Vespa-Ciao.NL
:: Vliegwiel gaat niet verder op krukas

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vliegwiel gaat niet verder op krukas

• Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren geleden door Shark.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ideali
    Topic starter

Hallo Vespa Ciao Forum,
      ik probeer mijn nieuwe vliegwiel te plaatsen op mijn nieuwe krukas. Maar hij gaat er niet ver genoeg op, en het vliegwiel loopt aan de binnenkant aan tegen de spoelen. Ik heb ook mijn oude vliegwiel, die gaat er wel dieper op maar loopt nog steeds aan en ik heb niet genoeg schroefdraad voor mijn koppeling.

weet iemand waar dit aanligt?

edit:
      ik zie nu dat er ruimte zit tussen de ontstekingsnok en het vliegwiel, hoe kom ik hier vanaf?
      image

hier foto’s van mijn blok=
      oud vliegwiel
      image

nieuw vliegwiel

image

te weinig schroefdraad bij de koppeling
      image

ontsteking
      image

Piaggio si, Vespa 50n (1960,1gen)

zevenenergie
      Donateur

Hoi Ideali

Dat je spoelen aanlopen kan komen doordat de gele condensator draad, klem zit tussen de spoel en het blok en de spoel niet ver genoeg naar binnen kan.
        Het helpt ook als je je spoelen naar binnen drukt als je de boutjes vastdraait.

Gaat die spie wel soepel in de gleuf van de krukas?
        Ander even met een waterproof schuurpapier de spie een haartje dunner schuren.

Ik weet niet wat dit is ???
        Screenshot 2024-03-03 at 19-56-38 Vliegwiel gaat niet verder op krukas – Vespa-Ciao.nl
        Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet tegen het vliegwiel aanloopt.

Je bedrading hoort zo te lopen:
        Screenshot 2024-03-03 at 20-04-01 ontsteking vespa ciao - Google Zoeken
        Let niet op de rode letters, want ik heb de afbeelding van het internet geplukt.

RAV77
        Bijdrager

er zijn 2 dingen die in elk geval niet goed zitten op de foto

zoals zevenenergie aangeeft bij dat blauw kabelschoentje , deze hoort niet omhoog te zitten .maar ik zag nog iets wat niet goed is , bij je spoel links boven zie je een koperen draad van de spoel aan de buitenkant lopen waar het binnenkant van vliegwiel ook langs loopt , deze hoort aan de binnenkant te lopen . en volgens mij is deze ook behoorlijk beschadigd , dat die draad nog een keer afbreektrw27rteulk74j84g1q9fbqkpbxeas51s

Ideali
          Topic starter

Hoi Ideali Dat je spoelen aanlopen kan komen doordat de gele condensator draad, klem zit tussen de spoel en het blok en de spoel niet ver genoeg naar binnen kan. Het helpt ook als je je spoelen naar binnen drukt als je de boutjes vastdraait. Gaat die spie wel soepel in de gleuf van de krukas? Ander even met een waterproof schuurpapier de spie een haartje dunner schuren. Ik weet niet wat dit is ??? Screenshot 2024-03-03 at 19-56-38 Vliegwiel gaat niet verder op krukas – Vespa-Ciao.nl Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet tegen het vliegwiel aanloopt. Je bedrading hoort zo te lopen: Screenshot 2024-03-03 at 20-04-01 ontsteking vespa ciao - Google Zoeken Let niet op de rode letters, want ik heb de afbeelding van het internet geplukt.

Ik zal inderdaad even de bedrading veranderen, en misschien het plastic deel van het schoentje afhalen zodat die kleiner is. Vliegwiel spie had ik al geschuurd, klopt het dat die er wel goed inzit op de laatste foto?

Ideali
            Topic starter

er zijn 2 dingen die in elk geval niet goed zitten op de foto zoals zevenenergie aangeeft bij dat blauw kabelschoentje , deze hoort niet omhoog te zitten .maar ik zag nog iets wat niet goed is , bij je spoel links boven zie je een koperen draad van de spoel aan de buitenkant lopen waar het binnenkant van vliegwiel ook langs loopt , deze hoort aan de binnenkant te lopen . en volgens mij is deze ook behoorlijk beschadigd , dat die draad nog een keer afbreektrw27rteulk74j84g1q9fbqkpbxeas51s

Bedankt voor de tip, is het beter om bij de achterste ook een schoentje te plaatsen onder de schroef?

RAV77
              Bijdrager

voor zover ik kan zien , hoort er volgens mij een schoentje aan die draad te zitten te zitten , die inderdaad onder de schroef hoor vastgezet te worden van die spoel .

want een spoel heeft altijd 1 draad die ergens naar toe loopt en 1 draad die aan de schroef van de spoel hoort te zitten

Mischa
                Bijdrager

Vergeet ook niet het ringetje te plaatsen over je krukas en spie. Komt je vliegwiel ook nog ietsje hoger. Zie foto :

20240305_072936

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

Herr Flick
                  Sleutelbeheerder

@Mischa dat laatste is niet waar. Je vliegwiel zit altijd vast op de conische passing van de krukas. Het vliegwiel ziet dus nooit strak op de nok of het ringetje.

Het veerringetje is er puur zodat de nok niet heen en weer gaat.

