Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa Si start niet
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren geleden door Willem.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
31 december 2023 om 00:19 #823168
Hallo ik ben Willem. Ik ben vrij nieuw op dit forum. Ik heb een Vespa Si die eerst met fabrieksonderdelen ongeveer 30 ging. Maar ik wilde natuurlijk harder dus ik zette er een mezoly luchtfilter, mezoly uitlaat en een nieuwe 65cc cilinder onder. Na wat onderzoek had ik ongeveer een 60 tot 64 sproeier nodig. Ik zette deze eronder. Nadat ik alles na mijn denken correct geïnstalleerd heb startte hij niet. Ik ben op de conclusie gekomen dat dit aan brandstof ligt. ik heb namelijk compressie en vonk. Ik wilde even testen of de sproeier het wel deed. Ik haalde het vlotterbakje eraf en probeerde te starten (met benzine kraan open) hopend op dat er benzine uit de sproeier kwam. Dit was echter niet zo. De sproeier bleef kurkdroog. Ik denk dat ik nu weet waar mijn probleem ligt. Maar hoe fix ik dit? Ik heb al wat andere sproeiers geprobeerd maar deze maakten geen verschil.
31 december 2023 om 12:21 #823169Hallo ik ben Willem. Ik ben vrij nieuw op dit forum. Ik heb een Vespa Si die eerst met fabrieksonderdelen ongeveer 30 ging. Maar ik wilde natuurlijk harder dus ik zette er een mezoly luchtfilter, mezoly uitlaat en een nieuwe 65cc cilinder onder. Na wat onderzoek had ik ongeveer een 60 tot 64 sproeier nodig. Ik zette deze eronder. Nadat ik alles na mijn denken correct geïnstalleerd heb startte hij niet. Ik ben op de conclusie gekomen dat dit aan brandstof ligt. ik heb namelijk compressie en vonk. Ik wilde even testen of de sproeier het wel deed. Ik haalde het vlotterbakje eraf en probeerde te starten (met benzine kraan open) hopend op dat er benzine uit de sproeier kwam. Dit was echter niet zo. De sproeier bleef kurkdroog. Ik denk dat ik nu weet waar mijn probleem ligt. Maar hoe fix ik dit? Ik heb al wat andere sproeiers geprobeerd maar deze maakten geen verschil.
Hallo Willem,
Je kan niet starten met het vlotterbakje er af. Dan start hij niet.
Als de vlotterbak er af is komt er geen benzine uit de sproeier als de kraan open is.
Dat komt gewoon uit de vlotternaald toevoer/afsluiter. Daar moet dus wel benzine uitkomen
als de kraan geopend wordt en de vlotter zelf naar beneden hangt.
Test eerst maar eens of er benzine uit je slang komt als ik je verhaal zo lees.
Tank bijna leeg? Omdat ie hiervoor gewoon reed zei je. Dus ook benzine gaf.
Vult de vlotterbak wel? Ja, sproeier niet verstopt?
Vult de vlotterbak niet? Kraan verstopt? Filtertje carburateur verstopt, onder de
slangtule? Pas op met alles losdraaien, kans dat je steeds nieuwe pakkingen
nodig hebt is aanwezig. Anders wordt het een en al benzine lekken/stinken.
Zorg dat je die pakkingen hebt. Of je neemt de gok dat t heel blijft. 😉En pas op met inrijden van een Mezolycilinder, ze zijn goedkoop, de afwerking
en ruwheid is slechter, dus je moet hem, als ie dan plots wel loopt,
rustig warmrijden,zeer voorzichtig inrijden, dus geen hoge toeren en niet
een lang stuk op één toerental. Voor zo’n 400km!
Daarna pas toerental gaan opbouwen en vermogen vragen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 december 2023 om 13:23 #823171Hallo Wim ik ga er naar kijken, ontzettend bedankt voor je antwoord.
