Vespa-Ciao.NL
:: Vespa si mix wilt niet stationair lopen

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Vespa si mix wilt niet stationair lopen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tim
    Topic starter

Beste forumleden.

setup
      Carburateur 12/10 sproeier 62 en polini luchtfilter
      carter brom mix dus met oliemenger
      cilinder 43mm dus 65 of 70 cc
      en cilinderkop origineel. Op het internet stond dat dat kon.
      uitlaat geen idee lijkt origineel maar is aardig oud.

ik heb deze brommer een tijd geleden gekocht en hij liep niet. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehad en heb alles vervangen dus ook de lagers van de krukas. Wel met de benodigde gereedschap. En heb hem weer netjes in elkaar gezet. Het was al een vraag of het blokje te redden was wegens een paar plekken bij de Carter. Maar momenteel wilt die wel starten als je een beetje gas geeft maar de stationairschroef is helemaal ingedraaid en er verandert niks zonder gas geven valt die uit. Ik heb valse lucht al getest en kan niks vinden. Wat nu? Valt die nog te redden?

Wim
      Bijdrager

Dus blokje heb je open gehad, nieuwe lagers, keerringen en pakkingen spreekt voor zich.
        Dan is dat alvast oké.

Cilinder en zuiger en veren heb je ook door je handen gehad, je hebt het terug gemonteerd,
        dus ook als oké beoordeeld.

Maar, plekken bij de carter. Bij? Of in?
        Het inlaatvlakje is ongeveer het belangrijkste.
        Is die nog spatzuiver?

Hij loopt niet stationair is de klacht.
        Hoe rijdt de brommer verder?

Wat is de kleur van de bougie na enige minuten volgas, dan direct stoppen en de kleur van je bougie bekijken.

Ontsteking, punten of cdi?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Tim
        Topic starter

Beste Wim.

het is een cdi ontsteking. Ik hem hem momenteel geschorst omdat ik dan niet hoef te verzekeren. Als ik hem volgas geef moet die even op gang komen maar pakt wel en als je dan stopt met gas geven valt slaat die af. Niet dat die ineens zwaar in toeren zakt ofzo! De opstaande rand van de Carter was beschadigd maar na tips van ander heb ik dat met een papieren en vloeibare pakking dicht gemaakt. En ik heb valse lucht getest en vind daar niks. Ik zit zelf te twijfelen om een 50cc kit te kopen want ik wil hem uiteindelijk toch niet te snel hebben. Maar ik heb hem zo gekocht. En het inlaatvlak heb ik ook niks geks gezien. Maar zal die met een 50cc misschien weer functioneren?

Tim
          Topic starter

Dus niks geks. Ik zie ook geen vijl plekken in de carter

Roy
            Bijdrager

Als het puur en alleen gaat om een slechte stationair, en verder rijd ie goed, dan zit wss het onderste gaatje in de carb verstopt (zie foto) dit probleem heb ik ooit gehad nadat ik een citta uit zn Winterslaap van 10 jaar lang had gehaald.

Het gaat om het gaatje onder het Messing buisje.IMG_20231112_175751

You're not doing anything wrong if no-one knows what you're doing.

Wim
              Bijdrager

Beste Wim. het is een cdi ontsteking. Ik hem hem momenteel geschorst omdat ik dan niet hoef te verzekeren. Als ik hem volgas geef moet die even op gang komen maar pakt wel en als je dan stopt met gas geven valt slaat die af. Niet dat die ineens zwaar in toeren zakt ofzo! De opstaande rand van de Carter was beschadigd maar na tips van ander heb ik dat met een papieren en vloeibare pakking dicht gemaakt. En ik heb valse lucht getest en vind daar niks. Ik zit zelf te twijfelen om een 50cc kit te kopen want ik wil hem uiteindelijk toch niet te snel hebben. Maar ik heb hem zo gekocht. En het inlaatvlak heb ik ook niks geks gezien. Maar zal die met een 50cc misschien weer functioneren?

Je zal toch moeten rijden om de juiste sproeier te kunnen kiezen.
                Dus dmv de kleur van de bougie. Anders is het niet af te stellen.
                Maar goed, spoeier 62 lijkt ongeveer wel oké volgens database.
                Hij zal er dus mee rijden.
                Verder valt er weinig af te stellen, ontstekingstijdstip is vast.
                Carburateur heeft geen mengselschroef, dus alleen sproeier blijft
                over samen met het al bovengenoemde verstuiverbuisje met de
                drie gaatjes prik dat allemaal door zoals gezegd, bijv met één adertje
                van een oude remkabel of zo. Je kan er ook via de onderzijde even
                doorprikken als je de sproeier demonteerd, prik de sproeier dan ook door.
                Spuit na het doorprikken flink door met remmenreiniger oid zodat het
                losgekomen vuil niet direct weer in een gaatje komt na een keer gas geven 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Tim
                Topic starter

Ik heb alles gedaan en alles zag er netjes uit. De eene keer wilt die wel lopen met beetje gas en de andere keer niet. Als je choke gebruikt gaat die gewoon uit. Stationair doet die nog niet maar carburateur is schoon. Ik denk dat de pakking achter vliegwiel niet goed zit of de koppakking want daar lekt die beetje alleen valse lucht test vind ik nergens wat. Als je gas geeft soms pakt die hem en soms wilt die helemaal niks doen. Ik wil opzich wel een nieuwe blok bouwen zonde de olie mixer maar kan nergens een Carter vinden. Ik heb een berini Carter maar die krukas ziet er niet best uit. En is niet zelfde cdi systeem dus niet plug and play met de lampen. Misschien iemand een Carter?

Roy
                  Bijdrager

Kop goed aangedraaid? Aangezien je zegt dat ie een beetje lekt.

