Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Vliegwiel afdraaien.
- Dit onderwerp bevat 126 reacties, 43 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren geleden door niek1992.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 november 2006 om 18:51 #206234
weet je wat ik dan weer nie snap, hoe wil je een vliegwiel in een draaibank klemmen?
2 november 2006 om 19:44 #206235Ff een conus draaien, kun je er gelijk een productielijn mee starten.
grz Thijs
2 november 2006 om 19:45 #206236Een draaibank heeft bij wijze van spreken ook 3 zo’n ‘klauwen’ waarmee een boormachine de boor vastklemt.
Alleen zijn deze groter, en schuiven ze niet in of uit terwijl ze bij elkaar komen. Ze gaan alleen uit elkaar of naar elkaar toe.Deze 3 klauwen kun je bijvoorbeeld in een buis steken en dan uit elkaar draaien, waardoor het de buis vastklemt.
Je kunt ook de buis erin steken, en dan de klauwen bij elkaar draaien, waardoor het de buis vanbuiten vastklemt. Zoals een boor.
Het vliegwiel heb ik van binnenuit ingeklemd, tegen het magneetvlak aan. Dan kun je er van voor, en van de zijkant bij.
Kijk gewoon eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Draaibank of bij afbeeldingen op google
Ik zie trouwens dat je mbo werktuigbouwkunde doet Paul. Daar krijg je daar toch les in?
2 november 2006 om 23:05 #206237Jaa daar krijg ik zeker les in, maar een vliegwiel zou je moeilijk op de koelvinnen in kunnen spannen want krijg je heb moeilijk goed recht vast, en kan denk ik niet zo veel kracht hebben. Ik draai nu al 2 jaar maar kon ff de logica nie vinden hoe je zoiets vast kon zetten want wat thijs zei, conisch, gaat dat door die krachten dan niet los zitten en als je met je beitel het vliegwiel raakt komt er nog meer kracht op te staan. Maar zoals jij al zei ja kan je heb ook inweinig inklemmen, niet aan gedacht:D
2 november 2006 om 23:07 #206238Ik doe hbo Werktuigbouwkunde;) alleen wel eerstejaars:?
2 november 2006 om 23:10 #206239ja kan der toch een bout doorheen doen en aan de andere kant een moer der op en dan die bout in de klauw. maarik pak m toch altijd bij de vinnen en t is nog iedere keer goed gegaan
2 november 2006 om 23:13 #206240met een bout erdoor heen zal ie heel erg gaan zwabbere ben ik bang, of je bent wel ff bezig om hem in te spannen. eigelijk moet je een langebuis hebben met een spie-baan, en dan kan je aan het uiteinde een soort hulpstuk bevestigen (ben ff naam kwijt) zodat ie daar de buis ook nog extra geleid.
2 november 2006 om 23:19 #206241lange buis hoeft niet gewoon zorgen voor een buisje die er presies in past en die vast zetten mat 2bouten….
2 november 2006 om 23:47 #206242Gewoon inwendig opspannen. De 3 bovenstaande opmerkingen zijn allemaal prut. Krijg je nooit gecentreerd en in balans. Als je hem inwendig opspant is hij altijd gecentreerd/in balans, en kun je er van de voorkant en van de zijkant vanaf draaien
3 november 2006 om 08:19 #206243Noemen jullie jezelf draaiers? 😉 😛 😛 Draai gewoon een CONUS hetzelfde als de krukas, en snij draad op t end. Heb je gelijk een tooltje dat a) perfect in de 3 klauw opgespannen kan worden, en b) vliegwiel centreert zich perfect op de conus zodra je de moer aandraait, hetzelfde als dat ie op de krukas zou doen. Oud stukje afval uit een ijzerbak vissen, 5 minuten draaien and you’re there.
grz Thijs
16 februari 2007 om 14:32 #206455ziet er goed uit
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel16 februari 2007 om 16:59 #206456ik doe hem zelf iets verder naar de tantjes toe zeg maar want ik heb zelf een vliegwiel uit italie ligge een rood en dat is orrigineel zo of ja zo ziet het er tenminste uit en naar die maten draai ik ze ook af en ik heb gwoon een stuk van een oude krukas gepakt en daar klem ik hem mee. is nog altijd goed gegaan:P
16 februari 2007 om 18:03 #206457Ja ik heb hem eerst helemaal uit geballanseerd, en vastgeklemd op dat randje wat nog over is gebleven. Daarom heb ik hem ook niet verder gedaan, omdat ik dan met m’n beitel in de kop zou komen.
16 februari 2007 om 21:46 #206458
R.oel !ziet er mooi uit hoor, hoeveel mm heb je er nou van af gedraaid ??
18 februari 2007 om 10:49 #206459
R.oel !Dankje, ik ga denk ik ook binnekort maar een van mn vliegwielen (die hier toch maar voor niks liggen) af laten draaien op school, gewoon om te proberen.
Als je je vliegwiel getest hebt, laat dan aub iets weten 😉
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.