Vespa-Ciao.NL
:: virgil : ciao sprinter and white ciao

Home Forums Perso’s Projecten virgil : ciao sprinter and white ciao

15 berichten aan het bekijken - 601 tot 615 (van in totaal 1,637)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

sjaak trekhaak

dat ligt aan je vario gezien je een malossi hebt, is een bekend probleem.

goedguus
      Bijdrager

virgil :
        er zat ook overal stof van de snaar toch best gek had ik niet gedacht van zoon snaar.

daar heb ik idd ook last van 😉 maar hij slipt verder niet ofzo

virgil
        Topic starter

kan dit verholpen worden want verlies hier heeel veel vermogen door.

gr

tvmierlo
          Donateur

het slippen kun je tegengaan door de v-snaar strakker te zetten, dus te spannen en als hij gespannen is een sterkere drukveer, zodat de spanning groter is.

virgil
            Topic starter

ja dat wist ik ook al 😉 dat je hem kan spannen en drukveer wat wil jij een rode erin gaan doen of wat?
              dat was niet de bedoeling. maar ja toch bedankt

ik bedoel meer kan ik er iets aan doen omdat iemand zei dat het aan mijn vario lag malossi voorvario wel te verstaan
              hoe kan dit?

gr

.-{2F4OV}-.

Dat komt omdat de variobus te lang is. Daardoor slipt de snaar tussen de schijven door. Strakker zetten heeft weinig zin en de drukveer veranderen ook omdat hij voor blijft slippen. Beste is variobus 1,5mm afdraaien en weer sleuven goed frezen. Maar volgens mij kan het ook door een ring ertussen te zetten ofzo…waar precies weet ik niet meer. Hij varieert dan natuurlijk wel minder;)

Ik had laatst mijn onafgedraaide variobus er per ongeluk opzitten en toen wilde ik m starten en kreeg de motor op geen enkele manier ook maar één keer rond. Ik heb m gloof ik iets teveel laten afdraaien (gloof 2mm). Dan vreet hij de snaar n beetje op, maar hij slipt iig niet snel! En das wel zo handig met 82cc zonder decompresseur:thumb

virgil
                Topic starter

ja sil binnekort spreken we toch iets af he maar dan hebbe we het er nog wel over want ik moet eerst even insperatie
                  opdoen aan jouw vario zodat ik het bij mezelf ook mooi en fatsoendelijk kan doen.

maar is dit dan ook bij minder cc 60-70 of zo volgens mij is vanaf 80 cc toch al wat nodig voor alleer je zo een ding
                  aanduwd en vooral bij dat monsterblok van jouw lijkt me dat wel verstandig ja zal al bij de meting dat dat veel help
                  dus doe ik dit ook nog wel eens maar eens even kijken hoe dat bij jouw gedaan is en dan zelf proberen.

dus weet wat me te doen staat.

dit vooral omdat mijn brommer nog al wat decibel geluid produceert wil ik hem niet bij mij op de staat hoeven
                  starten want dan heb ik zo de politie aan de deur staan wat ik liever vermijd dus starten met boor
                  wordt verleden tijd.

gr

tvmierlo
                  Donateur

.-{2F4OV}-. :
                    Dat komt omdat de variobus te lang is. Daardoor slipt de snaar tussen de schijven door. Strakker zetten heeft weinig zin en de drukveer veranderen ook omdat hij voor blijft slippen. Beste is variobus 1,5mm afdraaien en weer sleuven goed frezen. Maar volgens mij kan het ook door een ring ertussen te zetten ofzo…waar precies weet ik niet meer. Hij varieert dan natuurlijk wel minder;)

Deze oplossing zou dan gelden wanneer de ruimte tussen de schijven te groot is, wanneer je gas geeft, zouden deze toch naar elkaar moeten gaan en zou het toch geen verschil moeten maken? Door de middelpuntzoekende kracht worden de schijven(dmv de rollen) naar elkaar toegedrukt, zodat de snaar tussen de schijven klem zit? Je zou dan natuurlijk ook een bredere snaar kunnen monteren ipv de bus in te korten. Alleen zit je dan met de schijven achterin… Maar uiteindelijk hebben al deze oplossingen geen zin voor het slippen tijdens het rijden. Dan moet er genoeg “grip”zijn tussen de snaar en de voorste schijven en de snaar met de achterste schijven. Dit kun je dus wel bereiken door de snaar te spannen(blok naar voren) en een strakkere drukveer. De achterste schijf drukt dan harder tegen de snaar aan, zodat deze op spannin komt. Deze dezelfde druk staat dan ook op de schijven van de voorvario. Leg maar eens je snaar los of strak, natuurlijk is er dan een verschil. Je kunt het ook met een pen en een elastiekje simuleren, eerst het elastiekje losjes en dan de pen draaien of strak en de pen draaien. Alleen dat met een elastiekje nabootsen werkt niet zo goed, omdat het elastisch is……

