- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 3 maanden geleden door ampie1979.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 augustus 2022 om 13:23 #816571
Hallo allemaal,
Ik denk dat het na inmiddels twee jaar wel tijd is om mijn perso te starten, dus daar gaat ie dan.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik mijn allereerste bromfiets overgenomen van medeforumlid Bas23. Destijds was het een blauwe Vespa Si die als brom rond de 35 liep, dus er was zeker nog wat aan te doen. Maar ach, het was mijn eerste bromfiets, laat staan de eerste keer dat ik uberhaupt op een brommer reed, dus ik was er al meer dan blij mij.Paar dagen later had ik op magische wijze hem al wat langerzamer kunnen laten lopen naar 25km/u en dus maar weer even terug gebracht naar Bas om raad te vragen. Ik had tenslotte nog nooit over een carberateur of poelie gehoord. Uiteindelijk met een nieuwe uitlaat en een motorische schoonmaakbeurt hebben we hem weer op de 35km/u gekregen en liep mijn Si ook weer stabiel. Vanaf dat punt was het dus aan mij om te kijken hoe ik hem sneller kan laten lopen. Ik moest het natuurlijk ooit wel eens zelf leren…
Zodoende dus mijn eerste forumpost geplaatst en daarna een goed aan de slag gegaan. Andere uitlaat, grotere carberateur en een kleinere poelie hadden al een hoop gedaan met de snelheid en trekkracht, dus dat was al een mooi begin. Daarna wat kleine dingen om toch nog wat meer ervaring op te doen en om te zorgen dat hij stabiel bleef rijden. En natuurlijk een hoop bijleren!

Zo heb ik ruim anderhalf jaar ermee rondgereden totdat ik uiteindelijk afgelopen ‘winter’ dacht dat ik hem wel eens wat meer zou willen opknappen. Hij komt uit ’88, dus het zou volgens mij nog maar een kwestie van tijd zijn voordat er iets zou gebeuren, mocht hij nooit een grote beurt hebben gehad. Dus daar ging ik dan met mijn iets bredere kennis. Blokkie eronderuit, inmiddels volle (maar kleine) gereedschapkist paraat en zo begonnen met de revisatie van het blok. Eerst maar eens electronica onder handen nemen met alles goed schoon maken (want dat was echt wel nodig), nieuwe contactpunten, condensator en een nieuwe laagspanningskabel erin. Ook nog nooit eerder kabels geknepen, dus dat was ook wat hoor…
Nou, in ieder geval wat de electronica geen probleem. Het grootste was meer dat ik maar een mijn moeder moest overtuigen dat ik wat lagers in de net nieuwe oven mocht leggen om ze zo passend te krijgen om de krukas… Uiteindelijk voor elkaar gekregen met een mooie bos bloemen 😊
De cilinder was ook nog wat, want de uitlaat poort zat denk ik wel voor een kwart of een vijfde dicht met zwart koolstof aanslag(?). Allemaal er lekker uitgeschraapt met een schroevendraaier, dus dat was ook een wonder dat ik niet ben uitgeschoten om een kras te maken in de cilinder.Alles weer in elkaar en zo dus hopelijk een betrouwbaar blok weer onder mijn brommer. Ik had namelijk net in het weekend voordat mijn zusje haar eerste brommerrijlessen (en dus examen) had, het blokje opgeknapt en nog geen tijd gehad om te testen voor haar lessen begonnen. Ze is niet perse de grootste en paste helaas niet op de brommers van de rijschool! Maar voor ons geen probleem want wij hadden nu een brommer beschikbaar die ook voldeed aan de normen voor een lesbrommer blijkbaar. Alleen even verzekering wisselen, extra spiegel en lesbordje erop en toen mocht ze dus op mijn Vespa Si uit ’88, zonder knipperlicht, remlicht of elektrische start zo lessen en afrijden. In één keer geslaagd daarop terwijl het tijdens haar examen ook nog een heel hard sneeuwde hier. Echt een strijder is ze, dat ze dat gewoon heeft geflikt.
Achteraf maar goed dat het sneeuwde want nadat ze dus was afgereden en het niet meer sneeuwde kon ik zelf er ook weer op rijden. En het was dus net zo dat het iets warmer was dan haar les periode en toen oververhitte het blok. Blijkbaar een te kleine sproeier erin na de revisatie. Met een grotere sproeier (van 48 naar 50) deed hij het gewoon goed, dus dat was ook mooi.
In ieder geval, nu de motor dus op orde was, had ik eindelijk besloten dat ik hem visueel ook wilde opknappen. Ik ben zelf echt fan van groen, dus uiteraard moest dat toch wel de primaire kleur worden, maar dat vond ik ook een beetje saai. Dan maar wat gele strepen erbij? Ik dus weer lekker in de achtertuin een 3D scan maken en zo digitaal mijn Si spuiten om te zien hoe mijn design eruit zal zien. Met een half uurtje heb ik dus dit mooie plaatje uit mijn computer kunnen toveren. Meer ter referentie, dus niet echt op de details gelet.

