Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vliegwiel monteren.
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 2 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 januari 2012 om 16:12 #211733
Ik vroeg mij af hoe jullie het vliegwiel altijd om de krukas/spie heen laten zakken?
Ik heb namelijk net mijn vliegwiel laten zakken.
En daarna aantal x rond gedraaid met de koppeling alles goed gemonteerd.
Toen binnen 2 stappen knapte mijn spie. Ik heb dit probleem echt al véél vaker gehad.De passing van vliegwiel/krukas/segmenthouder is prima!
Ik begin nu dus te twijfelen of mijn manier van vliegwiel monteren wel goed is.
Graag tips!26 januari 2012 om 16:42 #239036Ik laat hem er gewoon over zakken. Gaat tot nu toe eigenlijk altijd in 1x goed. Heb ook nog nooit een gebroken spietje gehad.
EDIT: *klop**klop* even afkloppen natuurlijk, anders ben ik van de week de sjaak 😀
26 januari 2012 om 16:46 #239037Ik druk hem er altijd goed in, met een schroevendraaier. zodat hij helemaal recht zit & laat ik het vliegwiel eroverheen zakken. Nog nooit last gehad van een gebroken spie.
26 januari 2012 om 16:48 #239038En als je het vliegwiel erop hebt zitten?
Koppelingsring erop + koppeling en dan goed aandraaien. En dan paar keer koppeling rond laten gaan?Want, heb net het blok eronder weg gehaald, en ja inderdaad was het de spie. (kan het geluid van een kapot gaande spie wel dromen). Maar toen ik de vliegwieltrekker erop zetten hoefde ik amper kracht te zetten om het vliegwiel te verwijderen.
Dus er was bijna geen conische passing? Het vliegwiel heeft dus nooit goed vast gezeten!?
26 januari 2012 om 16:56 #239039mijn tip:
ik gebruik alleen maar originele spie’s.die van jmpb zijn altijd net wat dunner.
verder doe ik eigenlijk het zelfde als iedereen, de spie er zo goed mogelijk in doen en het vliegwiel er recht op zetten.
koppeling aandraaien en dan zit hij bij mij helemaal vast zoals het hoort!26 januari 2012 om 17:09 #239040spie kan ook stuk gaan doordat je de moer te vast aanzet terwijl je het vliegwiel blokkeert met bijv. een schroevendraaier tussen een koelrib.
26 januari 2012 om 17:18 #239041De soort spie maakt in wezen niks uit. Het gaat idd allemaal om de goede conische passing icm voldoende vast zitten.
Tijdens het aandraaien van je koppelingsmoer en gebruik van een schroevendraaier om vliegwiel vast te houden kan je idd er voor zorgen dat je vliegwiel wat kanteld. Hierdoor de passing wat mist en ja draait in wezen je spie kapot.Probeer anders het vliegwiel wat vast te slijten op de krukas zodat de conische passing weer sterker wordt.
26 januari 2012 om 17:54 #239021Martino :
Probeer anders het vliegwiel wat vast te slijten op de krukas zodat de conische passing weer sterker wordt.Hoe bedoel je dit precies?
Ik draai inderdaad de koppeling aan door met een schroevendraaier het vliegwiel te blokkeren door een gaatje in mijn brug.
Zou niet weten hoe ik anders deze moer vast krijg?En over dat verhaal van welke soort spietjes, in principe zou je als je een goede passing hebt gewoon spieloos kunnen rijden!
26 januari 2012 om 18:17 #239042Door het gebruik van polijstpasta bijv. (mag de ruwe vorm zijn). Het vliegwiel laten draaien over een oude krukas. Zodat de conische passing zich weer netjes vormt.. Rijden zonder spie kan idd ook. Bijkomend voordeel is dat hij niet meer kan breken dan. 😉
Je manier van aandraaien is opzich ook niet verkeerd. Het van te voren aandraaien van je variobus of koppeling zorgt er in ieder geval wel voor dat je vliegwiel een stuk vaster gaat zitten. Hierna kan er eigenlijk ook niet zo veel meer mis gaan met de methode van schroevendraaier vliegwiel.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.