De spie zit er ook puur voor de timing, niet om de vliegwiel op zijn plek te houden. Dat houdt een spie qua sterkte ook niet vol. Daarom zie je bij krukassen als de conische passing versleten is, de spie ook altijd gelijk stuk gaat.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                    Gele Racefrikandel

RAV77
                    Bijdrager

@Herr Flick dat laatste klopt niet helemaal :

de spie is naast de timing ook voor het vliegwiel zodat deze mee rond draaid , anders kan hij ook geen spanning opwekken voor de spoelen , en zal hij niet starten .

en alles soepel ronddraaid zonder ergens tegen aan te lopen blijft de spie gewoon heel.

de spie gaat alleen kapot als het vliegwiel vastloopt om de rest van je blok te beschermen mocht dat gebeuren ( dan hoeft in de meeste gevallen alleen de spie te worden vervangen )

Wim
                      Bijdrager

@Herr Flick dat laatste klopt niet helemaal :

De spie is naast de timing ook voor het vliegwiel zodat deze mee rond draaid.

En als alles soepel ronddraaid zonder ergens tegen aan te lopen blijft de spie gewoon heel.

Nee, spie is niet om het vliegwiel mee te nemen rond te draaien.
                        Dat is zoals Herr Flick zegt, de conische passing.

En mocht het vliegwiel ergens tegen aan lopen blijft de spie gewoon heel
                        want het vliegwiel zit alleen vast op de krukas door de conische passing.

Monteer je vliegwiel zonder spie, zorg dat deze tijdens aandraaien wel met de spiebanen op elkaar blijft(dat is dus waar de spie voor dient) en je vliegwiel blijft gewoon 100 jaar vastzitten zonder spie.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

RAV77
                        Bijdrager

@Wim V8 ook jij zit er naast , er zit niet voor niks een sleuf in het vliegwiel waar de spie in valt.

anders kan je volgens jou met een halve spie nog steeds rijden , je mag het uit proberen . weet uit ervaring dat je hem dan nooit aan de praat gaat krijgen als de spie het vliegwiel niet mee neemt .

zevenenergie
                          Donateur

RAV77
                            Het veer ringetje zit er om te voorkomen dat de nok heen en weer klappert en geluid gaat maken.
                            Hij hoort er dus in te zitten.
                            Dat klopt.

De klacht is juist dat het vliegwiel te hoog zit. Het is goed dat je mee denkt, al rammelt het van alle kanten wat je over de spie inbrengt.
                            Dat geeft niet.
                            Maar er wordt wel op vergissingen gewezen, want we willen de info die hier staat klopt.
                            Ik hoop dat je dat niet erg vind.

Ideali

Tis fijn dat je laat zien hoe je het gedaan hebt, want dit gaat hoogste waarschijnlijk geen vonken geven of onbetrouwbaar worden met die blauwe hulsjes, er is simpel weg te weinig ruimte voor.

Die aarde draad van de ontsteking zoals RAV77 oplettend aangeeft, daar kan je al zien dat daar het vliegwiel klemt.
                            Met alle respect, het is rommelig zoals het nu zit.

Als ik jouw was zou ik bij Q-parts of Jmpb nieuwe spoelen kopen.
                            Dan wordt het geheel betrouwbaar.

RAV77
                            Bijdrager

@zevenenergie ik heb niet gesproken over het veer ringetje aangezien micha al aangaf dat deze er tussen hoort 🙂 en daar heeft hij gelijk in .

het ging daarna vooral ineens over dat spietje waar misvattingen over waren en heb dit alleen maar goed willen uitleggen , dat deze een dubbele functie heeft zowel voor de nok van de ontsteking als voor het goed meedraaien van het vliegwiel , aangezien daar ook een magneet in zit die enige weerstand geeft bij het ronddraaien .

en kan er wel tegen hoor wat fouten betreft , gaf alleen maar aan zoals iets hoort te zijn , niet omdat ik gelijk moet hebben , maar gewoon om te helpen 😉

@Ideali
                              mocht je nieuwe spoelen halen , let er dan even mee op , sommige spoelen kunnen niet ver genoeg naar binnen schuiven die aangeboden worden , waardoor ze tegen de magneetband van het vliegwiel aanlopen .

Wim
                              Bijdrager

@Wim V8 ook jij zit er naast, er zit niet voor niks een sleuf in het vliegwiel waar de spie in valt. anders kan je volgens jou met een halve spie nog steeds rijden , je mag het uit proberen . weet uit ervaring dat je hem dan nooit aan de praat gaat krijgen als de spie het vliegwiel niet mee neemt .

Heb ik geprobeerd, en lang niet alleen bij een Ciao.
                                De spie neemt het vliegwiel niet mee!
                                Ik wil wel gelijk 😉  Haha
                                Na 43 jaar ervaring weet ik zeker dat het vliegwiel alleen vastkomt met de krukas
                                door de conische passing van de twee met elkaar.
                                Het zit zelfs zo vast dat een poelietrekker nodig is, die vele
                                kilo’s trekkracht nodig heeft, om de twee van elkaar te kunnen scheiden.

Vaak genoeg gehad in mn 40 jaar knutselarij,
                                zondag sleutelen en willen rijden, geen spietje!
                                Of spietje gevallen en niet meer te vinden.
                                Ja, en de week daarna zie je m plots gewoon liggen.
                                Vliegwiel monteren zonder spie, niets aan de hand.
                                Niet los te krijgen behalve met een poelietreker.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

RAV77
                                Bijdrager

de spie zorgt daarnaast ook dat je vliegwiel t.o.v je krukas in balans blijft om zoveel mogelijke trilling te voorkomen .

bovendien zonder spie blijft je nok ook niet lang op zijn afgestelde plek zitten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.