Wat mij betreft een baggere scan maar geeft het wel een goed beeld van wat ik in mijn hoofd had. Dit zou hem dus worden, met wat kleine aanpassingen hier en daar.
En toen dus maar het hele frame uit elkaar halen, wat ik ook nog nooit had gedaan. Zou dus best wel lukken 😜 Voorvork uit elkaar, wielen d’r af en de rest dan ook. Ik wilde het tenslotte in één keer goed doen in plaats van beetje bij beetje. Dus alles uit elkaar, kwam ik erachter dat de kappen en het achterspatbord helemaal niet mee kunnen naar de coater, want die zijn van plastic! Nou ja, maakt ook niet zo veel uit. Noemen we dat gewoon een artistieke touch…

Daar ging ie zo naar Deventer om hem te laten coaten. Gelukkig heb ik in de tijd ruim gehad kunnen kijken welke onderdelen ik nog extra zou moeten bestellen, zoals de kappen, achterspatbord en de gele lijnen. Anderhalve week(!) later dus opgehaald. Zei de coater dat hij niet snapte waarom ik hem groen wilde hebben omdat ie dat nog eens spuug lelijk vond. Jammer voor hem, want nu was hij al groen en ik vind het wel wat hebben zoals het uiteindelijk is geworden.
Terwijl het frame weg was, had ik dus ook white walls besteld. Dat zou het voor mij echt helemaal afmaken, dus die mochten er ook op. Oude binnenband had ook roest erop, dus dat ook mooi aangepakt door die te vervangen en schoon te maken. Natuurlijk moest ik er, nadat ik ze op de velgen had gezet, erachter komen dat ik de binnenband had lek geprikt, dus die kom er ook weer mooi af om geplakt te worden. Was met mij eigenlijk ook wel te verwachten… Maar ik ben zeker blij met de banden!

Nu de banden er toch af lagen, ook maar gelijk de achtercardan gereviseerd en de remmen vervangen. Van zo’n rem op zijn plek krijgen, daar krijg je nog een spieren van zeg, zwaar dat dat gaat. Hoewel het eigenlijk ook nog best wel mogelijk zou zijn dat ik het verkeerd deed, maar ze zitten er in ieder geval op. Was allebei wel toe aan een beurt want het was toch wel wat vies.

Nu vrijwel alles wel was aangepakt voor wat ik wilde, kon ik dus met het frame weer in huis beginnen met het opbouwen. Dat ging eigenlijk soepeler dan gedacht, behalve dan dat ik om de schroefdraad van de schokdempers wat coating moest weg krassen. Daar was namelijk ook overheen gecoat, dus daar zat ook wat tijd in. Ik kwam er helaas wel achter dat er roest in de tank zat, dus daar heb ik ook een aantal liter schoonmaak azijn doorheen gegooid nadat dat een tijdje heeft gestaan. Daarna flink doorgespoeld met water totdat het er helemaal helder doorheen kwam met een hoop geschud. Uiteraard nagespoeld met benzine en een filter tussen de brandstofslang en carberateur gezet, voor het geval dat. Tot op vandaag de dag nog geen bruine brandstof door de filter zien gaan, dus wat mij betreft goed zo.
Met alles in elkaar, kon ik dus de strepen erop zetten en ik moet zeggen dat ik voor mijn doen niet eens zo verkeerd eruit ziet vind ik. Hier de foto’s van hoe alles er bij stond toen hij helemaal was opgebouwd.

