Vespa-Ciao.NL
:: Vijlen voor beginners hoe is dat afgelopen? je eerste ervaring

Home Forums Techniek Opvoeren Vijlen voor beginners hoe is dat afgelopen? je eerste ervaring

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

GeertDekens
    Topic starter

Ik lees heel veel manieren van vijlen (de flow verbeteren, poorten door trekken, inlaat op boren, krukas vijlen, enz)
      Ik moet nog beginnen aan deze dingen maar stel het eigelijk altijd uit. Ik denk dat als ik m’n carter open maak het nooit meer goed in elkaar komt…

Hoe is jullie ervaring met het los maken van de carter en het vijlen en boren? ben het meest benieuwd naar de carter graag je eerste ervaring er mee….

bvd Geert

LeMoN
      Bijdrager

Je moet het gewoon doen, ik zat daar ook over moeilijk te doen, heb ik een gare carter gepakt, die open gehaald om te kijken hoe dat werkt enzo, daarna ben ik begonnen met frezen met mijn multitool, gewoon rustig met beleid, af en toe beetje kijken. Logisch nadenken, how-to’s lezen op de website en niet zenuwachtig worden.

LvDoni
        Bijdrager

Ik heb heel wat cilinders verkloot, door dingen te doen waarvan ik “dacht” dat het goed was.. maar die liepen daarna nooit weer 😀 het is dus vooral belangrijk om te weten wat je doen!

Het boren/frezen en veilen ging ook vaak genoeg mis, eventjes een uitschieter naar de cilinderwand bijvoorbeeld.. daarom heb ik hier nog 5 versleten cilinders liggen, om eerst wat te oefenen als ik wat neiuws van plan ben 😉

VespaAvanti
          Donateur

Het blokje uit elkaar gooien met je gewoon DOEN!
            Heb lef en gooi hem met logisch denkwerk uit elkaar.
            Als je vervolgens weer logisch nadenkt met het in elkaar zetten komt het helemaal goed Geert;)
            Gelukkig hebben we het hier over Vespablokken, wat je wat mij betreft een van de simpelste brommerblokjes kan noemen die er zijn, zou je het over een Honda schakelbrommerblok hebben dan zou het een ander verhaal zijn, al heb ik die zelf ook gewoon met lef opengemaakt en probleemloos weer in elkaar gezet8)
            Kortom, de How To’s op de site lezen, schoon werken en vooral logisch nadenken, :thumb

Michel
            Bijdrager

Inderdaad, heb ik ook gedaan Avanti. Het enigste wat er uit komt is een krukas, 2 lagertjes en een pakking 😛

Wanneer je begint met je eerste blokje uitveilen of wat dan ook, de laptop mee de schuur in en lezen, veilen en vergelijken.
              Doe het inderdaad wel voorzichtig. Zeker het boren. Als je boor een keer achter een flinke braam blijft hangen, ligt je inlaat aan diggels. Dus gewoon goed de topics lezen en dan kom je er echt wel uit.

Ik zou om te beginnen gewoon maar eens een inlaatje uitveilen. Dat poorten doortrekken is al gelijk weer wat riskanter. Het carter heeft bepaalde dunne plaatsen waar je niet te veel weg kan halen anders ga je er dwars doorheen :S 😀

barry
              Donateur

Jongens aub:VEILEN doe je op Ebay-of marktplaats.

Bo3T
                Bijdrager

hehe bij mij ging het de eerste keer helemaal fout :p bleek dat men blokje ook goed fout in elkaar zat.

alles ging fout, maar dan ook egt alles.

2de blokje ging alles gewoon zoals het hoort ;). dan zie je ook meteen dat het kei simpel is allemaal.

!Japieoh!_!Ciao!

Bo3T bij mij ging het de eerste keer ook fout maar dat kwam omdat ik geen slangenklem om de inlaat had gedaan.. maarja daar leer alleen maar weer van he:P en het is (gelukkig) ook niet zo dat een setje carters 50 of 100 euro kosten dus zo erg is het helemaal niet.

Bert
                    Bijdrager

Ik had een klein gaatje gevijld in de inlaat. Net waar het blok begint. Daar heb ik wat “vloeibaar aluminium” gebruikt en het was weer in orde.

Dat was geloof ik de eerste keer dat ik dat deed of zo. Liep wel goed uiteindelijk.

Alan
                      Bijdrager

Mijn 1e carter had ik met de hand gevijlt heb ook alleen de binnenkant wat vergroot en t spruitstukje, niet eens recht ofzo toch was t verschil erg goed merkbaar. ik zeg ook vaak dat je beter je carter kan bewerken dan een cilinder kopen pas na de 1e paar carters heb ik gaten enzo gemaakt omdat ik toen nog d8 groter is beter. had een boor er te diep ingejaagd (klein gaatje tussen inlaat/ontstekings) heb t met een soort zwarte kit dicht gemaakt en t heeft gelopen=), maar ik vond t bewerken leuker dus zat al gauw aan een ander carter hahah. Je kan veel doen met deze carters maar inspecteer goed voor je ergens aan begint vooral bij de inlaat rag niet zomaar ff de frees of boor ergens in. Maarja op deze site staat naar mijn idee meer dan genoeg voorbeelden. ik heb t zelf allemaal moeten ervaren.

Zer0r0nin
                        Bijdrager

Lees eerst eens wat literatuur over 2-takt tuning.

Boek van G. Bell bijvoorbeeld. 2-stroke performance tuning.

Daar leer je ook nog eens iets van.

Crullie
                          Donateur

Even een linkje dan voor de liefhebbers, het is wel in het engels.8)

http://www.apriliaforum.nl/forum_manuals/Tuning/A.%20Graham%20Bell%20-%20%20Two%20Stroke%20Performance%20Tuning.pdf

TICKLING BARN

niekst3r
                            Bijdrager

dus eigenlijk moet je bij het veilen van je carter boren door het ronde gedeelte
                              en daarna verder veilen>? maja ik moet eerst dat flauwe buisje eruit zien te krijgen 😛

adios

LeMoN
                              Bijdrager

niekster kijk anders even hier 😉
                                http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=2975

en ja je moet eerst boren en dan vijlen…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.