Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Si restauratie

Home Forums Perso’s Projecten Vespa Si restauratie

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Shark
    Topic starter

Goed, heb de NGK BR6HIX er nu in, dat is dus een iridium bougie die door het zeer hoge smeltpunt van iridium een extra dunne elektrode kan hebben, wat kort gezegd een betere vonk zou moeten geven.
      De ontstoring van een bougie of bougiedop is in zijn algemeenheid wenselijk, maar bij contactpunten niet, aangezien de ontstoring wordt gerealiseerd door een weerstand van 5 kΩ en dat maakt het toch al niet al te krachtige vonkje nog iets zwakker, althans dat is de theorie.
      Ik dacht een upgrade te kopen met een race bougiedop, want ja race…. maar de weerstand erin is niet optimaal. Ik wilde wel een BR6HIX eens proberen, want las goede verhalen, maar dan heb je dus al een weerstand in de bougie, en weerstand kun je optellen (bougie + dop), en zekerheidshalve ook even gemeten en inderdaad 10 kΩ. Dat wordt tricky… Dus zoeken naar een dop zonder weerstand, en dan kom je voor onze brommertjes op de NGK LZFH. Dop plus bougie gemeten en ik kwam op 5.1 kΩ.
      Aangezien de spanning die nodig is voor een iridium bougie om te vonken dankzij de dunne elektrode, belast je de ontsteking niet overmatig, ondanks de weerstand in de bougie, althans dat is mijn redenatie.

Uiteraard kun je er niet al teveel van verwachten en speelt placebo-effect wel degelijk mee. Maar ik moet zeggen, dat het blokje geweldig loopt. Het zou ook best aan de verse benzine kunnen liggen, t.o.v. de 3 maanden oude benzine die erin zat, maar toch. Het draait erg mooi en al zou het niet baten, dat type bougie is wel zo’n beetje de beste die er te koop is voor een redelijke prijs. Ook geen gedoe met elektrodeafstand stellen en vrijwel geen slijtage. Ik ben er helemaal blij mee.

Shark
      Topic starter

Goed, een aantal km’s verder, en meerdere uitlaatjes te hebben getest en veel geld te hebben uitgegeven, kom ik denk ik toch tot de conclusie dat voor mijn setup, de Giannelli Original Power de beste keus is.

Ik heb geprobeerd:
        Leo Krul oude type
        Proma City Power 22mm bocht, oude type
        Giannelli Fire (nieuw)
        Giannelli Original Power

De krul maakt het meeste lawaai, echt asociaal veel herrie, dat kan eigenlijk niet meer. Wel de beste boost, maar eenmaal de boost voorbij hield alles op.

Proma, is gewoon een stuk koekblik, lage top, lelijk geluid

Fire, mooiste geluid, beetje als dat van een crossmotortje, op hoge toeren dan presteert ie geweldig, maar optrekken een drama

En dus kwam ik uit bij een Giannelli Original Power. Braaf geluidje, veel mooier wel dan die Proma, en trekt beter op dan de Fire. Top is 1km/h lager dan de Fire, en vanuit middengebied naar top is ie wel wat langzamer, maar doordat het optrekken vanuit stilstand goed verloopt, komt ie toch als winnaar uit de bus. En ik moet zeggen, dat had ik echt niet verwacht.

Ik heb er ook een standaard Polini luchtfilter op zitten en in combinatie met de stille uitlaat is dat toch wel echt een genot om te rijden. Topsnelheid meerdere keren gemeten, en schommelt zo rond de 60-65 op de gps – beetje afhankelijk van wind en zo.

En hulde voor de 50cc Athena, wat een heerlijk cilindertje is dat toch. De Si is nu wat mij betreft rijklaar en de daily driver. Tijd voor het tweede project: De Boxer 2. Daar zit nog een vario op met asbestkoppeling. Ik ben van plan die Boxer te voorzien van een standaard uitlaat en alleen een gietijzeren 43 mm voor iets meer pit.

Intellect80
        Bijdrager

Prima daily driver, de Si blijft de meest comfortabele van de familie 😊 en een hele fatsoenlijke snelheid voor een 50cc, een cilinder om te onthouden..

