Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vliegwiel probleem opgelost. Start probleem opgelost.
- Dit onderwerp bevat 30 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 6 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 juli 2019 om 12:24 #788849
Hallo, Hier een probleem waar al heel veel over is geschreven, en geloof me dat hebben wij allemaal gelezen, maar we komen er niet uit. Wij hebben nog een Vespa erbij gekocht waarvan de carburateur nog gemonteerd moest worden en dan verder goed zou zijn en nog een Vespa erbij in onderdelen. Nu is het heveltje op de carburateur, waar de gaskabel achter haakt, stuk dus deze moeten wij nog even bestellen maar toch alvast even gemonteerd zodat we hem konden starten. Maar nu hebben wij het volgende probleem. Het vliegwiel draait niet mee. Waar de andere Si naar enkele meters lopen aanslaat kunnen wij bij deze lopen wat we willen maar het vliegwiel draait niet mee. Na het forum te hebben doorgespit hebben wij het volgende gedaan en tussentijds telkens opnieuw geprobeerd:
Koppeling gedemonteerd en schoon gemaakt. Schoentjes zijn nog goed en volgens afbeeldingen ook goed gemonteerd. Veertjes van het start segment verwijdert. Ring achter de koppeling goed gemonteerd (was verkeerd gemonteerd). Schoentjes opgeschuurd, ontvet, etc. Maar dus geen resultaat op 1 keer na, zien hieronder. En tussentijd telkens weer geprobeerd
Ook hebben wij de koppeling van onze andere Si even over gezet. Het rare is dat hij vervolgens direct goed deed maar dat was maar 1 keer. Vervolgens hetzelfde probleem dat hij het vliegwiel niet mee neemt. Ook na het demonteren en opnieuw monteren van de “oude” koppeling heeft hij het ook 1 keer gedaan en vervolgens niets. Wanneer ik aan de krukas draai dan draait het vliegwiel ook gewoon mee dus daarmee kan ik toch uitsluiten dat de spie niet stuk is?
Wat mij wel opvalt is dat het decompressie systeem vast zit. Deze doet dus weinig tot niets. Kan het zijn dat deze open blijft staan en dat hij dus geen compressie heeft? Kan dit de oorzaak zijn dat hij het vliegwiel niet mee neemt? Wanneer dit het geval kan zijn, hoe kan ik dit schoonmaken. Moet dan de cilinder gedemonteerd worden of is dit een stift in de kop welke verwijdert kan worden?
Wat doen wij verkeerd, wat zien wij over het hoofd? (vrijloop staat er niet op….)
Ik weet, heel veel vragen en wanneer ik in herhaling val dan zeg het gerust. Bij voorbaat dan onze excuses…..;-)
Groeten.
PS: met de andere Vespa hebben we nog het probleem van olielekkage op de remschoen achter, iemand nog tips of heeft iemand dit eerder gehad? : https://vespa-ciao.nl/forums/topic/olie-op-achter-remschoen/
26 juli 2019 om 16:02 #788852Draai de moer die de koppeling vast houd losser of strakker
Brommers kiek’n?26 juli 2019 om 16:36 #788854Bedankt voor de reactie. Strakker zal niet gaan, losser wel maar waarom zou dat helpen? Start schoentjes kunnen toch vrij bewegen?
26 juli 2019 om 18:25 #788858Je zal de cilinderkop kunnen loshalen en de deco demonteren en schoonmaken. Tevens kijken of dit syteem nog goed werkt. De decostift zal je met wat polijstpasta (heb ook wel eens glasparel gebruikt) kunnen ingslijten op je cilinderkop.
Betreft je andere vraag heeft speedbuxy al aangegeven dit vaak de pakking is. Dat palletje waar je over schrijft zit er in met een pers passing en zal niet mogen lekken. Anders zal je een andere naafdeel kunnen vervangen met de onderdelen die je erbij hebt?
26 juli 2019 om 21:02 #788862Je zal de cilinderkop kunnen loshalen en de deco demonteren en schoonmaken. Tevens kijken of dit syteem nog goed werkt. De decostift zal je met wat polijstpasta (heb ook wel eens glasparel gebruikt) kunnen ingslijten op je cilinderkop. Betreft je andere vraag heeft speedbuxy al aangegeven dit vaak de pakking is. Dat palletje waar je over schrijft zit er in met een pers passing en zal niet mogen lekken. Anders zal je een andere naafdeel kunnen vervangen met de onderdelen die je erbij hebt?
