- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 weken, 1 dag geleden door gissa06.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 december 2025 om 01:55 #831272
Hallo allemaal!
Ik ben de afgelopen dagen lekker bezig geweest met het opknappen en prepareren van mijn aanwinst SI. Ik deel graag de resultaten en plannen voor de komende dagen/weken.
dit is hoe ik de SI heb gekocht
de vorige eigenaar was een oud mannetje die brommers opknapte en het aanlopen maar niks vond. Dus de SI moest de deur uit. Nou heb ik die voor een mooi prijsje opgepikt en naar huis gereden +- 15 kilometer. Achterrem die niet lekker werkt, een tellerkabel die mist, rare krakende geluiden bij wegrijden. Noem t maar op. Ik hou het bij “ouderdomsverschijnselen”. Motor was 1 keer trappen aan de trapas en gaan (trapas had dat mannetje er voor me opgezet met nieuwe ketting en spanner). Gelijk thuis alles opgeschreven en proberen te achterhalen wat er nou mis is en wat er besteld moet worden. Niet bekend met de techniek dus met alles wat ik uit mekaar haal eerst 10 keer nadenken en kijken hoe het zit. De volgende dingen vielen op. De man zei dat de brommer rond de 35 liep terwijl ik op 3/4 gas op de 50 zat. Het blokje en de klok zijn brom met een nieuwe 12/10 carb van Dellorto geen imitatie. Er is redelijk veel zelf aan geknutseld in de laatste jaren. (niet door de vorige eigenaar). Ik ben de 3de eigenaar in de afgelopen 9 jaar. De keerring tussen de vertanding en remkamer was lek dus die ga ik reviseren. De veren achter zijn origineel en verrot. In de zijkappen vond ik een mini toolset in een vergaan zakje (origineel van piaggio???). Mooi nieuw zakje gepakt en terug in de kap gezet.

jammer genoeg zijn de zijkappen gok ik niet origineel bij de brommer aangezien er montecarlo op staat en ze zijn in slechte staat. Ik ga ze houden maar wel een nieuw setje kopen. Stap 2 was het demonteren van het blok en subframe. Alles gelijk even schoon gemaakt met de Franse slag en kijken wat er in goede staat was. Blok leek echt top te zijn. Spoelen en contactpunten zijn afgelopen jaren nog vervangen voor nieuwe.

Volgende stap was de voorvork en de stuurinrichting. Alles stap voor stap gedemonteerd en jammer genoeg heeft 1 van de binnenpoten zware pitting en is niet meer bruikbaar. Revisiesetjes zijn er niet zover ik weet en nieuwe binnenpoten heb ik op de gok in de korting gekocht en komen binnenkort binnen. Voor de gene die nog 1 binnenpoot zoekt die nog goed is voor een SI, stuur me een berichtje die mag na de revisie gratis weg (wel zonder binnenwerk, echt alleen de standpijp). verzendkosten wel voor jou natuurlijk 😉
als je zo ver bent dat je dit hebt leest, chapeau je bent net zo enthousiast als ik.1 van de vorige eigenaren was ook heel enthousiast met de bedrading en weet 4 kabeltjes finaal te vern**ken. Gelukkig bestaat de hele Kabelboom uit stuk of 4 draden. De vorige halve gare die in de koplamp is geweest heeft de schakelaar finaal naar de klote geholpen door de contactschuif op de kop te monteren en de bende te buigen en breken. Echt knap hoe je dat voor mekaar krijgt. Is gelukt met een nieuw binnentands ster ringetje een soldeerbout en tie-wrappie smelten om alles een beetje werkend te krijgen zodat ik nu ook stadslicht kan aansluiten!! Die schakelaars zijn echt niet aan te slepen online origineel voor stadslicht ook.

