Vespa-Ciao.NL
:: vespa si help!

Home Forums Techniek Opvoeren vespa si help!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jellevand
    Topic starter

hallo,
      vraagje ik wil mijn vespa si opvoeren loopt nu 41 met wind mee heuvel afwaarts terwijl hij 45 hoort te gaan.
      hij komt uit 1986 dus best oud.
      er zit nu 13/13 carb onder en paar gaaten in het luchtfilteren in de originele uitlaat zit een gaatje geboord
      verder is alles origineel maar komt dus nauwelijks vooruit.
      ik had bij de dealer een andere uitlaat gehaald maar daardoor ging hij zachter.
      ik wil niet zo’n terugloop uitlaat dat ziet er niet uit!
      kan iemand mij helpen om voor niet al te veel geld hem toch harder te laten lopen.

hansieb
      Moderator

Misschien handig om je blok eens compleet te reviseren ? Ben je eens een keer 40 euro maximaal kwijt.

– Nieuwe lagers / pakkingen
        – Nieuwe zuigerveren (misschien nieuwe zuiger van 10 euro)
        – Nieuwe contactpunt en condensator

Kan best zijn dat de boel wat versleten is. of is het blok laatst al onder handen genomen?

jellevand
        Topic starter

hij heeft 15 jaar stil gestaan en altijd erg goed mee omgegaan dus ik denk dat dat niet nofig is..
          ik heb er zelf ook naar gekeken en zag er nog prima uit.

Carphunter
          Bijdrager

Ook al ga je er erg goed mee om, het spul slijt toch 😉 zuigerveren bijv ; ze gaan een keer op…

Een hele simpele manier om harder te gaan is door een kleinere poelie + vsnaar te monteren, je top is dan hoger, maar je trekkracht vermindert wel.

lewishamilton
            Bijdrager

Zorg zowieso ff dat je je carb. schoonmaakt.
              Check je benzinekraan ook ff.
              Kijk ook ff of je gas op je carb. volledig open gaat.

Uhm beste is een citypower uitlaatje, die zijn goedkoop en best snel optrekkend.
              Wil je echt een brutere pijp zou ik je een proma cc aanraden. Ik heb nog wel 1, 2e hands voor je. Stuur maar pm bij interesse.

Als je harder wil is kleinere poelie+vsnaar ook wel aan te raden.
              Welke sproeier heb je?
              Want als je uitgeboorde3 filter hebt en 13.13 zou ik wel wat stappies groter gaan dan 45

Mvg Ruben

jellevand
              Topic starter

ik heb er vanmiddag een andere poelie en v-snaar opgezet en maakte 5 kilometer uit dus helpt een beetje
                ja ik heb alles schoongemaakt maar ik vind het toch raar!
                ja maar dat is zeker zo’n terugloop uitlaat?
                dat vind ik er niet uitzien! ik had er een citta power onder maar heel raar ging hij er langzamer door:P

lewishamilton
                Bijdrager

geen terugloop
                  Kijk bij tuning

vespa-si-owner
                  Bijdrager

Wil me nergens me bemoeien hoor miss iets voor opvoeren en tunen voor beginners???
                    Mijn vespa (toen ik hem kocht) liep ook maar 35 km/h standaard brom.
                    Ik heb het volgende gedaan: acepteer het en begin met opvoeren.

wat je kan doen is het volgende:

*Mallossi red luchtfilter dat is beter dan een luchtfilter met geboorde gaten. Kan even lastig zijn met afstellen als je er geen ervaring mee hebt maar het is super voor een 13/13 die je al hebt. (btw toen je je 13.13 hebt gemonteerd heb je toen ook een grotere sproeier gemonteerd)?

* Uitlaat: ik zou die proma cc (proma circuit) nemen. ik heb ook een hele tijd met een 13.13 mallossi red en een proma cc gereden en dat rijd super fijn.

* Ja kan ook met cilinders beginnen ik ben zelf wel een fan van DR 43mm evo ook wel DR 70cc evo. rijd ik nu ook mee en het is een top cilinder.

Als je daarna nog harder wilt kun je dus echt een beetje ”gevorderd” gaan tnen en opvoeren. dus bv vario setje aan schaffen carter berwerken op je cil enzv enzv.

Oftewel het is maar net hoe ver je wilt gaan. en mijn ervaring is dat je steeds verder wilt.

Hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik niet al te betweterig over kwam 😛

jantje
                    Bijdrager

heey,
                      ik heb ook een vespa si, hij heeft spaken en ik heb me laten vertellen dat die dan zeker 20 jaar oud moet zijn. het is een snor en volgens mij is alles nog standaard en hij rijdt iets harder dan 30 km/h. ik las dat met een andere poelie hij al iets harder rijdt. de poelie is nu 90-95 mm. is het mogelijk door alleen met een andere poelie tot de 45 km/h te komen? of wat voor maat komt het dichtst in de buurt? als ik er een andere opleg, moet ik dan ook de v-snaar aanpassen, een kleinere ofzo?
                      gr.

dihagie
                      Bijdrager

dat is zeker mogelijk, hierbij moet je inderdaad de V-snaar aanpassen. maar let op! je levert zo wel trekkracht in.

Jacky
                        Bijdrager

Ik zou voor maat 80 gaan. Trouwens als hij standaard spaken heeft is hij zeker ouder dan 2 jaar. Misschien wel bijna 20 jaar zelfs.

vespa-si-owner
                          Bijdrager

ik heb precies hetzelfde gehad. ik heb ook een si met een 95 poeli. (check 3 posts up)
                            ik zou gwn 13.13 kopen en een city power daar zijn er miljoenen van te vinden in het verkoop forum en het is niet duur.
                            maar het helpt wel heel goed

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.