Vespa-Ciao.NL
:: Vliegwiel afdraaien.

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Vliegwiel afdraaien.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 127)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

FonS
    Bijdrager

een overdreven zwaar vliegwiel is ook niks als je blok goed belast wordt…
      ik zou het gewoon ff wegen, sommige CP wielten wegen inderdaad maar ongeveer 750 gram, maar er zijn er ook van ongeveer 1400 gram (dan heeft het vliegwiel afdraaien wel nut)

LeMoN
      Bijdrager

cp vliegwielen van 1400 gram :S? daar hebk nog nooit van gehoord. maar een vliegwiel van zo’n 750 gram is idd prima gewicht

gekkehenk
        Bijdrager

Ik zat te denken…

Die vliegwielen zijn gebalanceerd. De gaten en sleuven die je op de foto’s kan zien waarvan één bijna verdwenen is. Kom je niet in de problemen als die gedeeltelijk weggevreest worden?

Edjuh
          Bijdrager

Ik heb ook wel eens een erg zwaar cp wiel gehad, was inderdaad ongeveer het gewicht van een elek(niet gemeten).

Een metaalbedrijf kan het vliegwiel wel her-balanceren na het afdraaien.

ArvidW
            Donateur

FonS :
              een overdreven zwaar vliegwiel is ook niks als je blok goed belast wordt…
              ik zou het gewoon ff wegen, sommige CP wielten wegen inderdaad maar ongeveer 750 gram, maar er zijn er ook van ongeveer 1400 gram (dan heeft het vliegwiel afdraaien wel nut)

Er zijn idd zelfs 3 types:
              – 1350gram, de echte ouwetjes onder de vliegwielen, heb er eentje die hoort in zo’n blok met van die kleine spoelkanalen (heb jij ook geloof ik)
              – 970gram, deze komen best veel voor
              – 704gram, komen ook best veel voor

Zo’n 704’er kun je nog wel afdraaien tot 500gram, maar ervaring op Ivar’s citta leert dat dat met pully weinig scheelt behalve de gasreactie totdat koppeling aangrijpt. En stationair wordt best dramatisch, als je een zware vollewangen krukas hebt zal het wel weer meevallen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

mxmonster
              Bijdrager

een vraagje

ik wil mijn vliegwiel ook af gaan draaien maar als je hem in spant en je haalt er aan de zijkant 3,5 vanaf kan er niks gebeuren ?? of kan je dan ook al door de magneten gaan ??

Jeroen
                Bijdrager

heb je een contactpunt wiel of elek. ontsteking wiel?
                  bij contactpunt zit er binnen in een zwarte magneet band, daar kun je dus best ver gaan, gewoon zorgen dat er nog 3 mm metaal omheen zit ofzo.
                  bij elektrisch wiel zijn de magneten gegoten, daardoor kan je maar tot 5/6 mm gaan.

mxmonster
                  Bijdrager

ik heb een cp blokje dus kan best ver gaan ??

TimoO_
                    Donateur

ja, je ziet de magneetband zo zitten dus kan je zelf kijken hoe ver. blader maar eens wat rond op het forum dan zie je een stel voorbeelden.

Daan777
                      Moderator

Zow mensen!
                        Ik ga morgen ochtend op mijn nieuwe school mijn lichte 25 vliegwiel afdraaien.

zo zwaar (licht) is hij nu:

Als ik hem tot op het streepje afdraai, gaat het dan goed? (streepje dat ik getekend heb)

En het is dus een cp vliegwiel (duuh)
                        K hoor het graag, want morgen ochtend is het al te laat:)

Tonni
                        Moderator

Hey Daan. Als je hem veilig mooi licht wilt maken, draai hem dan gewoon mooi dun (indiameter)en laat in het midden een ring staan die wel wat dikker is, als een soort van band.De dikkere ring helpt dan om de magneten op hun plaats te houden..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Daan777
                          Moderator

Hey tonni, bedankt voor je info. Zal ik onthouden voor de elektonische vliegwielen.

Het resultaat van mij:

Hij was: 730g
                            Hij is: 625g

ChrisNL
                            Bijdrager

ziet er goed uit ja 🙂 had t een keer met een oud vliegwiel geprobeerd op me werk, maar had wel moeite met die metalen ring.. en toen liep ie uit de draaibank, dus was een beetje jammer 🙁

Daan777
                              Moderator

Ja het vliegwiel dat jij probeerde:

1 en al stalen ring, dat heeft de 25’er niet, dat maakt hem zo licht vergeleken met deze 26’er.

En das jammer,

Niet aan beginnen dus.

Hij is nu:
                                895g, geen idee hoeveel een 26’er normaal weegt. Morgen misschien even wegen.

update..

Als iemand nog zit te dromen over de elektronische vliegwielen.. hier is een foto die het allemaal wat duidelijker maakt.
                                Van buitenaf tot de stalen ring is 3mm. De stalen ring zelf is 4mm. Het is verstandig om daar niet meer dan 2mm af te halen.
                                Dus de eeuwige vraag ‘hoeveel kan ik er nou vanaf draaien?’ is nu beantwoord.
                                5mm

Ik ben zo even bezig geweest met Jorik’s (1/2) vliegwiel.

hellchaiser
                                Bijdrager

1 vraagje wat verandert er nou aan je prestaties alleen positief of ook negatief ?

dus 1 meer gasreactie minder snelheid ?

of minder goed stationair lopen ?

dus wat veranderty er ?

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 127)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.