Vespa-Ciao.NL
:: Vonkt nauwelijks

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vonkt nauwelijks

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

coda
    Topic starter

Mijn brommer vonkt zo slecht dat ie niet start,bougie geeft een hele zwakke vonk,niet genoeg dus.

Een tijdje geleden is 1 pootje waar je de spoel op vastschroeft afgebroken,dit heb ik gelijmd met vloeibaar alu en alles weer in elkaar gezet.
      Hij liep er niet mee.

Toen heb ik er een sparcon ingezet (contactpuntvervanger) en daar liep ie wel mee,niet optimaal,stotteren,maar toch.
      Ik denk dat dit komt omdat dit ding net een iets krachtiger vonk geeft dan contactpunten.

Nou goed,dit lijkt een heel makkelijk probleem natuurlijk,vervang gewoon alles een keer
      wat met de ontsteking te maken heeft,ik heb toch alles 5 dubbel dus geen probleem
      zou je zeggen.

Dat heb ik dus gedaan:
      Vliegwiel,spoel,contactpunten,condensator,bobinekabel,bobine,bougiekabel,
      bougie,bougiedop,etc.

Wat ik ook probeer,hij vonkt niet goed genoeg om te starten,het lijkt er dus op dat het carter niet genoeg massa maakt.

Ik heb nu een testopstelling zodat ik niet steeds het blok op de brommer hoef te monteren.

Het blokje dus,met daarop de bobine vastgezet (massa) en draaien met de boor.

Ik heb er nu al een week elke avond aangezeten en het werkt niet.

Weet iemand het misschien??????

Weet er ook iemand hoe krachtig de vonk aan de bougie moet zijn of kan iemand dat opmeten?

HELP

Tom Z
      Bijdrager

Heb je toevallig je brug gecaot ofzow?
        schuur ff een laagje op aan je achterbrug waar je bobine zit.. dan maakt ie beter aarde is ook beter vonk..

eddi
        Bijdrager

meten gaat niet daar moet je apparatuur voor hebben, maar hij moet blauw/wit vonken… niet geel/oranje, wel raar want ik had vorige week ook dat probleem, een nieuwe condensator heeft dat verholpen maar jij hebt dat al gedaan…

coda
          Topic starter

Ja,en wat Tom zegt had ik ook al gedaan,even het frame extra schuren,maar daarvoor liep ie er altijd wel goed mee.

Tom Z
            Bijdrager

probeer nog eens een van al je andere bobines?

coda
              Topic starter

Ga ik doen,heb er 3 waarvan er 1 heel oud is.
                Ik moet zeggen dat ik nog nooit meegemaakt heb dat er een kapot was maar ja.

Hij vonkt blauw,contactpunten staan goed,timing is dus ok,en start helemaal NOOIT!!!!!!!!!
                Ook niet met remmenreiniger in het bougiegat of ingespoten via de carb.
                Nog niet 1 plofje!

Ik ben ten einde raad

kapot
                Bijdrager

Ik heb met mijn ouwe ciao ook es zo’n probleem gehad. Probeer een andere hittegraad bougie, en controleer of alles bij je carb lekker zit.

coda
                  Topic starter

Ik heb alles al geprobeerd,vervangen en gewisseld.
                    Ik ben aan het testen met de boormachine erop en ik zag dat de bougie bij lage toeren vonkt,bij midden tot hoge toeren helemaal,niet en bij hoge toeren weer wel!

Iemand met een beetje kennis van electronica die hier meer van weet?

hansieb
                    Moderator

Klinkt gek maar , staat je electrode afstand van de bougie op 0.4 ?

Ik heb dit laatst ook verandert 🙁 ik moest 100 x kicken voordat die aanging. Nu met de electrode afstand op 0.4 start die perfect.

Btw dit gaat om een CP blok ? iets lijkt me niet helemaal lekker dan , er hoort een goede sterke blauwe vonk vanaf te komen. Maybe ander setje spoelen met fris setje CP + condensator?

coda
                      Topic starter

Ja,is CP blok.
                        Heb verschillende spoelen geprobeerd,CP en condensatror zijn nieuw.
                        staat op 0,4mm…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.