Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Si loopt niet lekker

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si loopt niet lekker

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

elloco
    Topic starter

Hoi, ik heb een vraag en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een Vespa Piaggio Si, snorbrommer, dat wil niet goed optrekken, ik heb tientallen keren de carburateur schoongemaakt, nieuwe pakkingen en nieuwe bougie, maar niets helpt.

Zodra ik de schoke aantrek draait hij als een tierelier.

Zodra ik gas geef, dan zakt het in elkaar en trek de brommer heel langzaam op, tot dat hij de geest krijgt en weer redelijk optrek.

Ik vermoed dat het ergens valse lucht zuigt en of dat er iets in de carburateur niet goed is.

De carburateur is standaard dellorto 12/7.

Ik wil nu een ander carburateur kopen, zit te denken aan 12/12 of 13/13

Kan de bovengenoemde carburateur op mijn Si.

Aanvulling, er zit een snellere uitlaat erop namelijk: Uitlaat Sito 241 Vespa Si 22mm

Hopelijk kan iemand met deze gegevens wat mee en krijg ik goede raad.

Bijvoorbaat bedankt.

wim v8
      Bijdrager

Al geexpirimenteerd met grotere sproeiers??
        Zit er een origineel luchtfilter op?

elloco
        Topic starter

Nee nog niet, het geval doet zich voor dat ik 2 identieke brommers heb.

Met beiden heb ik al problemen gehad, ben al 3 jaartjes bezig, alleen in de zomer 😀

Bij de andere brommer heb ik zitten etteren net als bij deze, toen heb ik een nieuwe uitlaat gekocht had en geplaatst en wonder boven wonder doet het prima.

Ik heb nu een goede werkende brommer.

Ik dacht, ik koop voor de ander brommer ook een nieuwe uitlaat en dan is het oké.

Telleurstelling was groot, probleem welke met de ander brommer opgelost was ging hier met de tweede brommer niet op.

Dus zoals eerder gezegd verdenk ik de carburateur ervan, tientallen keren schoongemaakt 🙂 maar resultaat is 0.

Ik verdenk valse lucht in de carburateur, heb net een deo test gedaan bij stationair lopen motor, deo gespoten op carburateur en toen ging hij harder lopen (toeren).

Maar denk je dat een sproeir de oorzaak van zou kunnen zijn.

Wilk1985
          Moderator

Als jij met die Sito rijdt is een 36 sproeier 100% te klein. Dat is ook de reden dat hij met choke beter loopt, choke = minder lucht = meer benzine.

Koop eens sproeier 38,40,42 en dan ga je daarmee testen.

elloco
            Topic starter

Oke , ik ga het proberen.

Maar dat ding heeft het altijd goed gedaan met een sproeier van 36.

Alles is standaard op de uitlaat na, nieuwe uitlaat.

Oude uitlaat was van het zelfde type welke er nu op zit.

Dat andere brommer waar ik het net over sprak is precies het zelfde met een zelfde uitlaat en die loopt nu zeer goed en jawel met een sproeier van 36.

Nu moet ik niet eigenwijs zijn, ik zal je raad volgen en een sproeier van 38 halen.

Maar ik heb nog steeds de vraag of er een nog wat grotere carburateur bijvoorbeeld 12/10 , 12/12 en of 13/13 op een snorbrommertje als de Si er op kan, meer power denk ik (meer benzine), is dat beter of vergis ik me?

wim v8
              Bijdrager

Met 12/10 zou ie t nog wel iets beter kunnen doen maar groter zou ik niet gaan. Met de 12/7 moet ie ook gewoon goed lopen.
                Als je echt wat harder wil zou ik voor een ander cilindertje gaan, 50 snel met 12/12 en de citypower uitlaat gaat natuurlijk heerlijk! maar pas op met snor=25km/u bij 50km/u ben je je kenteken kwijt, en kan je naar de rdw voor nieuwe keuring a 170,- mocht je m dat nog waard vinden.

Gr. Wim.

elloco
                Topic starter

Dat gaat niet gebeuren, ik probeer eerst met een sproeier maatje 38, eventueel carburateur 12/10 zoals je zegt en dan zien we verder.

Vraag? ik heb een meningsverschil met mijn buurman, hij zegt dat een snorbrommer 50 km kan rijden, het zelfde verhaal als bijvoorbeeld een auto kan 160 rijden, je wordt pas beboet als je werkelijk te hard rijd bijvoorbeeld 140 of 160.

Ik zeg dat als je brommer meer kan rijden ( in dit geval snorbrommer = 25km) dan 25 bijvoorbeeld 35 of 40 km per uur en je brommer op de rollerbank komt te staan dat je een bekeuring krijgt, mijn buurman zegt van niet en komt steeds met dat autoverhaal.

Wie heeft in deze gelijk?

Wilk1985
                  Moderator

Je buurman zou van mij best minister van verkeer mogen worden want hij weet wel hoe het hoort maar helaas denken ze er in Den Haag anders over. Laat even weten hoe hij loopt met 38/40 sproeier.

wim v8
                    Bijdrager

Een brommer en een snorbrommer hebben beide in de wet een constructie snelheid vastgesteld (motorvoertuigen niet) ik meen 25 en 45 km/u, daarboven zou je bekeurd kunnen worden, en meer als het dubbele kost je het kenteken, voorgoed!(dat laatste is dus nieuw per 1 juli’14).