1 januari 2024 om 13:08 #823181Hey Wim, Gelukkig Nieuwjaar
Ik heb ontdekt dat de vlotter verkeerd zat en geen benzine doorliet. Ik heb deze gefixt en probeerde de brommer te starten deze startte meteen (zonder uitlaat). Ik liet hem heel even stationair lopen (10-20 sec) maar het leek wel alsof de motor steeds hogere toeren pakte. Heel moeilijk te merken in het begin maar de motor ging van regelmatig ”blub” naar een ”bluuuu geluid best wel snel. De gashendel werkte perfect deze hadden we daarna nog even getest. Ik heb de stationair schroef nog niet bijgesteld. Ik weet ook niet waar ik deze kan vinden. Ik vind alleen een stelschroef in een schema van de carb. Ik weet niet of dit dan de stationair schroef is of de mengselschroef.Toen ik de Vespa probeerde te starten met uitlaat startte hij niet en kwam er benzine in de uitlaat terecht. (verzopen) terwijl hij zonder uitlaat meteen opstart. Hoe kan dit en wat kan je doen om dit te maken?
Alvast bedankt voor je reactie
1 januari 2024 om 16:01 #823185Hey Wim, Gelukkig Nieuwjaar.
Ik heb ontdekt dat de vlotter verkeerd zat en geen benzine doorliet. Ik heb deze gefixt en probeerde de brommer te starten deze startte meteen (zonder uitlaat). Ik liet hem heel even stationair lopen (10-20 sec) maar het leek wel alsof de motor steeds hogere toeren pakte. Heel moeilijk te merken in het begin maar de motor ging van regelmatig ”blub” naar een ”bluuuu geluid best wel snel. De gashendel werkte perfect deze hadden we daarna nog even getest. Ik heb de stationair schroef nog niet bijgesteld. Ik weet ook niet waar ik deze kan vinden. Ik vind alleen een stelschroef in een schema van de carb. Ik weet niet of dit dan de stationair schroef is of de mengselschroef. Toen ik de Vespa probeerde te starten met uitlaat startte hij niet en kwam er benzine in de uitlaat terecht. (verzopen) terwijl hij zonder uitlaat meteen opstart. Hoe kan dit en wat kan je doen om dit te maken? Alvast bedankt voor je reactie
Gelukkig nieuwjaar.
Toen je de brommer de eerste keer startte stond de kraan toen steeds open.
Kijk of de carburateur lekt terwijl de motor uit is en de kraan open.
Wat ik daar mee bedoel, kijk of de vlotter uit zichzelf de benzinetoevoer goed afsluit,
vanwege de benzine uit de uitlaatpoort, ik hoop dat je bedoelt, echt een straal
benzine, niet twee zwarte druppeltjes oid. Je sproeier (60-64)
kan niet heel veel te groot zijn om nou echt benzine uit je uitlaat te laten stromen.
Start de brommer wel steeds alleen geheel opgebouwd, dus met luchtfilter en uitlaat.
Controleer of de carb goed tot het einde op het spruitstukje gedrukt is.
Welke sproeier is nu gemonteerd?
Die enige schroef is indd de stationairschroef.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 januari 2024 om 18:28 #823204Hoi Wim
Ik zal nog even kijken naar de vlotter en of die het nu dan goed doet, hoe controleer ik de vlotter?. Want het was wel meer dan twee druppels dat uit de uitlaat poort kwam. Mijn sproeier is nu een 60 Ik zal overal nog even kijken ook of carb goed op de carter vastzit. Ik heb nu een mezoly luchtfilter. dit is trouwens geen powerfilter. Maar mijn vraag is of ik misschien het zeefje tussen de luchtfilter en de carburateur eruit moet halen. Ik denk dat als ik deze eruit haal de luchtfilter misschien wat beter past en dus luchtlekken voorkomt.Bedankt voor je hulp
Gr, Willem2 januari 2024 om 19:18 #823209Valse lucht pakt ie niet na de gasschuif.
Dit is lucht die via de gewone ingang de carburateur binnenkomt.De carb moet goed op t spruitstukje zitten.
Zo ver als ie kan, en gewoon normaal vastdraaien.
Daar kan ie dus wel valse lucht pakken, dus vóór de gasschuif.Je kan één gaasje er af halen, meestal zijn t er 3 op elkaar ofzo.
Als je carb niet lekt met de kraan open sluit de vlotter af, wat ik eerder zei.
Als je de brommer stilzet doe je normaal de kraan altijd dicht.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 januari 2024 om 16:42 #823441Hey Wim.
Na wat research en gekloot met de Vespa heb ik hem weer startend gekregen. (de zuiger zat verkeerd en de carburateur moest wat strakker om het spruitstuk) Nu heb ik nog wel wat problemen.
