Vespa-Ciao.NL
:: Vliegwiel afdraaien.

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Vliegwiel afdraaien.

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 127)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daan777
    Moderator

je verliest geen snelheid.. wint er misschien 1km/h mee.

1. Gasrectie wordt veel sneller
      2. Hij moet harder stationair draaien om aan te blijven

Met het vliegwiel van 1,3kg op m’n ciao kon hij echt
      bof……………………..bof…………………..bof stationair lopen
      700gram op m’n citta: bofbofbofbof

ArvidW
      Donateur

Op het moment dat het toerental van de motor veranderd gaat er minder vermogen verloren aan het op gang brengen van het vliegwiel, je hebt op dat moment dus meer vermogen beschikbaar op de krukas. Alleen bij grote toerentalveranderingen is dit goed merkbaar.

Stationair wordt minder, maar zelfs zonder vliegwiel wilde mijn blok stationair lopen

Wat scheelt het:
        – Op pully geen zak, kan geen verschil waarnemen
        – Met vario heb je totdat koppeling geheel aangegrepen is veeel profijt, daarna niet meer (mits toerental constant is)

Dit (klik) lukt me met een 704grams vliegwiel dus echt nooit, op filmpje heb ik helemaal geen vliegwiel meer. Dit is gewoon mijn getunde 50cc cilinder dus stel je voor wat het doet bij een echt snelle cilinder….

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

FonS
        Bijdrager

ArvidW :
          Wat scheelt het:
          – Op pully geen zak, kan geen verschil waarnemen
          – Met vario heb je totdat koppeling geheel aangegrepen is veeel profijt, daarna niet meer (mits toerental constant is)

ik nodig je uit om mijn accu-ontsteking blok te komen testen, met vliegwiel van 347 gram. ik merk wel degelijk een verschil met vario én met poelie. met poelie is het niet gigantisch, maar het trekt een stuk sneller op.
          met wat voor setup heb jij getest met poelie dan? ik reed met 42 alu en 70mm poelie, dat trok verrassend snel op voor zo’n kleine poelie (ciao met 5 spakers btw, niet op een citta ofzo).
          gasreactie is gewoon heel goed en daar heb je profijt van bij het optrekken

ArvidW
          Donateur

50cc setupje, geen vliegwiel, pully 65

Ik had geen merkbaar verschil in acceleratie, vind ik ook niet zo gek aangezien het toerental van het blok maar traag strijgt en je dus amper profeit hebt van het lage traagheidsmoment.

Jij merkt het waarschijnlijk omdat jouw cilinder beter doortrekt en er dus een grotere toerentalverandering is, dus meer profeit van je lichte vliegwiel.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

Daan777
            Moderator

optrekken gaat bij mij ook niet sneller.. gasreactie is wel superchill.

Kortom: Het is gewoon vet, doen dus!

.-{2F4OV}-.

Als je gasreactie beter is trek je als het ware ook iets sneller op. Want hij reageert sneller.

FonS
                Bijdrager

de tijd vanaf stilstand tot het punt waar hij koppel begint te krijgen (waar je de zogenaamde boost krijgt) vond ik merkbaar korter dan met een gewoon CP vliegwiel (rond de 700 gram)
                  moet je natuurlijk niet met een hogotoerige uitlaat aankomen he, met m’n ninja trok het ook niet geweldig (toch best goed) maar met de zgn. ronde leo ging hij super :thumb

Daan777
                  Moderator

precies zoal sil zegt, je trekt sneller omdat je minderlang hoeft te wachten op het aangrijpen

edit: Klaar met joriks vliegwiel.
                    Toch maar 1mm van de bovenkant afgehaald.

En ongeveer 4mm van de zijkant

ChrisNL
                    Bijdrager

weet bij toeval iemand nog een bedrijf of iets waar ze het vliegwiel kunnen uitbalanceren? trek binnenkort t blok uit elkaar voor revisie, en dan wou ik gelijk het vliegwiel maar even doen. Heb nu originele, heb helaas geen pinasco meer kunnen vinden 😐

Jelle
                      Moderator

@ daan hoeveel weegt dat vliegwiel van jorik nu?

Hoeveel weegt een elektronisch brom/snor vliegwiel normaal?

Bartjee
                        Donateur

elek vliegwiel weegt normaal 1300 gram alst goed is..

sjaak trekhaak

1300 woog die van mij ook ,afgedraaid na 920 gram.

Jelle
                            Moderator

Ik weet dat een snor(elek)vliegwiel 1340 gr. weegt(net gewogen), maar een brom(elek)vliegwiel weegt minder…

Maar als je ze allebij het zelfde afdraait, weegt dat brom vliegwiel dan nog steeds lichter?

FonS
                              Bijdrager

hoeveel verschil zit er origineel in? het verschil in gewicht kan komen door meer of minder balanceergaten, of door een andere samenstelling van het metaal.

bijvoorbeeld: ik heb een speciaal vliegwiel gemaakt voor mijn accu-ontstekingsblok (geen magneten meer, en zo veel mogelijk materiaal weggehaald, met behoud van de koelvinnen).
                                het eerste vliegwiel was van een oldtimerblok. deze zijn origineel erg zwaar (meer dan 1 kilo) en na bewerking woog hij 437 gram.
                                het tweede vliegwiel was van een moderner blok, het meest voorkomende. origineel wegen deze grofweg rond de 750 gram en na bewerking woog hij nog 347 gram !
                                minder dan het andere vliegwiel, terwijl ik minder materiaal had weggehaald.

even om aan te tonen dat er een groot verschil in gewicht kan zijn in uiterlijk dezelfde vliegwielen, door de samenstelling van het materiaal.

Tom ciao

Oke,
                                  nu nog een keer dan
                                  Hoeveel mm kun je van de bovenkant afdraaien?
                                  En hoeveel mm kun je van de zijkant afdraaien?
                                  Hoeveel mm moet je onder de vinnen houden?

En wat heeft het nou precies voor zin om een elec. vliegwiel af te draaien?

:thumb

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 127)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.