Ikzelf zou proberen om alle externe onderdelen (zoals carb, cdi/bobine, bougiekabel, bougie, onsteking etc) te testen d.m.v andere/oude onderdelen die ik nog ergens in een hoekje heb liggen met een plakbandje erop, waarop staat “goed genoeg/werkt”, maar dan moet je wel een paar oude onderdelen hebben liggen. Zo niet word het lastig. Anders even een pakkingsetje halen, kan je ook meteen de staat van de zuiger/cilinder bekijken.

Tim
                    Topic starter

toevallig het hele blok gereviseerd maar toevallig net er achter gekomen dat de vorige eigenaar een 65cc zelf erop heeft gezet en dat heeft bereden met een 46 sproeier. Zal die een warmloper hebben gehad waardoor die hele cilinder naar de klote is? Ik heb de zuiger toen al vervangen. Ik zag niks gek in de cilinder maarja. Hoe ik erachter ben gekomen is dat die verkoper nu de 50cc cilinder te koop heeft staan hij had gezegd er geen verstand van te hebben. En ik durf de kop er niet strakker op te zetten want het zit goed vast. En de kop is wel van een 50cc. Ik ben momenteel aan het overwegen om een 50cc cilinder te kopen zal dat het kunnen oplossen? De Carter is beschadigt maar tijdens valse lucht test is daar niks meer van te vinden dus denk zelf iets mis met die cilinder.

Roy
                      Bijdrager

Sproeier 46 met een 65cc is inderdaad wel aan de kleine kant.

ik heb zelf met mijn originele 50cc in de zomer 3 keer een warmloper gehad (was toen 16 ofzoiets, zonder verstand) en reed zonder koelkappen 😎 maar rijd nu met diezelfde cilinder gewoon nog 55+

Je hebt het over een mix carter, misschien dat Hij daar valse lucht trekt, geen idee of je zelf mengt of dat je het oliepompje gebruikt, als je het pompje niet meer gebruikt dan kan hij daar valse lucht trekken.

“Als ik hem volgas geef moet die even op gang komen maar pakt wel en als je dan stopt met gas geven valt slaat die af”

Dat stuk herken ik, dit was bij mij het verstopte verstuiverbuisje, ben daar meer dan een uur mee bezig geweest om die vrij te maken (visdraadje, ijzerdraadje, perslucht, remmenreiniger, etc) dus als je tijd hebt kan je die nog eens doorprikken (het onderste van de 3 gaatjes)

Geen idee of het al genoemd is maar misschien een verstopte uitlaat? Zou niet veel met stationair hebben te maken, aangezien hij wel toeren maakt, maar wie weet, ik heb vaak genoeg gehad waarbij ik dacht “dat is totaal niet logisch” en bleek het uiteindelijk wel het probleem te zijn

Tim
                        Topic starter

Bedankt voor de tips en uw tijd. Ik heb de pakking aan de vliegwiel kant vervangen die andere kant is niet vervangbaar. Tenminste nergens tekoop. Ik gebruik de pomp. De carburateur heb ik zovaak schoongemaakt en ik zal het wel weer gaan doen maar ik zie er gewoon niks vies in. En de uitlaat dacht ik ook want het is echt vanbuiten al een vieze ouwe uitlaat dus toe aan vervanging . Alleen ik ben momenteel bang om nu allemaal dingen te kopen terwijl dat het probleem niet is. Ik wou er sowieso een 50cc onder doen omdat ik niet wil dat die erg snel gaat alleen ik ben ook bang dat die bijvoorbeeld aan de mix kant valse lucht trekt dus wat kan ik daarmee? En dacht zelf om te proberen een andere Carter te kopen maar zonder de mix kant wel met dezelfde ontsteking alleen zijn die niet veel te koop.

Groetjes Tim

Roy
                          Bijdrager

Een verstopt gaatje hoeft niet altijd zichtbaar te zijn 😉 , ik had mijn carb ultrasoon gereinigd (een goede 30+ minuten), zag er zo goed als nieuw uit. En toch was dat gaatje nogsteeds verstopt, het is je stationairsproeier after all.. die citta reed prima, maar deed alleen stationair lopen met de schroef helemaal in gedraaid. nadat ik t gaatje met de nodige agressie had doorgeprikt, werkte hij als toebehoren, ik zou dat als eerste doen, en als dat niet werkt verder gaan zoeken. Desnoods kan je van iemand die je kent een carb lenen om te testen, of je moet er zelf nog een hebben liggen

Edit: je kan ook gelijk naar een 13/13 carb gaan, aangezien je met een 65cc rijdt. maar om alles uit die 13/13 te halen zou je je carter moeten bewerken. Hij werkt ook prima zonder. Heb je gelijk je carb alsvast van de lijst af met mogelijke boosdoeners

Tim
                            Topic starter

Jammer genoeg heb ik alleen nog een snor carburateur. Ik zal echt bijna een carburateur kopen om het te testen. Ik zit nog met een dingetje er zit dus een originele 50cc kop op dus hoe doe je dat met een koppakking. Ik heb al een keer met een stukje ouwe rem kabel door dat stationair sproeier gegaan.

Roy
                              Bijdrager

Als je het er voorover hebt, koop een 13/13, en voor de kop (voor zover ik weet) neem je een pakking die op maat is voor je cilinder, in dit geval dus 43mm (65cc), anders komt je zuiger tegen je koppakking aan

bram0vitz
                                Bijdrager

43mm cilinderkop pakking ertussen, het kan met orginele 50cc kop daar hoef je geen zorgen om te maken.

Voor je sproeiermaat indicatie:

Welke sproeier heb ik nodig?

beetje prutsen hier en daar
                                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.