1. Hij loopt niet stationair. (als hij stilstaat valt hij uit) verder rijd hij wel.
2. Hij trekt bij het rijden heel sloom op. Eenmaal op snelheid rijdt hij beter
3. Het decompressie systeem is goed geïnstalleerd maar heeft als je hem met de hand indrukt best wat kracht nodig om in te drukken. De decompressie kabel staat te strak. De kabel is nieuw. Als ik de kabel probeer te instaleren hoe die er standaard op zat op de nieuwe cilinderkop dan staat het lijn heel strak en trekt de kabel zonder in te drukken de decompressie klep een beetje in. Ik weet nu niet of ik de bovenkant van de cilinderkop (waar het tonnetje van de kabel in valt) een beetje moet uitvijlen zodat de kabel minder strak wordt.
de decompressie klep zelf is nieuw deze is malossi net zoals de kop. Moet ik alsnog slijppasta smeren op de decompressie klep? ik heb namelijk het idee dat hij niet goed afsluit en hij haakt soms ergens aan tijdens het indrukken. Dit kan ook mijn 2e probleem verklaren (minder compressie) Op het moment start de brommer zonder dat ik de decompressie überhaupt in hoef te drukken.
Ik moet de brommer nog tunen kwa sproeier. ik heb er nu een 54 in gezet. Nader inzien denk ik dat deze te klein is. ik ga nog kijken naar een 58 en 60 of hogere sproeier en of de vespa het dan wel beter doet22 januari 2024 om 18:38 #823444Hallo Willem,
gooi de decompressiekabel los en probeer of het probleem blijft.
Zo kom je er simpel achter.Als de kabel strak staat moet er een langere op.
Ik weet niet welke carb je hebt, maar veel maakt dat niet uit.
Monteer steeds een grotere sproeier tot hij viertakt en ga dan één maat terug.
Monteer vóór testrijden steeds alles perfect terug.Daarna inrijden zoals ik eerder meldde. Dat is nu belangrijk.
Ik ga er steeds maar vanuit dat je snorder vóór de verbouwing goed reed.
Dus dat er niet al mankementen waren, en dat de contactpunten goed zijn,
en het ontstekingstijdstip goed staat afgesteld. Als je Cdi ontsteking hebt
is dat zo al goed, afblijven.Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 januari 2024 om 20:37 #823446Hey Wim.
Toen ik de Vespa laatst reed had ik de kabel al van de decompressie afgehaald. Het probleem was er nog steeds.
De Vespa liep perfect voor de verbouwing. Hij liep iets te rijk volgensmij maar het was een brommer die uit de fabriek kwam en daarna nooit is aangepast totdat ik eigenaar werd. Ik had nog een vraag. jij hebt het over ”Totdat je motor 4takt” Ik weet dat een 4takt een wat dieper geluid maakt maar is er verder nog iets hoe je kunt zien of horen of de Vespa ”4 takt” ?
Veel dank voor je antwoord.
Gr Willem22 januari 2024 om 21:08 #823447Stottert, komt niet op toeren.
Welke carburateur heb je nou?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 januari 2024 om 21:44 #823449Deze vind ik heel erg duidelijk:
-Vanaf 8 sec. hoor je het geluid van een 2 takt die te rijk draait.
Hij “viertakt” zeggen we dan. Hij slaat steeds een verbrandingsslag
over zo lijkt het, komt dus niet op toeren. Veel rook.Tussendoor stelt de man m even af, dat kan bij deze type carbs via een schroefje.
Bij een Ciao e.a. moet je een maatje kleinere sproeier monteren.-Vanaf 1.30minuut hoor je het resultaat, motor pakt direct op en gaat nu
wel goed op toeren. Veel minder rook.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 januari 2024 om 17:53 #823455Hoi Wim.
De carb is nogsteeds standaard dus een snorcarb.
Gr Willem23 januari 2024 om 20:01 #823457Hallo Willem,
standaard is een ruim begrip in alle jaren dat er brommertjes zijn, op het stukje waar je de carburateur op de inlaat klemt staan als het goed is 2 getallen bijvoorbeeld:
10/7 12/10 12/12 13/13welke zit er bij jou op?
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.31 januari 2024 om 22:19 #823528Hallo Bram
Ik geloof dat het een 12/10 was deze had ik gezien in een onderdelen boek van de Vespa met serienummers. Er stond bij: Vespa si 25km/h dellorto 12/10.
Gr Willem -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.