Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa slaat niet aan
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 7 maanden geleden door beun_ciao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 augustus 2011 om 17:20 #211444
Mijn vespa vonkt niet meer, ondanks dat ik de gehele ontsteking (cp) vernieuwd heb. Hier het hele probleem.
Nadat ik wat aan het blok gesleuteld heb (nieuwe setup) heeft hij een minuut of 2 hoogstens goed gereden, daarna brak de spie. Toen er een nieuwe spie in gezet, hij liep weer 2 minuten ofzo goed, en toen stopte hij er weer mee. Toen is de condensator vervangen, en deed hij het weer even. De dag erop startte hij weer niet. Toen wat aan de ontsteking gerommeld (het poetsertje wat aan de condensator zit en het nokje poetst even eruit gehaald) en toen deed hij het plotseling weer, toen ben ik er een kilometer of 3 mee naar huis gereden zonder problemen. de volgende dag liep hij weer niet, geen vonk, toen de gehele ontsteking vervangen, echt alles, alleen het vliegwiel niet. wilde nog niet lopen, toende contactpunten even wat mee geprobeert, wat dichter bij elkaar gezet. toen liep hij weer eventjes (1 minuut of zo) en toen had hij geen vonk meer.
Hier ben ik dus nu. Ik heb de spoel al weerstand gemeten, hij had gewoon een bepaalde weerstand (de oude spoel niet) maar verder weet ik nu niet meer wat ik nog moet doen. Ik zou weer alles kunnen vervangen, maar dan gaat het waarschijnlijk weer kapot naar een paar tellen. Wat moet ik doen 😕
23 augustus 2011 om 17:54 #237833het kontackt punt precies op 0,45 zetten met voelermaatjes, en als die het dan nog niet doet dan misschien eens een ander vliegwiel proberen…
23 augustus 2011 om 18:09 #237834ik heb eerder al geprobeert met de cp’s op 0,45, maar toen liep die ook niet, ondanks dat hij goed vonkte en de bougie nat werd. ik vind het allemaal erg vreemd. Nadat hij even gelopen had en niet meer vonkte heb ik ze nog een keer op 0,45 gezet maar dat baatte niets
Edit: als ik er een cp-vv in zou doen, dan heb je geen condensator en cp’s meer nodig, Is het probleem daarmee niet opgelost? ik ben het gezeik langzamerhand kotsmoe:kots
23 augustus 2011 om 18:57 #237835Grap van de dag.
Je sproeier zit verstopt.Als hij uit heeft gestaan krijgt hij even benzine en loopt even maar als hij te lang loopt krijgt hij te weinig en gaat hij uitt
hier tankte we laatst mix met metaal splinters er in en hadden sindsdien hetzelfde probleem constant.
Succes
23 augustus 2011 om 19:01 #237836tsja, was het maar een grap. ik ben al dik 2 weken aan het klooien om het ding aant lopen te krijgen, dus ik heb echt wel de carb en de sproeier schoongemaakt. ik heb ook meerdere sproeiers geprobeert. ook heb ik gekeken of de bougie vonkte, en dat was niet het geval. dus er is hier weinig grappigs aan.
23 augustus 2011 om 19:27 #234038we beginnen bij het begin.
Vertel
wat heb je voor:
carter
krukas
carburateur en welke sproeier
luchtfilter
uitlaat.Je zegt dat hij vonkt, heb je het getest op de boegie of op de kabel naar de bobine toe.
Makkelijk om te testen, zet even de boormachine op je krukas, hoef je niet te rennen en ondertussen moeilijk te kijken.Langzaam aan alles uitsluiten er we komen er wel
Zet de boormachine op je krukas en laat hem even draaien zonder dat de kabel vanuit je blok op je bobine zit.
Deze kabel hou je even tegen je brug of iets dergelijks.
Goede flinke vonken komen er als het goed is vanaf.
Daarna de kabel op je bobine en even je boegie tegen je cill. kop aanhouden en even checken.Vonkt hij enkel als een gek tussen je contactpunten dan is je condensator naar zijn grootje, een beetje vonken tussen je punten mag best.
als je werkelijk je ponten op 0.45 heb staan en hij vonkt wel netjes zit je daar goed en zit het probleem dus niet in je ontsteking.
Word vervolgt
23 augustus 2011 om 19:44 #233842hij vonkt dus NIET. Ik heb de gehele ontsteking vervangen. dat hele boormachinegedoe doe ik ook al lang. setup is: Polini SE contactpunten met bromkruk, creco 43mm cilinder, std kop, 13/13 delortho @70 met malossi filter, leo krul. en dat op een ciao. hij heeft vanmiddag dus weer gelopen met de nieuwe ontsteking, nadat deze goed was afgesteld. Maar hij sloeg na een tijdje af. TOEN vonkte hij helemaal niet meer, daarvoor wel nog gewoon. aangezien dat ik de hele ontsteking vervangen heb (zelfs alle draadjes en het nokje) vind ik dit wat vreemd. Ik hoop dat we er uit komen, want zelf weet ik het ook niet meer.
23 augustus 2011 om 19:58 #237837Wanneer je het “grijze draadje vanuit je blok naar de bobine loshaalt en deze op de cilinderkop houdt. Vonkt hij dan wel bij het snel draaien van je vliegwiel? Je moet gewoon dingen gaan uitsluiten. Ook al heb je alles al vervangen moet je weten bij welk onderdeel het spaak loopt. Het kan nog van alles zijn. Kapotte bobine, kortsluiting op je vliegwiel, verkeerde massa etc.
Simpelweg een voor een terugwerken totdat je de boosdoener hebt gevonden.
24 augustus 2011 om 14:59 #237838nou, opeens vonkte hij weer nadat ik de ontsteking weer in elkaar heb gezet en het blok weer onder de brommer heb geduwd. Maar lopen wil hij nog niet. als je hem aanrent maakt hij een aantal slagen en saat vervolgens weer af. Zal ik nu wat aan de sproeier moeten veranderen (ik heb nu 70), of zal ik iets anders moeten proberen? Ik heb de carb al weer een beetje schoongemaakt.
24 augustus 2011 om 16:30 #237843een kleinere sproeier zal helpen. ik had precies hetzelfde met het afstellen van mij blok.
probeer een 66/6824 augustus 2011 om 16:31 #237844sproeier 68 lijkt mij net iets beter, ik heb ooit ook zoiets gehad, bij mij maakte de kabel die naar de cp ging kortsluiting op de cp zelf omdat er een minuscuul stukje isolatie miste, kan veel zijn.
groetuh
24 augustus 2011 om 18:51 #237848ik zal het morgen eens proberen, met sproeiert 68. Het kan idd zo veel zijn, maar ik heb de ontsteking al verschrikkelijk vaak bekeken, gedemonteerd, gemonteerd en dingen vernieuwd (zelfs het kabeltje) en hij vonkt nu goed, de cp’s staan op precies 0,45mm, dus ik denk toch dat het probleem daar niet zo gauw meer zal zitten. Ik hoop dat de kleinere sproeier wonderen zal doen, en ik kijk ook even naar de electrodenafstand van de bougie. Dan moet hij het toch gaan doen, want de bougie word ook nat.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.