Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Si start lastig/valt uit

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si start lastig/valt uit

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

josdees
    Topic starter

Beste kenners,

Sinds een jaar heb ik een tweedehands Vespa Si/Piaggio gekocht. Het is een oude snorfiets die aangetrapt moet worden. Dit ging nooit echt soepel (het ding is al aardig oud), maar de laatste maand heeft hij erg veel moeite met aanslaan.

Ik moet hem minstens 5 minuten warmdraaien voordat hij fatsoenlijk aanstaat. En wanneer ik 0% gas bij geef, dan slaat hij af. Hij loopt dus niet stationair. Dit is ook altijd het geval bij het stoplicht: wanneer het rood is en ik niet gas blijf geven, slaat hij af en moet ik weer opnieuw beginnen. Erg frustrerend.

Zelf ben ik geen expert op het gebied van brommers maar een maatje van mij wel. We hebben het volgende gedaan om hem te repareren (zonder succes):
      – Contactpunten vervangen/opnieuw afgesteld
      – Luchtfilter/condensator vervangen
      – Carburateur gecontroleerd, niks mis mee
      Mijn maat gooit het op ouderdom. Maar ik wil dit ding nog graag verkopen, en daar moet ik hem wel voor repareren.

Mijn vraag is: heeft iemand een dergelijk probleem meegemaakt en zoja, heeft iemand tips voor mijn situatie?

Jos

SuperSi
      Bijdrager

Hoi Jos,

Heeft de brommer wel goed stationair gelopen?

Rechts op je carburateur zit een schroef met een veer er achter.
        Als je deze rechtsom draait(met de klok mee) verhoog je het stationair toerental.
        Misschien dat dit helpt.

succes!

josdees
        Topic starter

Hoi supersi,

Bedankt voor de tip, het starten lukt al een stuk beter. Hij loopt nu stationair, maar alleen voor een tijdje.  Hij heeft alsnog de neiging om zomaar uit te vallen – tijdens het rijden en tijdens het stilstaan. Ik heb het geprobeerd op video te krijgen. Kan helaas geen video’s uploaden hier maar zo klinkt ie:
          https://youtu.be/0DVOZ_qrzUI

Weet iemand wat de reden is waarom die toch uitvalt soms? Ik wil hem graag verkopen dus dan moet ie wel werken…

Wim
          Bijdrager

Uitlaat is lek of zit niet goed op de cilinder, zet dit ook vast.
            Misschien blijft ie dan ook lopen. Ik denk van niet maar wie weet.
            Klinkt zo verrot voor een aanstaande koper.
            Niets erger dan een lekkende uitlaat.

Heb je genoeg benzine?
            Is de benzine(mengsmering) nieuw(of vers genoeg)?

Bougie schoon en op 0,6 minimaal.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.