- Dit onderwerp bevat 1,636 reacties, 135 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 10 maanden geleden door luukciao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 oktober 2010 om 19:57 #279035
Kapot trekken doet hij in indergeval niet haha:lol
19 oktober 2010 om 21:50 #279037
.-{2F4OV}-.Netjes bedacht hoor
Ik denk dat dit wel een goede oplossing is:D20 oktober 2010 om 10:12 #279039virgil :
verder heb ik al geprobeerd met allemaal verschillende oppervlakte ruwheden bij de krimppassing maar
het wil toch niet erg baten
Hoe bedoel je het wil toch niet echt baten? Je zegt dat je je krimppassingen etc. allemaal berekend, hoe wil je deze berekenen als je allemaal verschillende oppervlakte ruwheden gebruikt? Je oppervlakte ruwheid moet gewoon een zo laag mogelijke waarde hebben, hierdoor kan je het verschil in diameter van de boring en de as ook kleiner maken, wat resulteert in minder interne spanningen.
Verder heb ik nog eens nagedacht over wat je nu bent aan het proberen, en ik zelf (misschien heb jij een andere theorie, ik zal de mijne eens uitleggen) ben tot de conclusie gekomen dat dit niet de beste oplossing is. Ten eerste vind ik de schroefdraad overbodig, omdat deze eigelijk alleen veel uitmaakt bij axiale trekkracht of bij grote radiale hoekverdraaiingen wat niet mogelijk is dor de las.
Hetzelfde geld eigelijk voor de krimppassing. Ookal helpt deze nog altijd wel wat mee bij het opvangen van radiale krachten is het toch nog altijd de las die moet breken wil het asje kapot gaan. De ketting gaat namelijk kapot bij de zwakste schakel (en dat is in dit geval de brosse las).
Wil je zorgen dat de las niet breekt, moet het natuurlijk goed gelast worden. Ik kan hier geen exacte uitspraken over doen omdat ik niet exact weet wat voor materiaal dit is, maar ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de las een stuk taaier word als het asje na het lassen een gloeibehandeling krijgt. Het nadeel (maar misschien voordeel) van een gloeibehandeling is dat als je een krimppassing gebruikt deze teniet gedaan word, dus deze kan je beter weglaten.Denk er maar eens over na, misschien heb je er wat aan bij het maken van je volgende asje als deze je toch nog weet te breken.
20 oktober 2010 om 13:44 #279043ik heb ook een andere koppeling en heb ook een asje gedraaid en gelast. is nog nooit kapot gegaan.
ik heb dus ook 2 passingen gemaakt die precies in elkaar vielen. later is dit tig gelast.
denk ook dat de schroefdraad overbodig is20 oktober 2010 om 17:38 #279045heey,
@Martijn: Nee dat denk ik ook niet:D
@sil: Bedankt

@Timo: Wat je zegt klopt ook maar ik vindt mijn berekenigen net zo goed uitkomen als die van jouw maar
mijn schroefdraad is niet overbodig aangezien ik hier ook andere krachten mee versterk want
de schroefdraad zit met loctite vast en echt moer en moer vast aangedraad dus dit verwerkt ook
weer kracht.Wat ik bedoel met de oppervlakte ruwheden is dat als je het de glad maakt er totaal geen krachten op kunnen
uitwerken want dan zou het geheel over mekaar gaan schuiven en dit heb ik meerdere keren gehad
ik zeg niet dat het niet werkt maar meerdere combinaties lijken mij toch meer invloed hebben
verder houd ik de volgende keer ook rekening met jouw manier van denken want er klopen toch
heel wat dingen.@ Tim: Misschien lijkt de schroefdraad overbodig en dat zou ook kloppen als dit niet moer vast
zat want dan kan je net zo goed pudding tussen je as duwen ipv loszittende schroefdraad.Verder heb ik vandaag de laatste hand gelegt aan mijn vario systeem dat ik zelf
heb gemaakt de laatste week.Wat is er gebeurt:
de schroefdraad is afgewerkt
bramen afgewerkt
bronze bus gemonteerd (wat heel veel baat!)
uitgemeten.De foto’s:
Het geheel