Dan zullen we de cilinder demonteren en de Deco schoonmaken. Maar kan dit er ook voor zorgen dat de koppeling het vliegwiel niet meeneemt of staat dit er los van?
Wij hebben idd een extra naaf erbij. Volgend ons kwam er echt olie bij het palletje vandaan. Keerringen en pakking hebben we namelijk al vervangen dus zou niet weten waar het dan weg moet komen…..
26 juli 2019 om 22:24 #788863je kan een boormachine met de goede dop direct op je krukas moer zetten en daar mee je brommer starten.
Als je vliegwiel nu nog niet mee draait is je krukas spie stuk en waarschijnlijk je conische passing tussen je krukas en vliegwiel versleten.Decompressie heeft weinig te maken met of je vliegwiel mee draait of niet. Tenzij je een dermate hoge compressie hebt dat hij niet rond wilt zonder deco, maar dan zou ook je achterwiel blijven hangen als je de brommer aan loopt
26 juli 2019 om 23:32 #788866je kan een boormachine met de goede dop direct op je krukas moer zetten en daar mee je brommer starten. Als je vliegwiel nu nog niet mee draait is je krukas spie stuk en waarschijnlijk je conische passing tussen je krukas en vliegwiel versleten.
Ok maar we hebben hem dus gisteren, met een andere koppeling, vreemde genoeg maar 1 x en met de oude koppeling na de- en monteren, vreemd genoeg maar 1 x kunnen starten en hij heeft toen ook tijdje, omdat het heveltje van de gaskabel op de carburateur stuk is, stationair gelopen en ik heb rechtstreeks op de carburateur een paar x kas kunnen geven. Dat moet dan toch ook niet kunnen? Of kan het zijn dat de spie op zijn eind is en nog soms een beetje pakt? Het blok maar eens demonteren dan. Als het vliegwiel eraf is moet dat gelijk zichtbaar zijn?
27 juli 2019 om 17:29 #788879Vandaag het blokje met een luchtdruk sleutel proberen te starten. Had ik niet moeten doen want ik heb mij niet beseft dat een luchtdruk sleutel teveel Power heeft. De schroef was dan ook snel dol gedraaid. Gelukkig is het draad van de krukas, op een lichte beschadiging na, nog goed. Dus daar ben ik maar mee gestopt. Vliegwiel draaide wel mee maar van korte duur door de dolgedraaide moer. Dus ik heb nog niet de volle zekerheid dus ik wil graag het vliegwiel demonteren. Dus het blok gedemonteerd maar ik heb niet de juiste poelie trekker. Is er iemand in de buurt van Hoogeveen waarvan we er 1 mogen lenen?
Verder ook de cilinder gedemonteerd om de Deco weer gangbaar te maken en ik snap niet dat dat ding ooit heeft kunnen lopen. Geen koppakking, geen voetpakking en de bovenste zuigerveer mist. Dus dit gelijk bij het monteren maar mee monteren. Maar de Deco is weer gangbaar.
Maar dit alles heeft geen invloed op het niet meenemen van het vliegwiel dus tips en adviezen blijven welkom. En dus de vraag wie er in de buurt van Hoogeveen woont met de juiste poelie trekker die we mogen lenen om uit te sluiten of de spie kapot is of niet.
6 augustus 2019 om 22:15 #789167Probleem met koppeling helaas nog steeds niet opgelost. Decompressie is weer gangbaar gemaakt, zuigerveren zijn vervangen, kop en voetpakking is gemonteerd. Voor de zekerheid het vliegwiel maar verwijderd om zeker te zijn dat de spie niet gebroken is. Dit was niet het geval maar voor de zekerheid toch maar vervangen. Alles weer opgebouwd maar nog steeds nul, nada, nop beweging in de koppeling. Nogmaals de koppeling van een andere werkende Si gewisseld maar nog niks. Nu is de snaar voldoende gespannen maar zou het nog aan de snaar kunnen liggen? Deze zat erop gemonteerd. Poelie achter is wel klein. Onze opties raken op en ona humeur wordt er ook niet beter van. Wie heeft nog een advies?
