Vespa-Ciao.NL
:: Vespa SI loopt goed stationair maar reageert niet op gas

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa SI loopt goed stationair maar reageert niet op gas

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Spartafrank
    Topic starter

Beste forumleden,

Een paar dagen geleden reed ik richting werk op mijn Vespa SI. De SI is voorzien van een 65cc DR cilinder, elektronische ontsteking en een prachtig vario setje. Op de heenweg reed de brommer super goed maar toen ik terug naar huis wou, kon de brommer alleen maar starten. De brommer reageerde niet op gas terwijl hij stationair goed liep.

Op het begin dacht ik dat de gaskabel los was geschoten, helaas was dit niet het geval. Ik heb de 13/13 carburateur nagekeken en deze zag er goed uit. Voor de test heb ik nog 2 12/7 carburateurs getest, helaas bleef het probleem. Met een HBM Digitale Stroboscoop voor Ontsteking heb ik de ontsteking getest, 17.5 graden.

Binnenkort wil ik de cilinder er af halen en als het moet, het blok openen. Ik kan mij alleen niet inbeelden waar het eventueel fout zou kunnen gaan. Op de heenweg heb ik namelijk niks gemerkt.

Ik heb een video gemaakt.
      video:
      https://youtu.be/WTZBnhjHVXk

Ik hoop dat iemand hier mij advies kan geven over wat het mogelijk zou kunnen zijn. Bedankt!

Joor
      Donateur

Makkelijke check of die misschien verzopen is:
        Benzinekraan dicht, achterwiel.van de grond en gas geven. Bij een bijna lege vlotterbak zou die weer normaal moeten lopen.
        Als ik een tijdje volgas heb gereden en dan uitzet heb ik ook dat probleem wel eens.
        Succes

Spartafrank
        Topic starter

Bedankt voor de reactie, Joor! Ik heb dit geprobeerd, helaas geen effect.

Joor
          Donateur

Dan kan je nog de “deo-check” doen.
            Dus op alle naden en verbindingen een vloeistof spuiten, bijv wd40, en bij veranderend toerental zit daar een lek. Kan ook nog de keerring onder het vliegwiel zijn. ( daar geen wd40 spuiten)

zevenenergie
            Donateur

Heel vreemd dit.
              Ik heb het filmpje bekeken.
              Ik zie dat je gasschuif wel open gaat, aan de choke die terug springt.

Ik zit aan een losgesprongen keerring te denken, dat geeft allerlei vreemde klachten.
              Dus denk ik er niet meer aan. 😀

AvManen
              Bijdrager

Misschien zit het toch wel ergens in de ontsteking. Ik heb dit laatst gehad:

Wanneer ik met de brommer mee liep pakte de ontsteking het weer op.

zevenenergie
                Donateur

Wow.. Dit is het!
                  Wat leuk! Eindelijk eens een nieuw mankement en ook gelijk iemand die de oplossing weet! crazy-dance

Spartafrank
                  Topic starter

Goede tip! Binnenkort even testen en dan laat ik het hier weten 😀

AvManen
                    Bijdrager

Als ik een stukje mee rende en gas gaf dan pakte die ‘m weer op, stationair deed die dan weer gek.

Het was uiteindelijk de cdi.

1

Spartafrank
                      Topic starter

Goed nieuws, dit was hem inderdaad! Ik heb de bobine vervangen voor een 2de hands rode bobine en het probleem is opgelost! Ik kan de logica er nog niet achter vinden maar het werkt.

Foto van de oude(links) en de nieuwe(rechts)
                        bd00d377-878e-480f-8b66-9d8dcb4a5101

Enigste verschil in metingen: oud=bougie aansluiting–>aarde 5.4k Ohm en nieuw: bougie aansluiting–>aarde 4.6k Ohm. Voor de rest zijn de waardes ongeveer hetzelfde.

Bedankt!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.