De voorvario met bronze bus

halfpully gemonteerd

V-snaar ligging

achterkant halfpully

Morgen alles zo veel mogelijk monteren.
mvg,
virgil
20 oktober 2010 om 17:55 #279046virgil :
@Timo: Wat je zegt klopt ook maar ik vindt mijn berekenigen net zo goed uitkomen als die van jouwZiet er al goed uit
Keep up the good work!maar wat ik me nu afvraag wat bereken je? Hoe bereken je het? Zou je dat ook is kunnen laten zien want snap het niet helemaal en ben er wel benieuwd na 😉
20 oktober 2010 om 18:02 #279047Heey,
Goedguus: Zal ik blijven doen

Over dat berekenen:
Je moet toch een schatting maken van pk of Kw
Daarna ga je kijken wat een krimp verbinding aan kracht kan verdragen op dit formaat
naast dat ga je berekenen hoe diep je las komt te zitten.Na dat bereken je de afmetingen van pen en gat.
Hier zijn tabellen boeken voor en formules die je in de metaal en constructie bouw gebruikt
hier maak ik gebruik van. Verder zit ik op een school waar je 28 van de 35 uur bezig bent met
dit alles.groetjes
20 oktober 2010 om 18:30 #279048Helaas is het bij deze assen niet een kwestie van maximale spanningen uitrekenen en conclusies trekken. Vermoeiing is hetgene wat deze assen sloopt en niet de maximaal optredende spanning. De combinatie van de zwellende belasting van de kracht in de V-snaar, het uitgeoefende koppel en de continue belasting door onbalans in draaiende delen zorgen voor een ingewikkeld maar interessant belastingsgeval.
Een handig hulpmiddel daarbij is het “roloff/matek machineonderdelen” boek.
Gewoon mee rijden en maar zien hoe lang het meegaat is overigens ook een beproefde methode:lol
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno20 oktober 2010 om 19:07 #279049Heey Arvid, indd wat jij al zegt om een lang verhaal kort te maken bekijk de arvid theorie

want testen is nog altijd de beste manier om ergens achter te komen.
mvg,
virgil
20 oktober 2010 om 20:36 #279050Helaas zijn met die methode mijn beide assen kapot gegaan.;) De geschroefde/gelaste brak na ongeveer 3000km af en de as met perspassing is bij de 3de eigenaar in “vrijloop” gegaan nadat de passing was uitgelubbert.
Maar duimen dat jouw 3dubbel gezekerde as heel blijft. Al is om de 3000km een nieuwe maken alsnog geen enorme ramp, tegen die tijd zijn de lagers in je klok toch al wel ramversleten en moet de boel toch los:lol
Je zult met je racer ook geen 1000den km’s gaan rijden, tenminste, ik neem toch aan dat het geen schoolbrommer wordt :worshippy
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno21 oktober 2010 om 15:00 #279052nou,, het word een schoolbrommer voor als ie aan de late kant is volgens mij…
21 oktober 2010 om 20:07 #279054Heey,
Arvid: nee de brommer is dus niet bedoeld om er 3000 km mee te rijden want dan is mijn blokje
al lang gaar hij is meer voor de show en komt dan ook op mijn kamer te staan.@pepko: ja dan moet ik al heel laat zijn 😀 en dan moet ik 5x tanken tot aan school
mvg,
virgil
23 oktober 2010 om 12:57 #279057Heey,
Goed nieuws, De sprinter loopt weer.
en goed ook beter als voorheen de caburateur doet echt wonderen.
verder ga ik misschien morgen een testrit maken als het weer het toelaat.
mvg,
virgil
23 oktober 2010 om 13:20 #279058Mooi om te horen, ben nu wel eens benieuwd om dat ding eens een keer ‘goed’ te zien rijden.
23 oktober 2010 om 13:28 #279059je neemt hem volgende week toch wel mee naar de meeting he want ik ben nu toch erg benieuwd geworden naar hoe die loopt 🙂
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.