Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › vliegwiel los?
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 5 maanden geleden door ChrisNL.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 oktober 2009 om 17:04 #210054
Mijn SI startte eindelijk weer, nadat ik er een nieuwe spie in had gedaan. Alleen nou startte ik m en begon die keihard te ratelen. Je vliegwiel hoort zich zegmaar vast te trekken door die magneet.. nou zet die van mij zichzelf niet meer goed vast. Waardoor ik m er gewoon weer afkan tillen, terwijl normaal dat niet zomaar kon.
Iemand enig idee hoe dit kan?
14 oktober 2009 om 17:12 #229128
Vespa Ciao!Heb je het vliegwiel wel er goet opgedrukt door de koppeling heel strak aan te draaien??
14 oktober 2009 om 17:15 #229129Draai je koppeling strak aan!, Kijk ook even naar de spiebaan van het vliegwiel en de krukas!
14 oktober 2009 om 17:26 #229130ja ik had mijn koppeling goed strak aangedraaid. Maar bij mijn vliegwiel zat nog speling. Het spietje valt echt goed in de gleuf van het vliegwiel.. Eerst zoog die magneet zich gewoon vast dat die niet meer met de hand eraf gelicht kon worden. Dit kan nu wel zonder moeite.
14 oktober 2009 om 17:35 #229131
Vespa Ciao!Ik heb dat ook gehad weet nog steeds niet wat het probleem is bij mij wou die heel effe maar klemmen en als je dan probeerde aan te drukken schoot die los en ging het spietje kapot
14 oktober 2009 om 17:37 #229132kutzooi.. wat heb je daar aangedaan of rijd die nog niet dan?
14 oktober 2009 om 17:42 #229133
Vespa Ciao!nou mij is het nooit gelukt omdat vliegwiel vast te krijgen want zelfs al pak ik een andervliegwiel dan klemt die niet eens maar ja dus is misschien de krukas
14 oktober 2009 om 17:44 #229134Ja er moet vast een oplossing voor zijn. Hoe kan t dat ie opeens niet meer vast blijft zitten terwijl die het ervoor altijd deed?
Misschien iemand anders een idee
14 oktober 2009 om 17:51 #229135Ik krijg hem wel altijd vast:?
Haal je blok eruit…
Zorg ervoor dat je blok goed vast zit…
Vliewiel en spie gied monteren…
Als dat goed zit steek je een schroevendraaier tussen de vin (van de vliegwiel) en een van van die gaten (van het blok waar de ophanging komt) tussen…Monteer dan je koppeling… goed aandraaien!!!! dat die echt F^*&ing goed vastzit.
en dan haal je de koppeling weer los… en als het goed is dan zit die vast…
Om te controleren dat die goed vastzit.. doe je eventjes je vliegwieltrekker erop en dan zo eruit proberen te trekken met je hand… Lukt dit niet… dan zit die vast…Zo staat dat in de how-to tenminste en werkt prima voor mij.
43mm cilinder = 4.3×((0.25×π)×4.3^(2)) = 62,45cc14 oktober 2009 om 18:07 #229137JA ik heb de koppeling heel strak vast gedraaid. Toch blijft die los zitten. Mijn koppeling is wel oud me blokjes zijn erg versleten. Zou t ermee te maken kunnen hebben dat me koppeling gewoon ten einde is.
14 oktober 2009 om 18:11 #229138Heb je het ringetje tussen je koppeling en vliegwiel wel gemonteerd?
Dunne randje naar je koppeling toe..
Zou een hoop verklaren..
Ding was bij mij laatst gebarsten 😕
Ook een beste ratel, en vliegwiel uiteraard los..
(Samen met een kapot spie-tje, dus controleer die ook weer even.)Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.14 oktober 2009 om 18:24 #229081Ja die was ik de eerste keer ook vergeten:P maar die heb ik er meteen opgezet toen bleef die als nog los zitten. Kan je vliegwiel kapot gaan of het magneet?
14 oktober 2009 om 19:10 #229140Van een defecte magneet heb ik nog nooit gehoord.
Al schijnen ze wel hun kracht te kunnen verliezen, maar dat zal het probleem niet zijn
aangezien je vliegwiel ook enigszins behoort te klemmen om je krukas.
De spiebaan van het vliegwiel kan wel kapot gaan, maar dat is hierboven ook al geopperd.Plaats je het ringetje achter je koppeling wel goed?
dus de dikke kant naar je blok, de dunne kant naar je koppeling?
Segmenten zitten er goed op bij het monteren? Kan zijn dat deze wat uitsteken
maar tijdens het rijden goed schieten waardoor je ruimte voor speling tussen
je koppeling en vliegwiel krijgt..Vind het vreemd dat hij los blijft zitten. Als het nog niet lukt, schiet dan eens wat foto’s
van je krukas + spiebaan, vliegwiel + spiebaan, koppeling en hoe je het gemonteerd hebt..Verder heb ik ooit eens een beun de klaas gehoord die zijn vliegwielen met locktide vast zet.
Ik zou het zelf nooit doen of aanraden (hé, nou die ik het toch :con):
Maar misschien dat als laatste oplossing een beetje locktide + spie + goed aandraaien wel werkt.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.14 oktober 2009 om 19:20 #228721Wat voor ontsteking heb je? Contactpunten of elec?
Heb het probleem ook gehad maar dat was met een berini vliegwiel.. Kwam dus door de krukas..
Krukas was zo versleten (Niet zichtbaar)
Dat het vliegwiel er te ver omheen schoof.
Daardoor kon je je koppeling aandraaien wat je wilde maar die drukte het vliegwiel niet meer klem om de krukas.Ik kon dit ijdelijk oplossen door 2 shimmeringen (Die bij je krukaslagers zitten)achter het ringetje te doen met de dikke en dunne kant. (Die van AA-T’s post hierboven.
14 oktober 2009 om 20:18 #229141je kan ook eens proberen het vliegwiel te monteren zonder ontstekingsnokje,(mits je een cp blok hebt). klemt hij dan wel, zit er misschien vuil tussen nokje en krukas, of anders het nokje iets platter maken, hoeft geen millimeter te zijn, maar 3/10e tot 4/10e mm
als t een elektrisch carter is zou ik het zo even niet weten nee.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.