Gr. Wim.

elloco
                      Topic starter

Hoi, daar ben ik weer.
                        Ik wilde weten of mijn carburateur goed was, ben al 3 zomers aan het stoeien met de snorbrommer .

Ik heb nu toch een carburateur gekocht namelijk de 12/12.

Het is geen originele, namaak dus, ziet er niet uit, ik moest zelf de ingang voor de gaskabel regelaar groter boren met een boortje van rond 3.

Ik kan je vertellen dat het nauw komt, ook omdat het namaak is en alles scheef en krom is.

Maar ik moet niet zo zeuren, op de site waar ik het bestelde werd gewaarschuwd dat het een replica is, maar wat ik niet kon weten was dat het zo slecht nagemaakt is, nu weet ik het dus.

Terug naar mijn probleem.

Carburateur geplaatst en de standaard luchtfilter erop gemonteerd.

Snorbrommer gestart, gas gegeven, dat gaf geen power.

Proefstukje gereden, zelfs een fietser gaat op zijn gemak mij voorbij.

Dus ik denk hoe komt dat? , ik kom tot de conclusie dat de carburateur te weing lucht krijgt, luchtfilter gedemonteerd, gestart en ja wel dat is een stuk beter.

Proefritje gemaakt en ik kom tot de conclusie dat de snorbrommer optrekt als een gek en rijdt behoorlijk pittig.

Nu moet ik toch een ander luchtfilter kopen denk ik voor mijn carburateur van 12/12.

Wie kan me raad geven?

Wilk1985
                        Moderator

Ook met een standaard luchtfilter kan je brommer gewoon goed rijden. Je hoeft geen ander luchtfilter te kopen voor een standaard snorbrommer met 12/12 carburateur. Als je brommer beter rijdt zonder luchtfilter als met betekent dat dat hij te weinig lucht krijgt.

Dus je hebt er ofwel een te grote sproeier inzitten, of je er is iets mis met je luchtfilter waardoor hij te weinig lucht doorlaat.

elloco
                          Topic starter

Zonder luchtfilter rijdt de snorbrommer prima, maakt wel wat herrie, ik heb niet zoveel verstand over brommers maar als ik logisch probeer na te denken dan denk ik dat de sproeir wel goed is, hij trekt op en rijd zonder luchtfilter prima.

Wat je zegt over te bijna lucht klopt als een bus, de originele luchtfilter zat op een carburateur van 12/7.

Bij een carburateur van 12/12 hoort daarbij niet een ander luchtfilter met meer luchtdoorlatend gaten ?.

Ik lees hier op het forum over power malosi luchtfilters, dat zou beter zijn? Klop dat?

Wilk1985
                            Moderator

Je hebt wel gelijk, op een 12/7 carburateur zit een luchtfilter met kleinere gaten als standaard op een 12/12 zit inderdaad. Maar ook met dat snorluchtfilter moet die 12/12 wel goed af te stellen zijn hoewel er wel wat meer tijd in kan gaan zitten.

Je kan er een Malossi filter opzetten, maar ik zou persoonlijk voor deze gaan: http://www.jmpbonderdelen.nl/luchtfilter-std-citta.html. Met het Malossi filter gaat je brommer alleen maar meer zuipen en herrie maken.

Dit is een imitatie luchtfilter, de gaten zijn groter als het filter dat jij er nu waarschijnlijk op hebt zitten dus dat zou het afstellen gemakkelijker maken.

Maar met welke sproeier rijd je nu dan?

elloco
                              Topic starter

De sproeir welke er nu in zit is mij onbekend.

De carburateur welke ik gekocht heb is:
                                http://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/carburateurs/carburateur-sha-replica-12-12-citta.html

Mijn nieuwe carburateur is gistermiddag binnen ontvangen.
                                Omdat het een replica carburateur is en het duidelijk minder kwaliteit in werkelijk alles, wilde ik het niet open maken totdat ik het geprobeerd had.

Ik verdacht mijn oude caburateur van valselucht.

Daarom wilde ik de nieuwe carburateur absoluut niet open maken, vanmiddg dus ingebouwd , en gelijk dat probleem met de luchtfilter.

Korton op dit moment heb ik geen idee welke sproeier er in zit, misschien zijn er forumleden met het zelfde soort carburateur en kunnen die hierin duidelijkheid geven.

Wilk1985
                                Moderator

Als je geen idee hebt welke sproeier erin zit zou je hem dan niet eerst eens opendraaien en daarnaar kijken?

Op jouw standaard setup met 12/12 carburateur en een standaard luchtfilter heb je sproeier 44/46/48/ nodig ongeveer. Als ik jou was zou ik een sproeierset van 42 tot 52 kopen dan heb je alle ruimte op het te proberen.

Waarschijnlijk zit er nu een veel grotere in vandaar dat hij het zonder luchtfilter wel goed doet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.