Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Si opknapper start niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si opknapper start niet

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

RAV77
    Bijdrager

kijk hier misschien even na of dit goed zit in je carb , heb je bij je sproeier een vlotter zitten , kijk even of die goed op en neer beweegt en niet blijft hangen , controleer ook gelijk of de naald die eraan zit wil in het sleufje van de vlotter zit geschoven zodat hij hem op en neer kan bewegen , en niet dat de naald gewoon los boven op de vlotter licht want trekt hij hem niet terug naar beneden .  mocht de vorige eigenaar dit ooit uitl elkaar hebben gehad met schoonmaken en misschien niet goed terug in elkaar heeft gezet.
      kijk ook of de carb zover hij kan goed op de inlaat van het blok zit .

en heb je ook met die verschillende sproeiers geprobeerd

dan heb ik nog iets , weet niet of daar naar is gekeken .
      de olie kering bij je krukas is deze nog goed , kan zijn dat daar valse lucht langs komt , soms kan je dat al merken als je allemaal nattigheid ziet daar van benzine , dan weet je helemaal zeker dat het daar ook mee heeft te maken dat je hem niet aan de praat krijgt.
      mocht het daar aan liggen en je wil die kering eruit halen om te vervangen , kan je dat doen moet zo’n type kering trekker doen dan hoeft niet heel je blok uit elkaar om hem eruit te drukken .Screenshot_5266deze kosten meestal maar een paar euro los
      hebben een beetje een kromme haak op het einde dat geleidelijk aan naar een scherpen spitse punt toe  verlopen , om in de kering te prikken en er uit te wippen , doe dit wel aan de binnen kant van de ring , want de buiten kant is meestal te stug om door te prikken om er grip op te krijgen .
      let alleen wel op als je er een nieuwe in doet dat je rustig aan en recht langzaam terug erin kunt tikken , en zorgen dat je hem niet schuin erin duwt want dat is slecht voor de kering en beschadig je hem mee. en ook niet dieper erin doen dan dat de kering met de boven kan gelijk zit met het ronde gat van het blok zelf , anders kan je hem per ongeluk te ver in tikken en dan krijg je hem er niet gemakkelijk meer eruit omdat die dan door schiet en in de ruimte komt waard je krukas lager zit en met wat pech moet dan wel heel het blok open om er nog bij te kunnen .

maar  dat ook verder allemaal goed is en je hebt wat verschillende sproeiers geprobeerd die wim al aangaf  , dan kom je denk toch weer uit op die dingen waar je met wim al bezig was

Bastiaan
      Topic starter

Hi RAV,

Ik had vandaag even aan de slag willen gaan met het blok, maar ik kwam er niet aan toe.

De vlotter ga ik nog even goed naar kijken, maar ik ben vrij zeker dat die goed afsluit.

De krukaskeerring is wel een verdacht onderdeel. Ik heb geen olie achter het vliegwiel dus geen overduidelijke lekkage, maar valse lucht kan natuurlijk.

Ik kon er niet goed bij omdat ik de conische dop (nummer 11 op het plaatje) niet loskrijg. Deze zit vastgeklemd op de as. Ik was bang om de spoelen te beschadigen dus heb er niet teveel kracht achter gezet. Maar ik denk dat ik dan de spoelen, condensator en contactpunten er maar even af moet halen.

IMG_9872

Bastiaan
        Topic starter

Zo! De krukaskeerring vervangen. Nu is er officieel niets meer mis met de brommer… behalve dat ie nog steeds niet aanslaat 😆 😛 😯

Hieronder een foto van de oude ring.  Was toch wel wat vettig rondom de oude keerring, en die was ook al wel oud en stug ondertussen.

IMG_9877

IMG_9878

Dus de nieuwe keerring er netjes ingetikt, de contactpunten netjes gesteld op 0.45 en het vliegwiel er weer strak op. Dit keer ook gezorgd dat de koppeling er goed strak op zat, deze zat vorige keer wat los waardoor er speling zat in het vliegwiel en de spie versleten was.

Ik heb de oude 13/13 carb er weer onder omdat die schoner was en de choke steeds bleef hangen bij de 12.7 carb.

Cilinderkop nog even goed aangedraaid om valse lucht zoveel mogelijk te voorkomen, ben wel wat bang dat ie doordraait maar ik heb ze goed strak. De bougie nogmaals gesteld op 0.45 en ook decompressie pin gecheckt op eventueel schuin zitten.

Luchtfilter erop, uitlaat eronder, choke erop en VLAMMEN MAAR.

Maar dat viel dus wat tegen. 🙄

De koppeling pakt meteen, decompressiehendel is nodig anders kan ik hem er niet doorheen trappen. Zuiger klinkt mooi (pop, pop, pop), en de startpoging eindigt met een ceremoniële “pop” van de uitlaat 😕 geen idee wat dat inhoudt.

Eén of twee keer sloeg die even aan, maar ook maar heel even en zakt meteen weg.

Weet iemand een brommerclub die ik eens zou kunnen bellen ofzo? Of ik heb heel erg pech met de brommer, of ik doe iets verkeerd (of allebei 🙂

Dank voor de hulp tot zover!
          Groet!

Mischa
          Bijdrager

Ondanks dat het in theorie misschien wel moet werken, ben je nog steeds met die gebruikte contactpuntjes bezig. Ik zou toch echt eens een vers setje er in doen, en dan wel een van het merk EFFE. En die nieuwe condensator die je er in hebt gedaan, was die ook van EFFE of was dat de goedkopere versie?

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
            Link naar Mijn collectie / Projecten.

Eric_Mark_X
            Bijdrager

Als ik de hele thread zo doorlees zou het meeste inmiddels wel gedekt moeten zijn, wat me doet denken dat het een afstellingsprobleem is. En dit zou zomaar veroorzaakt kunnen worden door ouwe of vervangen onderdelen die op het oog nog goed zijn.

Ik steun de motie dat gezien je t blok toch al 20x uit elkaar hebt gehad, direct de contactpunten en de condensator vervangt door redelijk kwaliteit units. Kosten 15 euro en zou je dan al direct kunnen afstrepen.

Eerder vertel je dat je de stationairschroef helemaal ingedraaid hebt. Is dat nog steeds zo? Zoja, probeer m halverwege tussen in en uit te draaien. Uit ervaring met mijn eigen Si blijkt dat hoe verder de schroef ingedraaid is, hoe moeilijker de brommer te starten is.

Welke ringspeling heb je op je zuigerveren aangehouden? En draait je blok met de hand netjes rond als je de bougie eruit haalt? Zeker met een ratel of steeksleutel op de koppelingsmoer zou ie dan zonder al teveel weerstand moeten ronddraaien

Voorlopig klinkt het alsof alles op orde is, dus zou hij tekenen van leven moeten gaan vertonen.

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
              Link naar Mijn collectie / Projecten.
            5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.