Ik ben bezig met een frame op geel kenteken zodat het omkeuren niet hoeft. Hopelijk kan ik die binnenkort ophalen en alles monteren. Voor nu het subframe en wat losse deeltjes schoongemaakt, geschuurd, ontvet en bezig met spuiten. Het subframe eerst met een laag rustreformer-primer gecoat een paar lagen zwarte Action verf en laag gloss moet genoeg bescherming bieden. Eindstand heb ik de hele t*ringbende uit mekaar liggen wachtend op onderdelen en alles wat smerig is ga ik vervangen/reviseren alvast preppen.

onderdelen: Wiellagerset voor, freewheel, Balhoofdlagerset, swingarlager revisieset met stofringen, bromklok revisie set, volledig nieuwe rem,gas,teller en decompressie kabels, Remsegmenten voor en achter, bokstandaard SI, 2x nieuwe standpijpen en keerringen, lagerplaat met lager achterwiel. En nog heel wat prut. Heerlijk dat t geen drol kost. Het blok laat ik voor nu zoals die is. Eerst alles netjes van de buitenkant en later komt er een leuke setup op.
van alles wat ik doe maak ik scherpe foto’s en aangezien er niet superveel specifieke SI how to’s zijn. Wil ik die best maken voor het forum mocht daar baat bij zijn. Ik laat ze natuurlijk dan checken door de pro’s 😉
mvg, Gijs
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door gissa06.
Gas is alles remmen is angst10 december 2025 om 04:00 #831274Hi Gijs,
Mooi verslag van je aankoop en plannen voor de SI!
Zou je wel adviseren om een koelkapje op de cilinder te monteren, scheelt een hoop met levensduur van je blok 😉 maar ik zag hem eral bij liggen dus dat zal wel goed komen.
Denk wel dat het de correcte slag van actie is om alles even na te lopen, gezien hoe goed anderen ook zijn eigen controle beste is…beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.11 december 2025 om 23:43 #831309Als ik zo je perso lees, pak je het mooi aan. Waar nodig een goede schoonmaak of revisie van onderdelen. Gaande weg kom je het een en ander tegen en stapje voor stapje wordt deze Si weer opgeknapt.
Er zijn versies Piaggio Si Montecarlo’s en hier zit idd een origineel gereedschapsetje in de motorschermen. Alleen rijmt deze stickerset en positie van de koplamp bijvoorbeeld niet met het type Montecarlo. Zie ik daar maand 4 van 1988 in de velgen staan? Ergens niet zo gek, maar zoals je zelf ook al schrijft, veel aan geknutseld en zijn er ook wat andere onderdelen op gekomen. Ook de cilinder is een imitatie, maar zal je in de toekomst toch een leuke setup aanmeten. Veel plezier met het opbouwen van deze Si.
12 december 2025 om 23:50 #831343
We zijn weer wat verder. Onderdelen zijn binnen. De bromklok gereviseerd, nieuwe lagers keerringen en olie. Remsegment ook maar vervangen en alles opnieuw ingevet.binnenpoten die ik had besteld zeiden duidelijk dat het ook voor een si was. Dat bleek niet zo te zijn. De maten waren wel goed alleen zat er geen schroefdraad in. Nu via marktplaats old stock poten gekocht. Deze poten dus NIET bestellen voor je SI. Alleen nu nog zoekende naar een frame met geel kenteken.

Gas is alles remmen is angst20 december 2025 om 19:09 #831703hallo allemaal,
weer ff een kleine update.
blokje gesplitst en Carters gestraald met een lichte korrel. Krukas is een pen 10 als ik het goed heb snor (kan iemand controleren?)

verder heb ik een nieuwe bok op het subframe gemonteerd (wat een kutklus met die veren). Ook het achterwiel met de gereviseerde bromklok is gemonteerd met daaraan een nieuw freewheel en achterwiel lager. Kwam er achter dat die goedkope 65cc idd erg goedkoop was en er een dikke kras in zit, waarschijnlijk door het niet afbramen van de goedkoop gegoten cilinder. De kras zit alleen bij de uitlaatpoort namelijk

