Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vliegwiel gaat niet verder op krukas
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren geleden door Shark.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 maart 2024 om 15:18 #823934
de spie zorgt daarnaast ook dat je vliegwiel t.o.v je krukas in balans blijft om zoveel mogelijke trilling te voorkomen.
Bovendien zonder spie blijft je nok ook niet lang op zijn afgestelde plek zitten
Ja, nok begrijp ik want die wordt niet conisch vastgezet.
Ik blijf er bij, een vliegwiel dat conisch vastkomt en vastzit heeft geen spie meer nodig. Behalve tijdens montage voor timing en magneetveld. Zodra het vliegwiel is vastgezet dient de spie nergens toe.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 maart 2024 om 13:29 #824084RAV77 Het veer ringetje zit er om te voorkomen dat de nok heen en weer klappert en geluid gaat maken. Hij hoort er dus in te zitten. Dat klopt. De klacht is juist dat het vliegwiel te hoog zit. Het is goed dat je mee denkt, al rammelt het van alle kanten wat je over de spie inbrengt. Dat geeft niet. Maar er wordt wel op vergissingen gewezen, want we willen de info die hier staat klopt. Ik hoop dat je dat niet erg vind. Ideali Tis fijn dat je laat zien hoe je het gedaan hebt, want dit gaat hoogste waarschijnlijk geen vonken geven of onbetrouwbaar worden met die blauwe hulsjes, er is simpel weg te weinig ruimte voor. Die aarde draad van de ontsteking zoals RAV77 oplettend aangeeft, daar kan je al zien dat daar het vliegwiel klemt. Met alle respect, het is rommelig zoals het nu zit. Als ik jouw was zou ik bij Q-parts of Jmpb nieuwe spoelen kopen. Dan wordt het geheel betrouwbaar.
De spoelen zijn nieuw. Ik moest alleen zelf het blauwe schoentje vastmaken, volgens mij had ik die spoel er ook verkeerd om opgezet want op het plaatje van zevenenergie zit dat draad aan de rechterkant van de spoel bovenop vast.
Piaggio si, Vespa 50n (1960,1gen)23 maart 2024 om 14:32 #824086Zonder ontsteking past de koppeling er ook niet op. Is er een andere soort koppeling ofzo die erop moet? Moet de nok verder op het krukas worden geslagen met een buis?

Piaggio si, Vespa 50n (1960,1gen)23 maart 2024 om 20:01 #824089Hoe lang is het draadeind van je krukas nog? Kan het niet goed zien op de foto’s, die moet toch wel zo’n 1,4 cm zijn. Soms zijn ze wat korter geworden/gemaakt door wat gebeun bij een beschadigde draad…
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.24 maart 2024 om 13:07 #824091Ik kan nu niet opmeten maar het krukas is nieuw dus lijkt me sterk als die korter is gemaakt. Er blijft te weinig over om mijn koppeling erop te zetten.
Piaggio si, Vespa 50n (1960,1gen)25 maart 2024 om 22:51 #824126je kan misschien na de volgende dingen even kijken of het hier niet aan ligt :
je kopellingshuis ver genoeg over de as te vallen , behalve de koppeling die er in zit niet
want het lijkt op de foto dat je blokken wat buiten het koppelings huis uitsteken .
controlleer of de koppeling wat dieper erin kan , en niet tegen openstaande startblokken aanloopt door een los veertje ofzo.
als het goed zit . is het ook meestal even goed op de koppelingsplaat drukken zodat je koppeling blokken wat open gaan , zo krijg je ook wat meer van je schroefdraad van het krukas weer te zien , voordat er een revet en moer erop kan .
in sommige gevallen kan het ook nog gewoon zo zijn , omdat je ook zegt dat je krukas nog nieuw is , dat de binnen koppelingsplaat wat lastiger over de krukas schuift , waar dat halfronde gat zit van de koppelingplaat
26 maart 2024 om 09:51 #824130Ik zie, het voorbeeld ligt er naast.
Dus alles wat je weten wilt nameten maar. 😉Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.26 maart 2024 om 11:22 #824135Welke krukas is dit eigenlijk?
Je zou eigenlijk een foto moeten maken van de plek waar het spietje komt als de nok erop zit.
Ik vermoed eigenlijk dat de krukas op dat punt gewoon net een haar te dik is, waardoor het niet past.
Je zou misschien met een schuurpapiertje de binnenkant van de nok iets kunnen opschuren, dan is je probleem denk ik opgelost.26 maart 2024 om 11:56 #824138Welke krukas is dit eigenlijk? Je zou eigenlijk een foto moeten maken van de plek waar het spietje komt als de nok erop zit. Ik vermoed eigenlijk dat de krukas op dat punt gewoon net een haar te dik is, waardoor het niet past. Je zou misschien met een schuurpapiertje de binnenkant van de nok iets kunnen opschuren, dan is je probleem denk ik opgelost.
Dit is het krukas, https://www.cityparts.nl/krukas-vespa-citta-vespa-si-vespa-ciao-vespa-bravo-pen-12.html?utm_source=googleshopping-NL&utm_campaign=googleshopping-Feed-NL&gclid=Cj0KCQjww4-hBhCtARIsAC9gR3bwA9D152yg4TpRJt1G0OBTQoTSOTjBZoxInvDje5dopqp3DRUTfuUaAt8jEALw_wcB ,ik zal inderdaad even de nok beetje schuren.
Piaggio si, Vespa 50n (1960,1gen)26 maart 2024 om 15:50 #824155Mmm tja, huismerk… Made in China. Ik zag op de foto dat je nog een blokje hebt liggen, als je de nokjes even omzet, heb je dan hetzelfde probleem?
Check dat eerst even voordat je gaat schuren.
En houd er ook rekening mee dat de conische passing van het vliegwiel perfect moet zijn. Probeer het vliegwiel eens zonder nok en kijk dan eens of het vliegwiel op de juiste hoogte klemt? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.