Vespa-Ciao.NL
:: Vespa si knalt bij vol gas

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa si knalt bij vol gas

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gissa06
    Topic starter

Hallo allemaal,

Ik ben nog bezig met mijn setup in te rijden en nu -+ 250-300 kilometer gereden. Nu heb ik het probleem dat ie soms ineens begint te stotteren en dan verdwijnt t weer. Ene keer knettert ie er over en is al m’n vermogen weg. andere keer hapert ie totaal niet of bij het optrekken 1 hikje. Heel onregelmatig dus. Condensor bougie bobinekabel vervangen. Punten staan op 0,45 spie is niet versleten. Ik reed eerst met een hittegraad 7 en nu met een 6 zonder enig verschil tussen de 2. Heb hier en daar wel eens het gas open gegooid en op hogere Toeren gereden als die mooi warm is. Rij nu redelijk normaal en trek een stuk minder voorzichtig op. Vandaag na een stukje probleemloos Touren voor het eerst knieën naar binnen kop naar beneden kijken wat het beestje kan.  Bij vol gas kwam ineens een dikke backfire uit de uitlaat op topsnelheid. Brommer liep daarna prima. Nog een keer dan. Alweer dikke knal uit de (knal)pijp bij flink vol gas. Toen was t wel goed geweest 64 km/h gps. Moet echt wel meer in zitten kwa koppel en op top en niet knallen dus. Mn bougie na zo’n 60 kilometer rijden ook hogere Touren en paar keer vol gas gecheckt en is nog te licht van kleur. Ik zit al op sproeier 70. IMG_6275IMG_6274

moet ik nou nog hoger gaan in sproeiermaat? Ik heb heel dat blok nagelopen en nog eens nagelopen. Niks helpt. Rest van mijn setup staat in mijn profiel. Iemand hier ervaring mee?

Gas is alles remmen is angst

Wim
      Bijdrager

Hallo Gissa,

backfire komt nooit uit de uitlaat maar wel uit de inlaat. Je had dus geen backfire.
        Stotteren of knallen is wel een verschil.
        Ik ga maar even uit van gewoon stotteren.
        Je kan best proberen een maat kleiner met sproeier, als je bougiekleur maar bruin blijft. Uiteraard kan deze iets lichter worden.
        Als het maar bruin blijft. Bougiekleur is eigenlijk geen maatstaf tijdens inrijden want je moet een lang stuk volgas gaan om de kleur te kunnen bepalen. Dat vind je nieuwe cilinder set nog niet fijn.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
        Donateur

65 is een normale snelheid voor je stet up.
          Heb je je zuiger veerspeling getjeckt voor je de cilinder monteerde?

Een knallende uitlaat heeft te maken met benzine in de uitlaat dat tot verbranding komt.
          Te rijk en een lekkende verbinding tussen je cilinder en uitlaatbocht kan mede de oorzaak zijn.

Valse lucht en een te grote sproeier kan er voor zorgen dat het mensel “ongelijk” wordt.
          Dus bij de sproeier te rijk en waar de valse lucht intreed armer.
          Stel je voor dat je voet pakking lekt bij een spoelpoort, dan zou je dus niet uit alle spoelpoorten het zelfde mengsel krijgen.

Dit geeft een slechte verbranding waardoor onverbrand mengsel in de uitlaat komt.
          En je bougie is niet btrouwbaar af te lezen.

Bij knallen kan het zijn dat je keering los gaat zitten en dat geeft afstel problemen en vage klachten.

Je zecht dat je ontsteking in oorde is, dus ik zou de deo test doen. En een compresie test.

Smallride
          Bijdrager

Welk merk zijn de onstekings delen die je vervangen hebt? Ik hoop de orginele spoelen behouden. Eventueel de orginele bobine weer proberen. Imitatie/goedkope onstekings delen kan allerlei vage storingen geven.

gissa06
            Topic starter

spoelen zijn origineel, bobine origineel, condensor jmpb volgens mij. Kan het zijn dat de condensor soms stoort en soms niet? door temperatuur of iets? die dingen zijn niet super betrouwbaar (nieuw soms ook niet) begreep ik?

Wim
              Bijdrager

Klopt. Met nieuwe condensatoren heb je soms pech. Gebruik anders een externe condensator

https://www.zandri.nl/condensator-sc-piaggio-bravo-ciao-si-boxer-ec1-citta-superbravo-extern.html?gad_source=1&gad_campaignid=17652584305&gclid=Cj0KCQiAnJHMBhDAARIsABr7b868b5sg-Z0AbEnkHnyooyXp_2_poz23rxZW5T30k2QbBvmsFVgK2s0aAikJEALw_wcB

Laat de oude wel zitten ivm viltje maar verwijder de draad.

Of eentje met bobine draad, dat scheelt beide een oogje bij de punten 😉

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/condensator-effe-114471-voor-piaggio-ciao-boss-boxer-bravo-px-grillo-si-superbravo-50ccm_11447100?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gad_source=1&gad_campaignid=6464687920&gclid=Cj0KCQiAnJHMBhDAARIsABr7b86LQjSRe-HZPNOUlyamTG6PNCF4w8VCeE-FyV7xiXnLM26S1Em3dQAaAv4qEALw_wcB

En het bedradingswerk moet perfect in orde zijn en mag nergens massa raken maar ook niet kunnen gaan raken tijdens rijden. Trilling, doorslijten isolatie etc.

Zorg dat de bobine goed massa maakt tegen het staal.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Smallride
                Bijdrager

De condensatoren van effe zijn meestal goed, maar je kan vreemde storingen hebben. Heb een kennis met een complete mezoli ontsteking gehad. Grote blauwe vonken, maar niet starten. Orginele spoelen en bobine, oude condensator en puntjes er weer op. Tikkie lopen. Dan koop je alles nieuw om geen gezeur te hebben… Ik laat het zitten als het goed is.

gissa06
                  Topic starter

Hallo,

vandaag begon mijn si weer in te houden en weinig koppel. Moest toch thuis komen maar daarna begon ie flink te knetteren, ploffen en stopte er mee. Contactpunten verbrand gok ik. Even snel gekeken en zagen er niet super uit. Bougie en bougiekabel vonken niet en heel enkele keren ineens wel. Klaar met het gezeik dus een condensator van effe zoals geadviseerd, nieuwe contactpuntjes en een extra bougietje. Mag de bende dus weer uit mekaar gaan halen voor de zoveelste keer :,)

Het ploffen bij vol gas was nooit helemaal weg gegaan ook nu de uitlaat potdicht zit. dus hopelijk gaat het nou gewoon goed.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.