Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vliegwiel zit vast
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 8 maanden geleden door Klaa$vaaK.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 juli 2017 om 16:01 #123051
Hallo mensen,
Als ik m’n koppeling vastdraai en daarmee m’n vliegwiel wat meer aandraai loopt het hele zooitje aan en is er geen
beweging in te krijgen.Wat ik ook zie is dat aan de binnenkant van het vliegwiel aanloop sporen zitten deze ztten ook aan de buitenrand
van het carter. Dus deze twee delen wrijven dan naar mij weten op elkaar.
De montage is als volgt: die keerring is zichtbaar (zit gelijk als Carter dus naar mijn weten niet te diep) dan dat blokje met spie
En metalen ringetje met uitsparing voor spie zit daar dan op. Daarop gaat dan het vliegwiel, ring koppeling (goedom) koppeling enz.Denk zelf dat de lagers niet goed zijn al zit er weinig beweging in die krukas of misschien wel het vliegwiel zelf.
Enig idee wat er aan de hand is?Groeten Klaa$vaaK
19 juli 2017 om 16:31 #123305Hallo klaasvaak.
Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad.
Bij mij liep het vliegwiel aan op de plastick randjes van de ontstekings spoelen.
Dit heb ik met een dremel voorzichtig weggehaald en het probleem was verholpen.Als je niet weet wat er aanloopt kun je ook met een stift dik de inkt op de spoelen en de rand van het carter doen. Het vliegwiel een paar keer ronddraaien als dat lukt.
Dan het vliegwiel er af en kijken of er inkt op het vliegwiel zit zoja weet je waar ie aanloopt.Succes.
Gr. Siem
19 juli 2017 om 20:25 #123545Het kan wel zijn dat je lagers zo sterk versleten zijn dat het vliegwiel de spoelen raakt, maar als dat zo is dan kun je de krukas ook heel makkelijk met de hand op en neer of heen en weer bewegen dus dat kun je gemakkelijk uitstluiten.
Je montage volgorde is verder wel in orde, weet je zeker dat er niet een klein stukje metaal aan de magneten van je vliegwiel vastkleeft dat je over het hoofd ziet?
20 juli 2017 om 05:42 #123546
Klaa$vaaKBedankt voor jullie reacties.
@S.I.E.M:
Dat kan ik proberen maar lijkt me toch raar, met geen enkele brommer heb ik hier last van gehad. Toen het vliegwiel voor het eerst vastliep dacht ik ook dat het niet goed was gemonteerd, toen heb ik alles eruit gehaald en volgens de ‘how to’ complete revisie de boel in elkaar gezet. Maar ik ga het toch even testen.@Wilk1985:
Het lijkt er ook op dat het vliegwiel aan de zijkant aanloopt, dus dat het vliegwiel niet gecentreerd is. Het is heel lastig te zien. Ik ga even kijken of ik de krukas op en neer kan bewegen en de magneten had ik al bekeken die waren schoon.Jullie horen van me!
20 juli 2017 om 05:53 #123547Even met een voelermaatje om je vliegwiel gaan, dan voel je meteen of er ruimte is of niet.
Ik heb ook wel eens het idee gehad dat een vliegwiel rondom aanliep, maar het bleek altijd iets anders te zijn. Vaak raakt het vliegwiel een spoel.
De bevestiging van de spoel heeft wat speling. Twee schroefjes losdraaien, spoel richting krukas drukken en weer vast draaien. Dat kan je probleem verhelpen.23 juli 2017 om 11:51 #123552
Klaa$vaaKHallo mensen,
Ik heb vandaag weer even naar de Citta gekeken en jullie tips gevolgd. Hij liep inderdaad aan op de contactpuntjes, deze had ik er nieuw ingezet alleen stond het palletje waaraan je je kabels bevestigd omhoog (Chinese troep). Heb hem voorzichtig met twee tangen wat krom gebogen zodat ie wat meer naar beneden wijst.
Daarna was het nog een hels karwei om hem af te stellen, er zat een veel te kleine sproeier in. Ik heb 43 en 44 geprobeerd maar die deed het niet. Bij 45 wel maar loopt niet optimaal. Ik heb nog een kleine vervolg vraag, namelijk:
– Citypower, carb 12/7 met sproeier 45 is dat aan de goede kant of zeggen jullie dat is klein of juist te groot?
Bedankt heren voor de tip! Ben helemaal geholpen!
Groeten Klaa$vaaK
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.