Vespa-Ciao.NL
:: Vliegwiel valt niet in het carter

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vliegwiel valt niet in het carter

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Rick.

Zoals vermeld zakt mijn vliegwiel niet geheel naar beneden. Er is al een spie gebroken en ik heb geen zin om nog meer spietjes te breken. Hoe kan ik mijn vliewiel verder laten zakken zodat hij mooi in het carter valt?

Rick

R.Zwiers
      Bijdrager

Ik laat hem er gewoon opvallen met je vliegwiel trekker er een stukje ingedraaid. Dan sla ik die wat aan met een rubberen hamer. Voor de rest bij de eerste keer je koppeling er op zetten flink aandraaien. Dan drukt die hem er bij mij tenminste goed op.

Rick.

Dat heb ik allebei al geprobeerd, maar het vliegwiel blijft 3mm boven de rand uitsteken.
          Het gaat om een elektronische ontsteking btw en ik kan zo niets ontdekken wat in de weg zit.

Wilk1985
          Moderator

In eerste instantie zou je zeggen dat er ergens nog een klein ringetje of moertje tegen de binnenkant of zijkant van je vliegwiel zit? Er moet toch ergens iets blokkeren anders.

Maar afgaande op je verhaal denk ik dat je in de verkeerde richting zoekt, het is vrij normaal dat je vliegwiel een stukje uitsteekt. Zie onderstaande foto, zo komt het te zitten…

Misschien dat het probleem van de brekende spietjes komt door een slechte spiebaan?

Rick.

Nee de spieraam is nog netjes.
              Bedankt voor de foto. Zo zit het bij mij nu namelijk ook dus dan laat ik het zo.
              De gebroken spie kwam waarschijnlijk doordat ik meteen als een gek ging kicken om het rondsel wat soepeler te maken en dat ik de koppeling niet goed genoeg aangedraaid had.
              Bedankt in ieder geval!

-RobinvS-
              Bijdrager

Je spiebaan kan nog heel netjes zijn maar de conische passing van je krukas kan wel uitgelubberd zijn. (Of van het vliegwiel)
                Je spie houdt het vliegwiel niet tegen bij een draaiende motor, dat doet de conische passing op je krukas.

Je kunt het nog een keer proberen maar als het blijft gebeuren zal je een nieuwe krukas nodig hebben. (Of vliegwiel)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.