ook zijn de veerpoten nu gereviseerd. Heb nieuwe binnenpoten en keerringen. Er uit halen van de oude keerringen was een gedoe en heeft een vriend van mij met een speciaal tooltje er uit gehaald. Ik heb veel foto’s gemaakt mocht en zou een “how to Vespa SI voorvorkrevisie” kunnen maken mocht daar animo voor zijn. Kan t zelf nergens vinden namelijk.
Maandag een frame op geel kenteken ophalen en de bende opbouwen (wellicht her en der wat verfen).
Blokje word waarschijnlijk:DR evo 65cc
jasil sport krukas
13/13 met malossi filter
Polini cilinderkop voor 50/65 cc
inlaat uitvijlen/frezendus nog even kijken hoe en wat. Lagers in de vooras ben ik mee bezig maar ga nog wat threats aflezen en hoe dat zit want ik kom er niet uit nu. Anders vraag ik het hier ff
Gas is alles remmen is angst20 december 2025 om 20:27 #831704Dat speciale tooltje ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb al aardig wat poten gesloopt met het verwijdere van die keerringen.20 december 2025 om 20:48 #831705Hi Joor, heb je een 3d printer? https://vespa-ciao.nl/forums/topic/keerring-voorvork-verwijderen/
Die heb ik nu al meerdere keren gebruikt en werkt perfect.20 december 2025 om 21:53 #831706Leuk stukje weer om te lezen, ik zou je aanbevelen om de jasil/top racing krukassen achterwege te laten.
Zijn er door de jaren heen heel wat gesneuveld puur dat de kruktap afbreekt.Je hebt momenteel een brom krukas btw.
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 december 2025 om 02:24 #831707Nou ja deze krukas is al verpauperd dus die kan weg. Ik kijk wel of ik een brom krukasje kan vinden dan.
Ik kan een schetsje maken van de tool. Is kipsimpel. Geen idee hoe dat ding zou moeten heten.
ben met andere brommers wel redelijk positief over jasil krukassen. Maar zijn voor deze blokken dus dikke poep XP?
Gas is alles remmen is angst21 december 2025 om 02:58 #831708Tja, je kan het proberen.. behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst zeggen ze dan.
Aan de andere kant zijn er zat voorbeelden te vinden op dit forum waar een gebroken kruktap te zien is, keuze is aan jou.
Voor de meesten is een standaard piaggio brom kruk meer dan voldoende, kwalitatief ook het meest duurzaam door de jaren heen gebleken.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.zijn we weer!
met uiteraard een update en wat vragen.
Ik heb een mooi rood frame op geel kenteken kunnen overkopen. nu is de kleur wel mooi en goed gespoten met 2k candy red lak. alleen zitten er wat schades op. Ik heb geen zin om alles opnieuw te verven. de meeste schades zaten op de achterkant van het frame dus ik heb besloten de tank rood te laten en de achterkant zwart te spuiten. dus ik begon met afplakken en daarna schuren, schuren, schuren, schuren en je raad het al…….. schuren

120 droog en 240-400-600 nat schuren tot alles vlak is. Ook zat het balhoofdlager muur en muurvast. Zat speling op dus moet wel vervangen worden. Ja 3 dagen kruipolie gebruiken is het met veel hitte, een griptang en een hamer gelukt. alles zat vastgerot. Schuren duurde lang maar moet toch wachten op mijn onderdelen dus waarom ook niet.

nu Heb ik de eerste 3 lagen primer er op zitten. Straks schuren ontvetten en zwarte verf er op
Ik weer dat ik haat ga krijgen voor wat ik ga typen. Als je gewoon rustig aan doet en goed schuurt en ontvet kan je met een knikkerbusje echt mooi resultaat krijgen. Ik heb meerdere dingen gespoten zelfs met verf van de Action dat na een paar jaar nogsteeds mooi is en niks op aan te merken is. Tuurlijk krijg je met duurdere spullen mooier resultaat maar het hoeft van mij niet altijd zo moeilijk en 15 euro voor een busje verf vergeleken 3 euro? Als ik het resultaat naast mekaar leg Weet ik wel wat ik kies. Ik post later het eindresultaat.Ik heb m’n carters meegenomen naar mn werk en mooi gestraald. Tip: na het stralen het zand er af blazen met perslucht en er een paar lagen blanke lak over heen spuiten, zo krijg je geen vetten vingers en blijft het vuil niet zo plakken. De onderkant van mn veerpoten ook geprobeerd maar kreeg de verf er niet vanaf met ons straalzand. Die worden straks ook nog mooi zwart. Tip: gebruik voor aluminium delen zinkspray als primer na het schuren dan ontstaat er geen corrosie onder je verf.