Sinds de foto’s heb ik wel nog wat kleine dingen aangepast. Zo heb ik bijvoorbeeld de cilinderkop vervangen voor een Polini Si kop en de cilinder zelf omgeruild voor een DR 50 om hem nog wat harder te kunnen laten trekken en een hogere top te halen. Ik durf nog niet zo te zeggen hoe hoog de top nu ligt omdat ik hem nog niet heb open getrokken. De cilinder was namelijk nieuw, dus daar zit nog wel even een inrijd periode aan vast. Mocht dat nou toch nog niet zijn wat ik wil, dan ga ik misschien nog de carter (laten) uitveilen. Ik zie er wel tegen op om dat te doen omdat ik mij dat echt goed zie verknallen. Maar dat ik was voor de volgende keer dan maar!
Misschien dat ik ook nog een andere uitlaat eronder wil omdat hij onderin ook niet zo lekker trekt. In het midden is het niet verkeerd, maar dat is dacht ik over het algemeen zo met de Gianelli Citypower? Gaat er meer om dat ik niet te veel opval voor de politie. Klinkt misschien wel raar zo als ik het lees, omdat ik hem nu toch groen heb gespoten met gele strepen erop en white walls. 😅
En ik moet nog een keer naar mijn achterlicht kijken. Ik denk dat ie het nu niet meer doet omdat hij geen goed contact maakt met het frame en dus de massa niet meer goed loopt, maar dat kijk ik een andere keer wel. De schokdempers wil ik ook nog eens vervangen voor wat frissere set zonder roest. Een set met veren erin staat denk ik wel tof erbij, maar dan moet ik eerst uitvinden welke maat ik nodig heb.In ieder geval was dat wat dus afgelopen twee jaar mij heeft gebracht. Een hoop kennis, een mooie brommer en natuurlijk een mooie community met dit forum. Bedankt allemaal en vooral bedankt Bas voor de Si 😊
4 september 2022 om 21:21 #816799Ha Jenoah, wat een mooi verhaal! Ik heb echt genoten, vooral het stuk over je zus die moest afrijden.
Je Si ziet er netjes uit, veel succes er mee nog
4 september 2022 om 21:39 #816801Mooi verhaal Jenoah, zal de straten bij ons in het dorp eens in de gaten houden. Was inderdaad een opknapper met een goede basis. En de heb je mooi weten te opknappen! Erg netjes geworden. En je bent technisch een heel eind gekomen! Ik heb een maatje hier in het dorp die de hele dag technische dingen doet. Maar een Citta niet snapt. Of gewoon te lui is. Ik kan het altijd maar voor hem maken. Stuur hem wel even bij je in de leer. Geniet van je gave Si 😎
6 september 2022 om 21:21 #816833Mooie brommer heb je opgebouwd Jenoah! Die white walls staan hem goed👍🏻
welke coater ben je geweest in Deventer?7 september 2022 om 11:31 #816836Leuke Si geworden 👍 en onze vespa motortjes trekken onderin sowieso niet zo lekker.. je kan eventueel voor een Leo Krul gaan, die trekken een stuk beter en past ook goed bij jouw 50cc setup.
Welkom op het forum, blij dat er weer iemand is die ook Si rijd 😎
No stress, all fun and a bit of speed9 september 2022 om 12:18 #816860Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Ik ben er zelf ook heel blij mee en hij loopt ook nog lekker!
Als een kleine update is het misschien benoemenswaardig dat in de zomer, als de schuurdeur niet helemaal goed dicht stond er het zonlicht naar binnen scheen op de band, deze toch wel is verkleurd. De zon scheen namelijk nogal wat op de linkerkant van de achterband en dat is ook goed te zien. Je kan ze nu denk ik eerder brown-and-white-walls noemen 😜Mooie brommer heb je opgebouwd Jenoah! Die white walls staan hem goed👍🏻 welke coater ben je geweest in Deventer?
Toch inderdaad naar Vermadox geweest. Het duurde wel anderhalve week maar verder is het een prima brommer geworden. Enige was dat het frame nummer wel is overgespoten en dat ik toch nog wel wat tijd kwijt was met het vrijmaken van de schroefdraden. Met name (rond) de schroefdraad van het achterlicht zodat deze goed massa maakte. Verder prima Coater voor een prima prijs van €125 als ik het goed herinner.
Leuke Si geworden 👍 en onze vespa motortjes trekken onderin sowieso niet zo lekker.. je kan eventueel voor een Leo Krul gaan, die trekken een stuk beter en past ook goed bij jouw 50cc setup. Welkom op het forum, blij dat er weer iemand is die ook Si rijd 😎
Nou, gelukkig heeft mijn Si nog trappers, dus al met al is het niet een drama hoor. Gewoon beetje meetrappen in het begin en verder komt ie wel op gang. Zat eventueel inderdaad wel te denken aan een andere uitlaat, maar weet niet of dat de veel gaat opvallen. Ik vind in ieder geval wel dat mijn Gianelli toch wel (te) veel geluid maakt dan dat mijn lief is. Zeker in vergelijking met mijn Ciao.
9 september 2022 om 13:12 #816861Als je een Gianelli Original power al luid vind dan zou ik er zeker geen expansie-uitlaat onderschroeven… daar ga je dan niet blij van worden haha.. dan moet je al overstappen naar vario-aandrijving om meer trekkracht onderin te krijgen..
ben blij dat ik in een dorp woon op het platteland… nog nooit aangehouden met de brom en buren die op z’n tijd net zoveel herrie maken met de bladblazer, grasrace-auto’s/motoren, dikke amerikaanse karren zonder kat en vooroorlogse trekkers die zo luid zijn als een ouderwetse stoomtrein haha..
No stress, all fun and a bit of speed6 december 2023 om 21:50 #822857Mooie si jenoah
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.