Lichtere rollen zorgen er ook voor dat de snaar sneller kan slippen dan met zwaardere rollen. Middelpuntzoekende kracht is lager met rollen met kleinere massa, dus de kracht van de schijf op de snaar is dan lager.

virgil
                    Topic starter

ja maar weet je wat het probleem is ik kan ten eerste niet met mijn rollen gaat rommelen omdat het dan niet meer
                      fatsoendelijk loopt

dan komt het volgende als ik een bredere snaar haal staat deze al zeeer zeker tegen mijn frame op omdat
                      deze dat nu al doet.

dan is het enige nog busje inkorten of niet?

gr

tvmierlo
                      Donateur

Wat ik allemaal gezegd heb, zijn theorieen. Het is informatie welke je misschien kunt gebruiken. Het is allemaal natuurkundig geredeneerd en wat je er uiteindelijk mee doet is aan jouw. Een bredere snaar zou ik zelf ook niet perse kiezen als deze maar goed is. Als het in de praktijk bij anderen heeft gebleken dat het inkorten van deze bus werkt, zou ik het zo doen. Het zat me alleen een beetje dwars dat .-{2F4OV}-. meteen mijn advies afkeurt zonder enige gegronde tegenargumenten.
                        Wat ik denk en redeneer heb ik dus in de tweede post gezet incl. argumenten. Maar nogmaals: het zijn theorieen en of het in de praktijk werkt is nog maar afwachten. Als de schijven van de voorvario in de beginstand(stilstand) wanneer er een snaar inligt nog steeds speling hebben, loont het zeker om deze bus in te korten. Zeker als het in de praktijk het probleem oplost. Uiteindelijk blijft het in deze hobby zo dat je alles zelf moet uitproberen. Van je fouten leer je immers.
                        Maar ik ging er vanuit dat de snaar slipt wanneer je rijdt. Als de snaar slipt bij het aanlopen, dan is de oplossing van .-{2F4OV}-. (het inkorten van de bus) zeker de juiste oplossing en is mijn redenering niet van toepassing.

Hier wil ik het dan graag bij laten. Ik zou zeggen: experimenteer ze en nog erg veel succes met je project.

edit(26-03-2010, 12:50) op reactie van Sil hieronder:

Geen probleem hoor, ik had het probleem van virgil dus verkeerd begrepen en jouw post dus ook. Communicatieprobleempje ;), discussie gesloten.

.-{2F4OV}-.

@virgil: Brederen snaren zijn er niet voor ciao… te kleine maat;) Dus enige en beste oplossing is eigenlijk bus inkorten.

@tvmierlo: Je mag wel Sil zeggen. Jou oplossing klopt wel! Maar alleen als het tijdens het rijden optreedt en dit is bij virgil niet het geval. Het was niet mijn bedoeling om jou advies af te keuren… sorry dat ik dat zo heb laten overkomen.

ArvidW
                          Donateur

virgil :
                            mijn oude vertanding ben er nog niet achter wat voor het precies is maar misschien dat iemand me dat kan vertellen…

Volledig recht vertand, lijkt op malossi…

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

.-{2F4OV}-.

Kvond m ook al op malossi lijken… kheb thuis nog wel een excel file op mn computer staan waar veel vertandingen instaan. Dan kun je dmv tandjes tellen en schuin/rechte vertanding denk ik wel bepalen welke t is;)

ArvidW
                              Donateur

Deze:

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                Home made engine dyno

virgil
                                Topic starter

ik heb deze naast mijn malossi gelegt toen ik ze er allebij uithad liggen maar er was indd niet veel verschil tussen de
                                  2 wel gek wat zou het dan zijn is er niets tussen 9 en 11 of zo wat het kan zijn.

misschien wel een speciale vertanding?

gr

15 berichten aan het bekijken - 601 tot 615 (van in totaal 1,637)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.