- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 weken, 1 dag geleden door gissa06.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 januari 2026 om 23:09 #832650
een kleine update.
werd maar eens tijd om alles in mekaar te prutsen dus daar aan begonnen. Blok in het frame alle kabeltjes en draadjes goedleggen.
het spuiten van alle onderdelen was ook klaar dus stukje bij stukje alles in mekaar gezet. Net voordat ik het subframe ging aansluiten aan het frame klapte mn bokstandaard in met blok en al bam…… ik had een stukje carter met koelkap in mn handen. Dus ja dat was flink wat schelden en dan bedenken wat te doen. Sowieso nieuwe koelkappen maar nieuw carter zie ik niet zitten. Het was gelukkig niet zo’n supergroot stuk en het is makkelijk te lijmen. Bij de Gamma dus 2 composieten lijm voor aluminium gekocht en voorzichtig gelijmd en vastgetaped zodat het kan drogen zonder beweging. Zal het later wel een keer bijwerken. Ik heb geen foto maar ik zie hier en daar foto’s met prc t zelfde hoekje er af dus is een bekend voorval. Beginnersfoutje zeggen we dan……toch alles in mekaar gezet en aantal dingen vastgemaakt. Zo ook de vooras waar ik hier en daar een ringetje voor moest plaatsen zodat het past. Ik heb van die lagers in een plastic kooi. Wat een k*t dingen zijn dat. Volgorde op het doosje kwam ook niet lekker uit. Als er speling op komt gaat er zo’n vaste lager kit in. Remkabels aangesloten en hier en daar wat dingetjes.
Was uiteindelijk te nieuwsgierig om niet even te kijken of het blokje loopt. Uitlaatje er op 2x een goeie draai aan de trapper en dag ding liep gelijk perfect stationair. Slaat nergens op. Niks afgesteld vooraf en starten lopen. Sproeier 65 er in en ff vonk checken van te voren. Kan toch nu niet rijden met de sneeuw dus nog even de tijd om alles aan te sluiten. De finish is in zicht 🙂
Gas is alles remmen is angst12 januari 2026 om 18:36 #834036Eerste stukje gereden de SI. Door de sneeuw zonder achterrem. Klinkt al super verstandig maar ging toch aardig goed (pas toen ik bij het gestrooide fietspad aankwam). Motorisch zat het wel snor. Dacht ik…….
volgende dag starten en klein stukje rijden. Daarna even weg gezet en hij liep rustig warm te pruttelen en ineens viel die uit. Daarna kreeg ik m niet meer aan de praat. Af en toe plofjes uit de uitlaat. Dus op onderzoek uit. Ontsteking? Check! Brandstof? Check! Lucht? Check! En dan compressie? Onder de uitlaat zwart vettige zooi gezien dus eerste gedachte was voet pakking. Aangezien ik geen koppaking er tussen had leek me dat het meest voor de hand liggend. En inderdaad zwarte troep rondom de cilinderkop. (Ga de voetpakking ook nog checken natuurlijk)
nu dus eerst de cilinderkop vlakken. Als ik er 1 mm af laat halen dan zit ik op 0,75 en dus te kleine squish. Dus met een pakking op 1.25 mm wat me prima lijkt. Er vanuit gaande dat dqt het grootste probleem is hoop ik het project af te ronden.

Gas is alles remmen is angst24 januari 2026 om 07:21 #838147En loopt ‘t nu goed?
Bromsnor24 januari 2026 om 11:41 #838150Ik heb een grotere sproeier gemonteerd en een bougie met hittegraad 6. Loopt aardig nu alleen nogsteeds veel te rijk stationair. Heb een oud stuk brommerfilter bij in het sportfilter gedaan. Liep alleen nog maar moeizamer. Als die warm is gaat het prima. Snaar slipt nogsteeds als ik wegrij. Erg vervelend voor het inrijden. Verder zo veel mogelijk inrijden rustig aan doen.
Gas is alles remmen is angst24 januari 2026 om 13:53 #838153En loopt ‘t nu goed?
gissa heeft verschillende topics met betrekking tot de zelfde brommer 😥
retehandig, not.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 maart 2026 om 18:38 #839538Hallo allemaal,
excuus voor het onhandig verspreiden van vragen op het forum 😳
Ik zal ze voortaan hier stellen.
Ik heb een teller in mijn koplamp zitten. Mijn kilometeraandrijver is voor een ciao 16 inch wiel (dus hetzelfde als mijn si). Ik had een si Tellerkabel, maar daar werd niet bij vermeld dat dit voor de si is met de koplamp tussen het stuur ipv er onder. Die was dus veel te lang. Ik heb nu een Tellerkabel voor een citta de versie die 10 cm is verlengd en die is kwa lengte top!! Het probleem is dat de teller totaal niet klopt. Daarmee bedoel ik niet 5 kilometer per uur speling. Maak daar maar 20 van. Weet iemand waarom die zo uitloopt. Zit als ik 30-40 rij al bijna klokje rond met de naald.
Ook heb ik heb nogsteeds het probleem met ploffen uit de uitlaat, inhouden etc. Was er nou wel beetje klaar mee. Mijn laatste poging tot het zoeken van de storing ging alsvolgt. De nieuwe contactpuntjes checken of die nog goed staan. Keurig op 0,45. Daarna bougie gecheckt die vonkt gewoon mooi blauw. Uitlaat gecheckt die zit pot dicht. Condensator, puntjes, alle bekabeling van spoel tot bougie allemaal mooi gecheckt.
Ik wou de bougiekabel checken op dat die wel mooi contact maakt binnen in met het koper en de schroef. Trek perongeluk heel het schroefje er uit de behuizing. Ik had van Wim al gelezen dat je geen weerstand in je bougiedop en bougie moet hebben met puntjes. Toch zag ik dat er een weerstand in de bougiedop zat, die heb ik er even uitgepulkt.

ziet er niet zo fraai uit. Het contactpunt is aan 1 kant zelfs helemaal vergaan. Toch een mooie blauwe vonk met het testen!? Ik ga denk ik op advies van Wim weerstandloze bougiedop bestellen en voor de zekerheid een nieuwe bobine (mocht daar niks mis mee zijn stuur ik die terug). Dan is het op hoop van zegen dat dat het allemaal op lost. Anders ben ik echt einde raad en pluk ik voor de het mooie weer deze week ergens een standaard blokje vandaan. Dan maar wat minder hard sjezen 😎
hierbij nog een paar foto’s van de SI in completere vorm. Is ook in de regen mee gereden dus een beetje vies maar vind het echt een gaaf ding geworden vergeleken hoe die was. De stang in het middengaat er nog wel af denk ik.
before:
After: 

Gas is alles remmen is angstNou na een hele zoektocht loopt de SI eindelijk zoals die zou moeten. Bougiedop zonder weerstand nieuw gemonteerd en reed al een stuk beter. Heel wat koppel en snelheid terug. Pas na de nieuwe bobine was het echt top. Niet stotteren en koppel waar je u tegen zegt. Rijd heerlijk nou met dit lekkere weer. Alleen heeft ie nu moeite met starten. Kwestie van afstellen.
volgende stap is een vario aangezien de snaar en poulie het wat zwaar hebben met de koppel nou. En dat afstellen van vario ligt meer in mijn straatje ivm mijn verleden met vele scooters.
bedankt voor de tips allemaal. Zal hier zo nu en dan wat posten als ik vragen heb of iets nieuws heb. Fijn weekend!
Gas is alles remmen is angst -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.