Vespa-Ciao.NL
:: Vliegwiel rubber vliegt steeds weg!

Home Forums Techniek Overige techniek Vliegwiel rubber vliegt steeds weg!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Bart
    Topic starter

Hi allemaal,
      Ik heb een Si met een speedengine, en mijn vliegwielrubber heeft al 2 keer het vliegwiel verlaten.
      1x ben ik het piaggo origineel kwijtgeraakt, daarna eentje van JMPB, vervolgens een stukje ductape wat ik over het gat had geplakt. Op een of andere manier drukt of gooit ie ze eraf.
      Het liefste heb ik dat het vliegwiel mooi is afgesloten. Heeft een van jullie dit ooit ervaren?

RAV77
      Bijdrager

je hebt van vliegwiel rubbers 2 maten
        afhankelijk wel vliegwiel erop zit zal je de juiste moeten hebben .
        gaat hij er te gemakkelijk er op , dan is je rubber te klein en zal je 1 maat groter moeten hebben .
        want een rubber dat er in gaat hoort er altijd wat lastig op te gaan en ik denk dat die van jou te klein is en er dan ook te gemakkelijk op ging en ook makkelijk op en neer kon bewegen als die erop zat .
        en je hebt normaal geen ducttape of zo nodig als je de juiste hebt .

ik denk dat je deze had: https://www.jmpbonderdelen.nl/vliegwielrubber-vespa-ciao-tot-1975.html

maar deze zal je waarschijnlijk nodig hebben en is iets groter: https://www.jmpbonderdelen.nl/vliegwielrubber-citta-ciao-contactpunten.html

Bart
        Topic starter

Beste,

Bedankt voor je input. Ik ben me iid bewust van de 2 maten. Ik had degene die je aanraadt (42mm) van jmpb. Mijn snorfiets had dit rubber eruit gegooid en in 2en gebroken.
          Kan het rubber mogelijk contact maken met het frame of door druk die om een of andere reden ontstaat uit het carter gelanceerd worden?

RAV77
          Bijdrager

het kan idd zijn dat die tijdens het ronddraaien ergens tegen het frame aangelopen is .
            veel mensen gebruiken dan ook een schroevendraaier die ze tussen het frame en vliegwiel steken om de koppeling vast en los te kunnen draaien , omdat ze geen zuigerstop gebruiken .
            wat kan resulteren dat op die plek een beetje slijtage of verbuiging onstaat , en dan kan het zijn dat die net je rubber raakt van je vlieg wiel. want hier zit niet veel ruimte tussen .

kijk even of deze randen van de brug nog allemaal mooi vlak lopen en niet richting het blok gebogen is ergens .
            anders moet je die weer even vlak maken .Screenshot_5218

heel het gebied waar je vliegwiel loop hoort in elk geval vlak zijn

1

Wim
            Bijdrager

Hij wil gewoon ook eens zonder rubber!
              😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Bart
              Topic starter

Ik zal iig even checken of er een obstakel voor het vliegwiel rubber is aan het frame. Het blok is laatst gerevisieerd, het is niet me niet opgevallen dat het vliegwiel krom is of scheef loopt.

En anders moet ie maar lopen zonder rubber. Kan er veel rotzooi door dit gat naarbinnen komen? Ik rij niet door de regen en ook niet op de crossbaan

RAV77
                Bijdrager

ik heb zelf nog nooit een krom / scheef vliegwiel gezien of misschien door slijtage aan binnenkant van het vliegwiel dat er een hoop speling opzit .(misschien dat iemand hier weet of zelf ook heeft meegemaakt)
                  je zou gewoon voor een paar euro een 2de hands vliegwiel op kunnen zetten als het daar wel aan ligt , let alleen op dat die wel voor contactpunten moet zijn , want zonder dat gat in vliegwiel is voor elektrische ontsteking uitvoeringen.

ik vraag ik me af of dat krukas of het lager op de krukas wel goed is ervan is als het vliegwiel wel helemaal goed is , want het moet ergens in die richting dan vandaan komen.
                  voor de krukass kijk even als je brommer stationair loopt of je aan de kant van je koppelingsmoer als je erop kijkt deze niet heen en weer ziet slingeren , zo niet dan zal die nog wel goed zijn . dan blijft lager mogelijk nog over.
                  maar als hij pas gereviseerd is vraag ik me 1 ding ook af of de goede lager op de juiste kant dan zit
                  want die horen zo te zitten :

• 6202 aan klein carter kant van de krukass
                  • 6202/C3 aan groot carter kant van de krukass / zijde waar de koppeling later op komt.
                  • en nooit 2 dezelfde lagers gebruiken met het zelfde nummer ( dit gaat maar tijdelijk goed en zullen sneller kapot gaan)
                  • ook mogen de lagers niet omgewisseld zijn (dus op verkeerde plek)

ik weet niet of je dat via marktplaats door iemand hebt laten reviseren , maar ben er daar al een paar keer iemand tegen gekomen die 2x de C3 gebruikt in zijn revisies , wat een totaal verkeerde revisie is ook al loopt het.

zonder die afdekrubber kan wel , maar zal ook met normaal weer in verloop van tijd toch vuil naar binnen kunnen krijgen . misschien als noodoplossing iets over het gat heen plakken wat goed vlak blijft zitten en wat goed plakt , zoals een stukje ductape , zou dan wel eerst dat stukje ontvetten dan hij goed vast blijft zitten . dan heb je toch voorlopig enige bescherming .

maar nog even 1 ding als je vliegwiel op en neer gaat en je hebt dat blok compleet afgegeven voor revisie , en je hebt er garantie erop , dan hun het desnoods laten oplossen .

Bart
                  Topic starter

Ik heb het blok zelf gebouwd (polini speedengine), met nieuwe lagers en krukas. C3 lager zit aan de juiste kant. Alleen de elektra en vliegwiel heb ik overgezet, achteraf denkend is dit niet echt  “gereviseerd”.
                    Ik zal even opletten of ik het vliegwiel of de krukasmoer zie wobbelen. En hoe ik het gat zo lui mogelijk kan afdichten:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.