Probleem met lekkende achterklok van andere Si is overigens wel verholpen. We hebben een ander deel gemonteerd.
7 augustus 2019 om 00:41 #789169Als je ‘m probeert aan te lopen, slipt de snaar dan over de koppeling? Kan best wezen dat die vettig is.
Gespleten poelie wil ook nog wel eens dit gevolg hebben.
De lekkage die je beschrijft, door dat palletje heb ik zelf ook al meegemaakt. Heb er zo alleen geen oplossing voor (zelf een andere naaf gepakt). Waarschijnlijk ontstaan door er excessief kracht op te zetten tijdens de montage van het remsegment.
Persoonlijk was ik al lang op gehouden met proberen te repareren en was ik gaan reviseren. Zeker als je de brommer net hebt aangeschaft weet je niet wat je in huis hebt. En al helemaal als ik lees wat je allemaal al bent tegen gekomen.
Ik trek dan liever het hele blok en alle verdachte onderdelen uit elkaar. Dan kan je het tenminste grondig inspecteren en weet je wel wat je hebt. Is ook beter voor je humeur 😉Die missende zuigerveer bijvoorbeeld.. Misschien is die wel in het blok verdwenen.
Overigens hoort er geen koppakking op een standaard 50cc, daar grijp je alleen naar als de kop lekt. Voor hogere cc’s gebruik je doorgaans wel een koppakking, maar het kan ook zonder. Mits zowel je kop als cilinder goed vlak zijn.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.7 augustus 2019 om 12:44 #789175Bedankt voor de reactie. Wij hebben andere poelie en snaar gemonteerd en Yes, vliegwiel loopt mee en we hebben compressie.
Nu volgende probleem. We hebben Vonk, carburateur krijgt benzine maar hij slaat niet aan.
Nu is de zuiger er ook uit geweest. Hier stond geen pijl op dus er ik wist niet hoe deze te monteren. Nu las ik dat ik er dan voor moest zorgen dat de slotjes van de zuigerveren niet over de poorten lopen. Daar heb ik voor gezorgd maar kan het toch zijn dat de zuiger verkeerd zit zodat hij geen benzine bij de bougie krijgt? Het leek mij een simpele, standaard zuiger zonder extra sleuven oid.
Kan het toch zijn dat hij verkeerd om zit?
7 augustus 2019 om 12:51 #789178Als u een vonk en benzine heeft, kan het zijn dat de compressie niet voldoende is. Sluit de decompressie goed af? Geen lekkage tussen de kop en cilinder?
7 augustus 2019 om 13:20 #789180Als u een vonk en benzine heeft, kan het zijn dat de compressie niet voldoende is. Sluit de decompressie goed af? Geen lekkage tussen de kop en cilinder?
Ja, decompressie sluit goed af. Deze zat vast en hebben we gangbaar en schoon gemaakt. Nieuwe kop en voetpakking en zuigerveren gemonteerd. Zojuist even geprobeerd om hem te starten op remreiniger en daar start hij wel op. Dus hij krijgt geen benzine bij de bougie. Carburateur is schoon en vlotter kamer zat vol benzine.
7 augustus 2019 om 21:56 #789189Is je bougie droog of nat als je geprobeerd hebt om te starten?
Heb je de sproeierbuis/spraybar en alle gaatjes ook goed schoongemaakt? Even doorprikken met een dun ijzerdraadje (vergeet het stationair gaatje niet).
Anders is er nog de mogelijkheid dat je tank vacuüm trekt, dan kan er niet snel genoeg benzine aangevoerd worden. Makkelijk te testen door de tankdop even los te halen en dan weer proberen te starten.
Benzinefilter die verstopt zit is ook mogelijk. Er zit er 1 in je tank en veelal zie je dat mensen er ook nog 1 in de leiding monteren.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.14 augustus 2019 om 19:43 #789314Bedankt voor de reactie. Wegens vakantie niet eerder kunnen reageren.
Bougie is droog. Wij zullen de genoemde punten allemaal eens langs lopen.
Maar kan het zijn dat de zuiger omgedraaid moet worden? Dat het hemd van de zuiger b.v moet overeenkomen met het hemd van de cilinder? Alles leek mij standaard en hij had dacht ik geen extra sleuven.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.