- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 3 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Beste mede vespa fanaten,
Ik ben in het bezit van een beeldschone paarse Vespa si snor uit 2000. Deze heb ik ondertussen al iets opgevoerd door er een citypower uitlaat onder te schroeven en een grotere sproeier. Naar mijn weten is alles verder nog std. Nu is mijn vraag hoe ik deze brommer ook in deze koude wintermaanden wat harder kan laten lopen? Hij loopt zomers tops ong 32/34 km/h maar dit is met de kou terug gelopen naar 28/30 ook mag hij van mij best een stukje harder trekken. Nu was mij verteld dat ik mogelijk er goed aan zou doen het luchtfilter de “pijpjes” af te zagen en een grotere sproeier dat hij dan sneller zou gaan lopen? Hebben jullie nog andere suggesties?
5 december 2021 om 11:01 #813491Er zijn brom en snor(25)filters.
Die met 3 pijpjes met kleinere doorlaat en eentje met iets grotere(brom45)
Bij de brom uitvoering zijn de gaatjes al net aan genoeg voor een 13/13 carb.
Zolang je de 13/13 niet hebt zijn de gaatjes ok.
Als je nu een snorfilter hebt zou je wel een bromfilter kunnen monteren.
https://www.jmpbonderdelen.nl/luchtfilter-als-org-citta-ciao.html
In de winter (koudere lucht) zou je een maatje grotere sproeier kunnen proberen.
Dus kijk eens welke gemonteerd is en bestel de twee opvolgende maten sproeiers om te experimenteren.
Meet dan, als de carb er af is, ook de doorlaat van het spruitstuk eens op
(kijken of het geen mini snor inlaat is) en ook van de carburateur.(staat er ook op aan de bovenkant)
Heb je een std. doorlaat(11,5) zou je nog eens een snellere cilinder kunnen monteren.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 december 2021 om 12:10 #813492Ha wim,
Vanochtend even de carburateur opengeschoeft en er een maatje 42 sproeier in gezet. Zal later even een stuk rijden en kijken adh van de boegie of dit de goede maat is. Boven op de carburetor staat 12.7 en SHA lijkt mij dus dat dit de std carburateur is. Luchtfilter lijkt ook de std voor snor te zijn en zal hier binnenkort een brom luchtfilter op zetten in de hoop dat hij dan beter zal lopen zoals jij zei. Als laatste is de binnen diameter van het “pijpje” waar de carburetor op zit is 10.5 mm.
5 december 2021 om 12:10 #813493Als aanvulling voor de zekerheid, hoe weet ik of ik er de goede boegie in heb zitten?
5 december 2021 om 13:15 #813494NGK B6 is goed.
Champion L86 ook.
Bosch W7.Als je later ook een bromluchtfilter monteerd zou het kunnen
dat er weer een maat grotere sproeier in moet.
Maar dat merk je vanzelf.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 december 2021 om 13:32 #813495Ha wim, net even de boegie bekeken en het is een bpr7hs. Heb nu na een paar km vol gas rijden het idee dat hij nog te donker is en blijft kan dit en is dit logisch met sproeier 42? En van dat luchtfilter gaat hij dus echt harder of alleen meer geluid?
5 december 2021 om 22:44 #813497Is gewoon een std bromfilter.
Maakt niet meer geluid.
B7 is vrij koude bougie voor een snor.
Je kan er wel mee rijden hoor, dat doet geen kwaad met deze lage snelheden.
Maar bij de kleur aflezen wil deze(7) wel iets te donker blijven.
Bij jouw setup kan je sproeiers gebruiken van
38 t/m 44 . Welke het beste rijdt en de bougie lichtbruin laat.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.