via marktplaats een originele pen 12 bromkrukas kunnen kopen voor een leuk prijsje, bleek achteraf @Smallride te zijn 😉
DR65 binnen gekregen samen met de gianelli city power uitlaat, malossi 50/65 cc cilinderkop, keeringen en nog wat klein spul. Na het frame nog wat ditjes en datjes verven en in het nieuwe jaar de boost/spoel poorten en inlaat frezen, blokje opbouwen, Kabelboom maken, balhoofdlagers vervangen, uitvogelen hoe ik mn voorwiellagers weer terug moet monteren, en dan is het testen geblazen.
nu de vragenronde. Wat zou voor mijn setup de juiste squish zijn? Word wel wekelijks op gereden dus moet wel toervriendelijk zijn. Moet een beetje middenin zitten tussen koppel en topsnelheid. Ik heb een malossi 50-65 kop en dr65 cc cilinderkit. Heb al wat gelezen op het forum maar kon er niet met zekerheid zelf een goeie waarde uit halen voor mijn doeleinde hoeveel mm squish ik het beste kan gaan rijden.
Ik heb wat onderdelen gekregen. Veel OEM boutjes en een koppeling. Wat is het verschil tussen deze 2 koppelingen. Namaak en origineel? Schaaltje is net wat dikker namelijk en op de andere staan niet echt merktekens

Gas is alles remmen is angst29 december 2025 om 12:22 #832031Squish 50% en ik vind ze krap niet prettiger en luidruchtig dus doe meestal 1mm voor gewoon gebruik.
Motortje kan niet zo goed met warmte overweg en de krukas is vrij licht, vandaar dat ik niet zo snel naar 0.75 ga. Maar het kan wel, vooral als je eigenlijk alleen vol gas rijd.
Let op dat de compressie dan niet te hoog uitkomt.
Het licht er aan wat je wilt, maar met een dr en een city power zou ik geen hogere waarden kiezen.Ik zou de netste koppeling kiezen, misschien dat er bij die ene nog wat zichtbaar word als je em schoonmaakt waar je bij die andere wat hebt staan.
Vooral kijken of de snaar niet tot onder in de pouley komt, dan heeft die niet genoeg grip op de wangen en blijft die slippen.
Je kan met een Edding of engineer bleu onder in de pouley kleuren dan zie je het lekker snel na het proefrijden tot waar de snaar komt.
Het is toch wat gevoeliger voor snaar problemen de kracht van een DR en kleine pouley’s. Eventueel een belgen of simonin koppeling, die hebben een grotere pouley, kan je als je het wenst ook meer snelheid maken met niet te veel toeren.29 december 2025 om 22:33 #832041nu de vragenronde. Wat zou voor mijn setup de juiste squish zijn? Word wel wekelijks op gereden dus moet wel toervriendelijk zijn. Moet een beetje middenin zitten tussen koppel en topsnelheid. Ik heb een malossi 50-65 kop en dr65 cc cilinderkit. Heb al wat gelezen op het forum maar kon er niet met zekerheid zelf een goeie waarde uit halen voor mijn doeleinde hoeveel mm squish ik het beste kan gaan rijden.
Gewoon de mallosie kop monteren dat past perfeckt bij wat je wilt bereiken.
Ik heb wat onderdelen gekregen. Veel OEM boutjes en een koppeling. Wat is het verschil tussen deze 2 koppelingen. Namaak en origineel? Schaaltje is net wat dikker namelijk en op de andere staan niet echt merktekens
Ze zijn alle twee orgineel. De grote is de zo genaamde “belgenkoppeling”. Even met een schuurpapiertje de roest uit de poelie schuren beetje vet op het naald lager en ze zijn klaar voor gebruik.2 januari 2026 om 23:26 #832078Vandaag was het frezen geblazen. Netjes pakking gesneden en mooi met stift wat vlakken uitgetekend op de carter helften. Met de insteek slow and steady rustig te werk gegaan en een tussenweg gekozen tussen de boostpoorten doortrekken en hapjes weghalen. Poorten niet volledig doorgetrokken maar wel wat verder dan alleen de openingen in de cilinder. Zo is het volume wat hoger van de boost openingen maar staat het niet in connectie met het carter. Spoelpoorten niet al te gek gedaan maar wel doorgetrokken naar achter zodat er een betere flow is. Het is nog niet glad dus morgen met grit 600 alle freesmarkeringen die er nog in zitten wegschuren. Hier een paar foto’s van mijn werk:

vervolgens ook rustig aan gedaan en de inlaat deels met frees en de rest met een rattenstaart. Niet zoals ik het gehoopt kwa afwerking in het inlaatvlak. Maar niet vreselijk ofzo. Ben niet te gek gegaan en de 5mm regel aangehouden aan beide kanten. Inlaat net geen 13mm maar ongeveer 12,75. Had m net mooi vlak en egaal dus niet de moeite genomen. Ook daar wat foto’s van:

voor de eerste keer niet slecht (vind ik dan)
zoals ik al zei, morgen gaat overal nog even grit 600 overheen en dan blokje opbouwen, paar dingen verven, Kabelboom afmaken en heb nu een toeter dus waarom niet. Als je een toeter wilt inbouwen in je SI, gashendel met toeterknop van een ciao kopen en het elektrisch schema aanhouden van een ciao. alle kabels even nieuw maken. Kleine moeite en weet je zeker dat alles goed zit. Nieuwe kabel tussen bobine en ontsteking gemaakt. Had alleen 1.5mm kabel dus heb daar een laag isolatietape over gedaan en de gehele kabel nog eens een krimpkous over getrokken zodat er geen storing in het signaal komt en alles mooi dicht is.

kan weer wat jaren mee. Vorige eigenaar had de bende verknipt dus mocht ook wel. Ook de decompressie klep gemonteerd in mn nieuwe malossi 43mm cilinderkop dus die is ook ready to go. Nieuwe bougie komt ook binnen, gekozen voor de NGK DPR7-EA9 lange schacht. Hitte graad 7 dus. Gianelli city power is ook binnen er staat “gianelli new original power” op de verkapping. Is dat gewoon dezelfde uitlaat???
De SI komt steeds dichterbij zijn eindstadium. Nog even wat dingen hier en daar opknappen, dan de setup afstellen en inrijden. Meer updates volgen!
Ik hoor graag wat jullie vinden van mijn carterbewerkingen en of ik de grootte van de inlaat goed heb gedaan.
Gas is alles remmen is angst4 januari 2026 om 00:17 #832138alle poorten afgewerkt en netjes geschuurd. het blokje in mekaar gezet. alles ging soepel met de krukas met lagers in de carters krijgen. cilinderkitje gemonteerd met de malossi 43mm kop. Ik heb geen koppakking gemonteerd omdat ik had begrepen dat dat ook bij deze blokjes niet nodig is net zoals bij een aantal andere oude brommertjes. wat ik altijd doe is een flinterdun (maar echt dun) laagje easygasket gebruiken wat goed tegen temperatuur kan (ook al zag ik iemand in een thread die daar flink op tegen is). geeft toch tussen de 2 oppervlaktes een klein hechtpuntje en spreek uit ervaring dat het toch goed helpt als er net een mini beetje speling tussen zit. meerdere brommers veel kilometers zo gereden zonder gedoe. De squish is nu 1.8 zonder koppaking.

1mm is het meest ideale begreep ik, dus iets aan de hoge kant. eerst kijken of de vlakken wel daadwerkelijk vlak zijn en het blokje niet lekt tussen de kop en cilinder. lekt het een beetje, moet ik de pakking van 0,5mm monteren en is mn squish dus 2,3 wat te hoog is dus. anders mijn kop laten vlakken? of mijn cilinder en kop beide vlakken en weer zonder koppaking proberen?
wil wel graag op het meest ideale rijden met mijn setup.
verder ging alles soepel met de ontsteking monteren etc. Vliegwiel vastgezet met de koppeling en lijkt me goed? Als ik de koppeling op de krukas doe en het plaatje met ringetje er op leg dan heb ik weinig schroefdraad over om de moer er op te draaien. Als je m aandraait drukt het plaatje die balletjes in de koppeling in en zit het wel vast. Dat hoort zo?

Gas is alles remmen is angst -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.