No stress, all fun and a bit of speed

Shark
          Topic starter

photo_5841459460671916359_y

Een reserveblokje.
            Std elek carter met std kruk, maar met mazzu drijfstang (dank nogmaals 7energie)
            Athena 50cc, nieuw type Polini kop**
            Bougie: BR7EIX
            13/13
            Std vliegwiel

** Dit type heeft dus een lange schacht
            En wat me opviel was dat mijn bougiesleutel (3/8 dop) bijna wel / net niet past, omdat de ruimte tussen de bougie en het decompressiegedeelte superklein is. Ik heb meerdere doppen geprobeerd maar de meeste passen gewoon echt niet. Ik had er eentje die met een klein beetje geweld net paste. Een probleem dat ik nog niet eerder heb ervaren.
            Ik heb het decompressieklepje netjes ingepolijst met kleppenpasta en hij beweegt heel mooi. Bij mijn vorige Polinikop, het oude type, vond ik het allemaal een beetje ruw bewegen. Mooii dus dat Polini een kwaliteitsslag heeft gemaakt.
            8c784b1c-fe40-4c44-81a7-c913afa7ccd2

Wim
            Bijdrager

Er zijn gewoon bougies te krijgen met sleutelwijdte 16  😎

Gr. Wim

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
              Topic starter

Maar het “instructiepapiertje” bij de kop zegt B7ES, dus in principe gewoon de “standaard” maat. Heb nog een kopje gemonteerd en daar had ik minder problemen. Het gaat echt om een fractie van een millimeter en de speling van het decrompressieklepje in de kop en/of de diameter van de ronde cupjes die aan weerskanten van het veertje zit maakt net het verschil. Misschien dat ik een aftermarket decompressiesetje had 🙂

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door Shark.

zevenenergie
                Donateur

Mooi blokje 😎

Helaas, het koperen aardingsplaatje zit scheef.
                  a4ffc23c3537fc4eb8c076c4fb072f32

Screenshot 2025-08-18 at 19-58-35 p8fv0kcvjjakiqf5x9up0welbajj4j7x.jpg (JPEG-afbeelding 1280 × 720 pixels) Je weet denk ik wel wat dat betekent.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door zevenenergie.

Shark
                  Topic starter

Ik heb zo’n Malossi-trekstarter besteld. Ik vind het eigenlijk maar een lelijk ding, maar eerlijk is eerlijk.. dat aanlopen is nou ook niet erg stoer 🙂

Zevenenergie heeft het hier op het forum regelmatig over de ‘startsegmentendip’ en het is me nog altijd niet duidelijk wat die dip nou precies inhoudt. Maar als ik als bijvangst van een dip af kan komen is dat alleen maar mooi.
                    Heb het cilindertje nu goed ingereden en ben ik een maatje kleiner gaan zitten met de sproeier. Nu een nummer 60 erin. En oh oh wat rijdt dat ding mooi.

De trekstarter monteer ik wanneer ik alle vario-onderdelen binnen heb. Ben echt ontzettend benieuwd hoe dat rijdt. Ik vind die poelie, als de brommer eenmaal op gang is, fantastisch rijden.

Wim
                    Bijdrager

Ja, zo’n vario is maar stom.
                      Hele tijd dat oervervelende saaie zelfde toerental aan je hoofd. Bah.
                      Is scooter gedoe.

En Ciao ’s met vario werden verkocht in bergachtig gebied.
                      Anders komen ze simpelweg niet omhoog.

In het platte NL is dat allemaal niet nodig.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
                      Topic starter

Helaas woon ik in een heuvellandschap. Heuvels die je met 46mm nog wel te bovenkomt, maar mijn 50cc’tje heeft daarvoor net te weinig power.
                        En op de planning staat nog altijd een rit naar Italië op de brommer (vandaar ook reserveblokje) en mijn voorkeur voor een alu cilindertje. Het mooie is natuurlijk wel, dat ombouwen van vario weer terug naar poelie, in no time weer gedaan kan worden – mocht het monotone gebrom me vervelen 😎

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door Shark.

Shark
                        Topic starter

Nu ik de juiste drukveer heb gemonteerd kon ik eindelijk eens een stuk toeren met de vario. Er zitten iets te zware rolletjes in, maar ik kan er prima mee rijden.
                          Waar ik voorheen 65 km/h op de GPS reed met de poelie, rijdt de brommer nu 65 km/h op de GPS met de vario 😀
                          Als ik wat lichtere rolletjes monteer zou de brommer misschien net iets makkelijker in de powerband komen en wellicht dat ik dan ook op het rechte stuk een heel klein beetje snelheidswinst kan scoren. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind 65 km/h prima. Met de Giannelli Fire is de vario wel echt een must.

Wat nog echt kansloos is, is het aanrennen. Ik heb de 50 jaar oude originele startegmenten van mijn Boxer overgezet en ik hoop dat nieuwe segmenten mijn probleem oplossen.

De Malossi starter, heb ik tijdelijk geprobeerd, werkt op zich prima, maar het verlengstukje op de derde blokbout loopt aan op de v-snaar. Misschien dat je bij een Si een extra gaatje moet boren in de achterbrug of zo.

De volgende stap is de aangepaste carb met venturi en Malossi-filter met “demper” monteren. Ben heel benieuwd of dat nog (veel) uitmaakt.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 2 weken geleden door Shark.
                        11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.