Vespa-Ciao.NL
:: Victor’s “nieuwe” Italjet Pack 2

Home Forums Perso’s Projecten Victor’s “nieuwe” Italjet Pack 2

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 98)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

citta1234
    Bijdrager

Zouden er ook mensen hier op het forum zijn waarvan de brommer is afgekeurt?
      Ik zie namelijk alleen maar in perso’s en laatste aanwinst topics dat ze alleen maar goed worden gekeurt bij het Rdw.

Wel mooi:lol natuurlijk

Victor
      Topic starter

Dat is wel razend snel!
        Na 48 uur het kenteken al in huis… Meteen verzekerd en een plaatje laten maken.

Ook is het doosje van Q-parts binnen. “originele” zuiger, cylinder, pakkingen etc.

Daar heb ik een vraagje over aan de geachte experts op dit forum:

Zijn beide zuigerveren gelijk bij dit blokje? Bij een auto en veel motoren zijn ze allemaal verschillend, vandaar.
        Misschien dat iemand me dit even kan laten weten. Morgen er op zetten, en dan zondag lekker toeren met 20 Graden. :lol

Martino
        Moderator

Het hangt er maar vanaf welke “originele”cilinder je hebt aan geschaft. Meestal heb je verschillen in de veren zitten. Namelijk een bovenste L-veer en een onderste “normale” veer met C sluiting. Maar het is ook heel goed mogelijk dat je een zuiger hebt met 2 dezelfde veren. In dit laatste geval maakt het niet uit welke boven komt en welke onder.

Victor
          Topic starter

Dank Martino, ik ga met mijn dikste leesbril de verschillen zoeken!

Victor
            Topic starter

Ik wil beginnen met het vervangen vangen van de zuiger, cylinder etc, maar ik heb een vraag over de bovenste L-vormige zuigerveer:

Moet de zuigerveer “naar boven wijzen” (zoals een L), of moet de ring “naar beneden hangen”, dus zeg maar van de rand afhangen?

Ik kan dit eigenlijk nergens duidelijk vinden. Alvast dank voor de hulp!

Flippo
              Donateur

Als het goed is zit er een slotje ergens waar de zuigerveer moet komen, en als je de veer bij elkaar knijpt moet die daar precies in passen. De veer loopt zeg maar schuin af aan de 2 uiteindes, en die komen dan bij het slotje bij elkaar.
                Ik hoop dat je het een beetje snapt, anders zal een even een fotootje ter verduidelijking zoeken. 😉

Edit
                Zo dus:

Ik heb de foto van de how-to geleend, misschien ook wel even handig voor je om die door te nemen anders.
                Linkje naar de how-to

Victor
                Topic starter

Vandaag heb ik de zuiger, ringen en cylinder vervangen, met de motor in het frame. Ging vrij eenvoudig. Ook door hulp van het forum.

Helaas maakt het geen barst uit: de Pack 2 rijdt nog steeds 16 km/u. De oude zuiger, ringen en cylinder zagen er trouwens nog keurig uit. Alleen het gat waar de zuigerpen in zat, was een beetje ovaal. De kleur was prima, en er was nauwelijks verkleuring op de zuiger.

Geen idee waar ik nu naar moet kijken. Ik denk nu aan een carb of bobine probleem…
                  Maar hulp wordt zeer gewaardeerd!

El Citta
                  Donateur

Mooi dat je de pack weer netjes opgekapt hebt:thumb Wat je eens zou kunnen proberen is een wat grotere sproeier monteren en even zonder luchtfilter gaan rijden. Grote kans dat hij daarop begrenst wordt. Andere mogelijkheid is de uitlaat, dit is wel een heel dun pijpje. Mijn advies: kijk eerst naar de carb/luchtfilter want de uitlaat zou 25/30 toch wel moeten halen lijkt me (misschien heeft FonS ervaring met de prestaties van dit std uitlaatje). Succes!

Victor
                    Topic starter

@Citta 89,

Dank voor je tips. Als ik rij, “voelt” het ook begrensd. Ik begin inderdaad ff met het luchtfilter. Filter en Spoeier zou eigenlijk ok moeten zijn, want alles is helemaal standaard. Ik puzzel verder!

swallie
                      Bijdrager

@Victor,

Vraagje. Heb jij kunnen achterhalen waarop de Pack2 begrensd is? Ik bezit er zelf één die sinds gisteren goedgekeurd is door de RDW. Uit de meting daar kwam naar voren dat ie keurig op 25km/h begrensd is. Als je er op rijdt ‘voelt’ ie inderdaad ook begrensd aan. Hoor het graag!

p.s. heb mijn Pack2 bij de RDW in Amsterdam Westpoort laten keuren. Een collega van de keurmeester was blij verrast nog een Pack2 te zien. Kennelijk was jij de eerste 🙂

tnerual
                        Bijdrager

Hey man, prachtig om te lezen en fijn om te zien dat ie gekeurd is geraakt 🙂

Op het korte filmpje van je krijg ik net het gevoel dat het motortje zee rrijk is afgesteld en dat ie daardoor maar wat blijft sputteren?! Volgens mij gaat ie net wat harder gaan als je de benzinekraan dichtdraait en er dan even een stukje mee gaat rijden. Gaandeweg gaat het benzineniveau dalen en dalen en zal ie zo armer afgesteld staan en dan kan je eens zien wat ie juist doet?

Voor de rest, nog veel succes gewenst 😉

swallie
                          Bijdrager

Ok. De Pack2 op het filmpje is niet die van mij. Die van mij is volledig origineel en houdt in, maar dat lijkt niet te komen door de afstelling van het motortje.

Victor
                            Topic starter

Hallo heren,
                              Het snelheidsprobleem was snel opgelost met de zeer vriendelijke hulp van Oldskool, ook een Amsterdammer.
                              Er zit nu een grotere carburateur op, een 12/12 dacht ik. Die zorgt dat de Pack nu ca. 35 kilometer rijdt.
                              Een snelheid die veel te hoog is. Het apparaat heeft een beetje slap frame, vind ik, voor intensief stadsgebruik.

Victor
                              Topic starter

Ik kon het niet laten: Het is gelukt om nog 2 Italiaanse mini-brommertjes te vinden. Beiden ook opvouwbaar.
                                Een Di Blasi R2 uit ca. 1974:

Deze zijn ook zeldzaam en krijgt een kenteken. Hij zag er niet uit maar rijdt prima.

Victor
                                Topic starter

De andere is een Algat Plico, voorheen onderdeel van Malaguti. Heel klein en slechts 20 kilo, tegenover 50 kilo van de Italjet.
                                  Deze heeft een 22 CC motortje van Fox Motori, wat ook in kettingzagen en gewasbesproeiers zit.
                                  Let even op de afmeting!

Deze rijden gewoon rond in Italie, ik zou er dus een kenteken voor kunnen krijgen, maar deze lijkt me volstrekt ongeschikt voor dagelijks gebruik. :lol

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 98)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.