Vespa-Ciao.NL
:: Vespa SI Valt uit bij gas geven

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa SI Valt uit bij gas geven

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

nielsj1996
    Topic starter

Afgelopen weekend heb ik een kleinere sproeier in mijn Vespa gezet(van 50 naar 46) maar als ik nu naar het starten teveel gas geef valt hij uit. Als ik snel het gas terugdraai blijft hij lopen anders valt hij uit. Als ik na het starten even wacht rijd hij prima.

Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Kinderbrueno
      Bijdrager

Handig om te vermelden waarom je er überhaupt een kleinere sproeier in hebt gezet.

nielsj1996
        Topic starter

Dit heb ik gedaan omdat de vorige sproeier (50) te groot was bij warm weer en mijn bougie donker of zelfs zwart was na een stuk rijden.

Hierover ook mijn vraag in het: Welke sproeier heb ik nodig?’ topic http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=944&d=4950

Kinderbrueno
          Bijdrager

48 proberen dan maar.

nielsj1996
            Topic starter

Ik heb er nu sproeier 48 inzitten en het probleem na het starten doet zich niet meer voor. Maar als ik volgas rij 4takt/verzuipt hij in het begin een beetje. Heeft het zin om sproeier 47 te kopen of kan het nog ergens anders aan liggen?

XXsanderXX
              Bijdrager

Je motortje moet altijd even warm worden, daarna rijd hij goed toch?
                Na 3 minuten rijden met een koude start moet hij gewoon goed rijden.
                Als je een standaard motor hebt kan het goed zijn dat hij blijft 4 takten ook als hij warm is.
                Dit is te verhelpen door een iets kleinere poelie achter.
                Het zwart worden van je bougie kan zijn door een te goedkope olie (als je zelf mengt) 2tak benzine bij de pomp is tegenwoordig niet zo best meer als 20 jaar geleden.
                Als je bij de pomp 2tak tankt dan zou je een iets warmere bougie kunnen proberen. Deze verbrand de olie ook iets beter dus minder zwarte koek.

Gr Sander

Wilk1985
                Moderator

Zoals gezegd, sproeier 50 is sowieso te groot voor jouw setup dus met die 46 zit je al een stuk beter.

Het uitvallen bij een koude start is niet zo heel vreemd, je motortje is immers koud. Het hoort verder niet, het zou goed kunnen dat je motor een beetje van zijn oude kracht is verloren en het tijd is voor een nieuwe zuiger+veren of een revisie.

Maar als je je niet zo stoort aan het uitvallen bij koude motor kan je er ook mee verder rijden, hij is tenslotte met een minuut warm.

nielsj1996
                  Topic starter

Bij sproeier 46 rijd hij op het uitvallen na het starten goed. Alleen als ik bij volgas het gas loslaat en weer opendraai houd hij heel even in weet iemand wat dat veroorzaakt?

Kinderbrueno
                    Bijdrager

Dat is meestal een te kleine sproeier. Maar bij 48 4-takt hij dus? Dan zou je nog 47 kunnen proberen. Let er wel op dat je sproeier van het zelfde merk gebruikt. Er zit namelijk een verschil in de maat van ori. en niet ori. sproeiers.

nielsj1996
                      Topic starter

De sproeiers zijn indd niet van hetzelfde merk. Ik heb 47 nog geprobeerd en ook bij deze 4-takt hij als ik wind mee volgas rij(wind in niet) maar ik kwam er achter dat 47 en 48 originele dellorto sproeiers zijn en 46 een ander merk dus dit zou verklaren waarom deze veel te klein was. Welke sproeiers zou ik het beste nog kunnen kopen originele 45 en 46?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.