Vespa-Ciao.NL
:: Vespa si loopt appart

Home Forums Techniek Afstellen Vespa si loopt appart

• Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden geleden door Wim.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gissa06
    Topic starter

Hallo, Ik heb mijn Vespa SI project bijna af maar loop ergens tegen aan motorisch.

Hij Wil als ik m koud start gewoon stationair lopen en na een minuutje valt die uit en wil niet meer starten. De bougie is dan direct na het uitvallen lichtelijk zwart en vettig (niet echt genoeg om echt vet te slaan uit mijn perspectief) maar bij het checken van vonk dan slaat de vonk niet over naar de electrode maar de binnenkant van de bougie. Bougie schoonmaken en electrodes iets opschuren en weer checken. Mooie blauwe vonk zoals het hoort. maar als ik wil starten en weer warm laat lopen gebeurd er precies hetzelfde. Krijg m soms helemaal niet meer lopend. Heb de afstand tussen de electrodes goed gesteld en de bougie is een nieuwe ngk lange schacht hittegraad 7 (malossi kop). Punten zijn gesteld op 0,45 ik heb de ontsteking herbouwd bekabeling is okey en is niks mis mee. Bobine kabel en dop zijn nieuw en getest. Sproeier 65. Ik heb het idee dat stationair te veel brandstof binnen komt en de bougie te vet word of iets. terwijl na een stuk rijden lijkt dat het wel een sproeier maatje omhoog mag (iets lichter dan koffie bruin nu). Liet de brommer na een stuk rijden even stationair lopen 2-3 min met wegrijden stotteren als een gek, ik moest toch echt thuis komen maar ding wou niet lekker wegkomen. Na lang stuk stotterend 5kmh te hebben gereden begon die weer normaal te reageren. Heb al een andere bougie geprobeerd en veranderd niks. Luchtfilter is een malossi met 2 gaasjes uit het std filter (krijgt zo nog voldoende lucht). Hoe los ik dit probleem op? Wil liever een sproeiermaatje hoger ivm inrijden. Zie mn profiel voor de setup
      ook als ik weg wil rijden piept mn v-snaar en voel ik dat alle koppel niet op het achterwiel terecht komt. kan niet zonder slippen wegrijden. Nou heb ik ook geen standaard setup en wil dat ding aardig trekken. Zitten al groene trekveertjes in. Snaar poulie en koppeling ontvet met aceton meerdere keren en de snaar staat op een goeie spanning en is de juiste lengte voor de poulie 80. Weeg +- 80 kilo dus daar zal het ook niet aan liggen 😉

Iemand tips?

Gas is alles remmen is angst

Lennaert
      Sleutelbeheerder

Klinkt als drie mogelijke oorzaken.

Kapotte condensator (bij temperatuur verschillen andere weerstanden)

Pakking lekkage (bij warmte en uitzetten komen lekkages)

Keerring er uit

Optie 1 even aanhouden en je condensator vervangen, kan je ook gelijk je keerring even bekijken.

gissa06
        Topic starter

Keerring is goed heb ik al gecheckt. Weerstandswaarde van de condensor ook. Zal voor de zekerheid een nieuwe bestellen. Pakkingen dichten goed af nergens residu te zien.

Joor
          Donateur

ik vermoed dat je sproeier te groot is en daardoor verzuipt bij stationair.
            wat is je setup verder? ik had met een 15/15 dat die onderin ook telkens verzoop maar bovenin wel goed reed.

gissa06
            Topic starter

13/13 Dellorto. Geen replica. Dan is het wel gek dat na een stuk rijden de bougie lichter is dan koffie bruin.

Wim
              Bijdrager

Ga m eerst maar eens rustig inrijden, vermijd daarbij hoge toerentallen én langdurig op één toerental rijden. Ongeveer 800km. Na 600km kun je wel wat opbouwend gaan rijden richting top. Rijdt de hele periode met de grootst mogelijke nog normaal rijdbare sproeier, en bougie ngk 6. En uiteraard er vanuit gegaan dat de ontsteking perfect op orde is.
                Daarna met bougie ngk 7, mits het ding boven de 70km/u komt, anders de 6 er in laten, de juiste sproeier gaan vinden aan de hand van de bougiekleur.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

gissa06
                Topic starter

Dat is ook het plan ja. Maar dan moet ie niet na een minuut uitvallen en stotteren. Is lastig normaal inrijden dan. Als die stationair verzuipt en (rustig) rijdend te arm rijd lijkt me het niet persee verstandig om gelijk een grotere sproeier te monteren. Hittegraad 7 werd mij aangeraden. Zal dan even een 6 halen. De 70 zal die niet halen gok ik. Iemand nog tips voor mijn slippende v snaar?

Variociao
                  Bijdrager

Een v-snaar piept eigenlijk alleen wanneer deze slipt.
                    Al een juiste nieuwe snaar geprobeerd?
                    Ik heb ook wel eens koppelingen gehad die een piepend/schurend geluid maakte. Is dat ‘t niet?

En probeer eens je luchtfilter vol te proppen, kijken hoe deze koud loopt. Daarna keer proberen zonder luchtfilter. Geeft je een indicatie.

En elektrode afstand (spark plug gap) goed afstellen. Deze mag vaak een stukje nauwer gezet worden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door Variociao.
                    Bromsnor

gissa06
                    Topic starter

Ik ga idd eens een nieuwe snaar proberen. Nee ik heb die met die kap er af gereden en kan m zien slippen.

ik zal het luchtfilter eens proberen. Ik heb ook een nieuwe ongestoorde bougie gekocht br7es.

bedankt voor de tips

Wim
                      Bijdrager

Waarom geen 6, die ik adviseerde?
                        En geen bougies met een “R ” op een puntenblok. Deze bougies hebben een weerstand.

Kijk nooit naar de kleur van de bougie tijdens de inrij periode. Die kleur komt alleen goed tot stand bij een heeel lang stuk volgas en dat is verboden tijdens inrijden.

Monteer steeds een grotere sproeier (62 – 74) tot de brommer stottert (viertakt) ga dan één stapje terug, daar rijdt je de brommer mee in.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.