spoel wekt een constant magneetveld rond de spoel op.
Zodra de CP’s opengaan wordt deze stroom op brute wijze onderbroken, er is op dat moment nog wel ene magnetisch veld om de spoel heen wat zich razendsnel omzet in een heel flink spanningsverschil over de spoel. Dit spanningsverschil is zodanig groot dat je ermee vonken kunt trekken. Dit ontlaad zich via de bobine, die de spanning verhoogd en de stroomsterkte verlaagt.
Helaas is de duur van de spanningspiek maar zeer kort, omdat het magnetisch veld om de spoel heel snel “op” is. Daar komt de condensator in actie. Deze zorgt ervoor dat de energie van het magnetisch veld wat geleidelijker af wordt gegeven aan de bobine, we praten hier over microseconden.
That’s the real story…. (imo iig, ben geen electrotechnicus maar heb beetje opgelet op school)
(Bij Fons accu ontsteking doe je precies hetzelfde, alleen dan gebruik je de bobine actiever als inductiespoel)
Home made engine dyno5 juli 2008 om 22:58 #204020oké een wel heel technisch verhaal. Het is nog moeilijker dan ik dacht. Ik heb me info van kreidlerforum. De waardes van mm voorontsteking heb ik zelf gemeten (en nog 3 keer nagemeten). Ook dit heb ik met de multimeter gedaan.
Kun jij arvid ook richtwaardes geven over bv toerentallen–> voorontsteking?
Heeft iemand wel eens 0.75 geprobeerd?
Nog een vraag: Misschien niet op de goede plek maar heeft er wel mee te maken.
Waneer ik mijn contactpunten bv op .50 instel, en ga een stukje rijden, en meet daarna nog een keer dan is de afstand kleiner geworden. Theoretisch kan dat niet, maar ik heb het praktisch elke keer.5 juli 2008 om 23:15 #204021
sjaak trekhaakals je ze goed vast draait zou dat niet moeten kunnen dacht ik.
6 juli 2008 om 06:58 #204022Hoe heb ik gemeten:
– Deckheigt bepaald in de opstelling
– Contactpunten gesteld
– Multimeter aan cp’s aangesloten
– Blok met de klok mee gedraait (welke kant heb jij omgedraait?)
– Op moment dat multimeter van 0.6ohm naar oneindig ging de hoogte van de zuiger in de cilinder gemeten
– Van de hoogte de deckheight afgetrokkenBart en ik hebben ook nog op zijn citta ff puntenafstand geprobeerd
– 0.65mm = heel ruw rijden, heel aggesief , slecht op lagere toerentallen, op stationair viel hij uit
– 0.55mm = minder ruw, wel lekker gehaaid blokkie die tevens stationair loopt (hebben we ze ook op laten staan)
– 0.45mm = tjah, gewoon normaal
– 0.30mm = vrij lui en lam blokkie, weinig gasreactie, vrij traag gevalDus we hebben de schijf op zijn simo blok zo verdraait dat de timing hetzelfde is als dat je op een std blok 0.60mm puntopening zou doen, hopenlijk loopt het mooi 🙂
CP’s zet ik altijd vast met locktight, en een goeie platte ring onder de schroef aangezien je anders een afdruk erin draait waardoor je hem nooit lekker meer af kunt stellen:(
Home made engine dyno11 juli 2008 om 11:33 #204023Weet niet of je er wat aan hebt, mijn sprinter loop het mooist op 3.5mm voorontsteking 🙂
11 juli 2008 om 11:42 #204024Das idd fijn om te weten 😀
Is dat 3.5mm voorontsteking met 43mm slag, en deckheigt erafgetrokken?
Wat voor een toerental heb jij zo ongeveer maximaal vermogen op ?
Home made engine dyno11 juli 2008 om 12:00 #204025Dat rijtje met die mm is dat waar je je CP’s op moet afstellen?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.