Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Vliegwiel en cilinder
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden geleden door Master.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 april 2025 om 16:12 #828470
Goede middag,
Ik had twee vragen.
Als eerste ben ik mijn blokje aan het reviseren en heb er een nieuwe vliegwiel op gezet.
Deze ging wat stroef erop en draait ook wat stroef. Nu heb ik de diameter van de oude en de nieuwe vergeleken en daar zat ongeveer 1,5mm verschil in. De nieuwe komt ligt tegen de spoelen aan.
Heb de spoelen voor zover mogelijk naar binnen gedrukt en aangedraaid. Kan dit kwaad? Of is het een kwestie van inslijten en dan komt het goed.
als tweede heb ik een nieuwe cilinder met zuiger gemonteerd. Nu is mijn vraag: hoeveel ruimte moet ik bij de kop vrij laten?
Hoop dat er iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!G
roetjes Master5 april 2025 om 17:05 #828471Zag onderstaande nu op internet. Moet ik dan de magneetband van binnenuit weg schuren?
5 april 2025 om 20:28 #828472Goede middag, Ik had twee vragen. Als eerste ben ik mijn blokje aan het reviseren en heb er een nieuwe vliegwiel op gezet. Deze ging wat stroef erop en draait ook wat stroef. Nu heb ik de diameter van de oude en de nieuwe vergeleken en daar zat ongeveer 1,5mm verschil in. De nieuwe komt ligt tegen de spoelen aan. Heb de spoelen voor zover mogelijk naar binnen gedrukt en aangedraaid. Kan dit kwaad? Of is het een kwestie van inslijten en dan komt het goed. als tweede heb ik een nieuwe cilinder met zuiger gemonteerd. Nu is mijn vraag: hoeveel ruimte moet ik bij de kop vrij laten? Hoop dat er iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
Groetjes Master
Nou, het staat er. Ja dus.
Maar uh, schuren? Waarom niet even in een draaibank.Leuk! Magneetpoeder. Wat een troep.
Ruimte bij de kop vrijlaten? Leg eens beter uit. Het is meestal plug and play spul.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 april 2025 om 20:37 #828473Hoi Wim,
Heb zonet een beetje geschuurd met een soort van schuurspons/borstel die je op de boormachine kan zetten. Hij draait al iets lichter. Dus verwacht dat dat goed gaat komen.
Wat ik bedoel met de cilinder en de kop is dat ik meen gelezen te hebben dat je ervoor moet zorgen dat je zuiger niet te dicht of te ver van de binnenkant van je cilinderkop moet laten eindigen in de slag naar de kop toe.
Kan ook zijn dat ik het me verkeerd herinner en dat het zo gewoon al goed is.
Groetjes master5 april 2025 om 21:16 #828474Wat ik bedoel met de cilinder en de kop is dat ik meen gelezen te hebben dat je ervoor moet zorgen dat je zuiger niet te dicht of te ver van de binnenkant van je cilinderkop moet laten eindigen in de slag naar de kop toe.
Groetjes master
Daar kan je niets aan wijzigen, dat moet gewoon goed gaan, is allemaal plug and play die cilinder/zuiger setjes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 april 2025 om 22:43 #828475Hoi Wim,
Oke dankjewel voor het reageren.Dan ga ik lekker verder met het restaureren van mijn ciao.
Misschien kan ik later nog hulp gebruiken met de afstellingen van de carburateur.Groetjes master
11 april 2025 om 00:20 #828507Nu is mijn vraag: hoeveel ruimte moet ik bij de kop vrij laten?
Ik denk dat je de squish bedoelt ?11 april 2025 om 09:03 #828509Hoi Ralf,
Ik heb geen idee. Wat houd dat in?11 april 2025 om 09:49 #828510Minimaal 0,5mm, maar met 0,7/0,8mm loopt het blokje wat makkelijker rond.
En dan spreek ik dus over de squish, dus de minimale ruimte voor de verbranding ruimte, de kleinste afstand tussen de zuiger en de kop.
Succes.TICKLING BARN11 april 2025 om 09:55 #828511Hoi Crullie,
dankjewel, ik zal mijn best doen29 juni 2025 om 20:10 #829218Hoi allen nogmaals,
ik probeer al geruime tijd om mijn blokje lopend te krijgen, maar hij wilt niet starten.
Bougie vonkt, heen een hele hoop gedaan maar het lukt me niet.
Is er iemand die mij zou willen helpen? Ik woon in Apeldoorn. Als ik naar jou toe moet komen en het is niet mega ver weg, dan hoor ik het graag.
Kan ik misschien toch nog eindelijk deze zomer nog eens rijden.
Dankjewel alvast29 juni 2025 om 21:12 #829219Hi,
Ik wil opzicht wel even meekijken met je blokje, zou niet zo spannend moeten zijn denk ik.
Ik stuur je een PB’tje.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 juni 2025 om 22:56 #829232Als je blokje vonkt heb je al de helft opgelost. heb je nog iets aan de inlaat gevijld? het kan zijn je krukas niet het carter meer afsluit. en zodoende er geen (onderdruk) vacuüm in je carter komt. Komt er wel benzine in je vlotterkamer en je sproeier is niet verstopt?
30 juni 2025 om 23:01 #829233Nee heb nergens iets gevijld. Heb een klein voorgevoel dat er valse lucht tussen de carter en cilinder heen gaat. Er komt benzine, bougie wordt vochtig, sproeier is niet verstopt.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.