Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Vonkt niet, weerstand van Bobine?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 2 maanden geleden door TFL6.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 december 2008 om 21:33 #158159
Hallo,
Ik ben hier nieuw, ik ben niet nieuw in de brommerwereld :P.
Ik heb een kennis en zijn citta deed het niet (reed wel), nu vonkte hij niet. Ik heb toen nieuwe contactpunten gemonteerd en netjes afgesteld (0,50mm). Een nieuwe condensator gemonteerd. Ook een nieuwe draad van de contactpunten naar de bobine toe (was gaar).
Maar nu vonkte hij nog steeds niet :S.
Dus nu hou ik nog maar 2 dingen over, de ontstekingspoel of de bobine. Nu had ik gekeken of de spoel weerstand had en in het begin was het vrij afwisselend. Apart, maar na een 2de meting had ik 0,6 ohm. Ik ga er wel vanuit dat deze goed is.
Bij de bobine klopt er volgens mij iets niet, vanaf de stekker (zegmaar 30+, draad van het blok af komt) als ik daar meet tot de uiteinde van de bougiedop heb ik ongeveer 10 ohm (zo ff uit het hoofd). En van de stekker naar massa heb ik ook weerstand.Kan iemand mij vertellen hoeveel weerstand je bobine moet hebben (hoe je gemeten hebt) en hoeveel weerstand je spoel moet hebben? En of hier iemand uberhoud een spoel heeft gehad die spontaan kapot ging.
Groetjes TFL6
29 december 2008 om 21:39 #158639welkom (eindelijk eens iemand uit de regio)
Even voor de zekerheid, heb je de bougie al eens verwisseld? die gaan meestal eerder stuk.
Van het weerstandverhaal heb ik geen verstand, maar je zou voor alle zekerheid ook even het signaal dat de bobine inkomt kunnen testen met een lampje ofzo.
Succes
12 januari 2009 om 12:57 #158660Oke, ik heb vandaag een nieuwe spoel gemonteerd. Vonkt hij nog steeds niet. Nieuwe bobine, vonkte 700m. Alles nieuw kwa onsteking en het doet het niet :S
Aansluiting is volgens mij wel goed, het draad van de spoel naar de contactpunten toe, draad van condensator naar contactpunten. Dan vanaf de contactpunten naar de bobine toe.
Alle 3 draden zitten aan elkaar vast. Is dat goed?Als iemand mij dat wilt vertellen of een foto wil laten zien?
12 januari 2009 om 13:06 #158661[url]forums.php?m=posts&q=8188[/url]
Onderaan staan foto’s van het ontstekings gebeuren.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...12 januari 2009 om 13:09 #158662als je het echt niet voor elkaar krijgt wil ik wel x langs komen woon in vaassen dus ook in de buurt 😉
14 januari 2009 om 21:31 #158666Die foto’s vond ik wel onduidelijk. Je kan niet goed zien of de drie draden op elkaar liggen.
Maar oorzaak is gevonden. Op de contactpunten zat een laagje anti corrosie, soort van blanke lak.
Maar de contactpunten maakte geen massa omdat er een laagje tussen zat, met een schuurpapiertje weg geschuurd en hij doet het weer.Beetje stom, heb daarmee ook geen ervaring :P. Leer ik weer van.
KAN CLOSE!
14 januari 2009 om 21:31 #158667Die foto’s vond ik wel onduidelijk. Je kan niet goed zien of de drie draden op elkaar liggen.
Maar oorzaak is gevonden. Op de contactpunten zat een laagje anti corrosie, soort van blanke lak.
Maar de contactpunten maakte geen massa omdat er een laagje tussen zat, met een schuurpapiertje weg geschuurd en hij doet het weer.Beetje stom, heb daarmee ook geen ervaring :P. Leer ik weer van.
KAN CLOSE!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.