Vespa-Ciao.NL
:: Vespa SI geen vonk

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa SI geen vonk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Atheos
    Topic starter

Hallo,

Gisteren ben ik op de brommer weggeweest en liep hij prima, tot ik terug moest.
      Hij starte, reed 10 sec en viel uit…

Als ik hem probeer te starten “bromt” hij wel, maar start niet.
      Bougie op de kop gehouden en hij vonkte ook niet.
      Vandaag heb ik er nieuwe bougie (B6HS) ingedrukt (zat een B5) in, maar dit heeft ook niks geholpen.

Net heb ik hem getest met een bobine vaan een vriend, waarvan wij denken dat hij goed is. En nog steeds geen vonk.

Wat kan dit zijn?

paulhermens

sluiting, draadje los, een spoel dood,bobine, contact punten probleem, bougie dop of bougie kabel.
        even met je vinger op dat pinnetje waar bougie kabel ophoort proberen te starten, als je vloekt of de wereld vergaat is het de kabel of dop anders 1 van de eerste 5 (deze test is NIET voor mensen met hardkwalen)

Atheos
        Topic starter

Bedankt voor je reactie, Ik heb wel wat vragen…

paulhermens :
          sluiting

Wat voor sluiting?

paulhermens :
          een spoel dood

Hoe check ik dit?

paulhermens :
          contact punten probleem

hoe check ik dit?

paulhermens :bougie dop of bougie kabel.

vergeten te vertellen, heb ook met een andere bougiekabel getest.
          En ook met speakerkabel (kan dit?) rechtstreeks van bobine naar bougie naar kop.

Zijn er ook nog meer tests die ik kan doen om te achterhalen wat het is?

paulhermens

van buiten naar binnen werken

sluiting: draad waarvan het koper blood ligt of een breuk inzit, gewoon al die draadjes op je blok goed nakijken inclusief de stekkers. ook eraan voelen of de stekkers goed vastzitten.
            heb je dit gedaan dan kijk je of er nogsteeds geen vonk is (waarom bij een kabelbreuk zie je niets maar door het bewegen maakt hij soms weer contakt)

dan neem je een bobine, bougiekabel en dop waarvan je zeker bent dat die goed zijn. en dan natuurlijk weer de test.

contactpunten: rubber dop uit je vliegwiel halen, langzaam je vlieg wiel draaien en dan zie je ze vanzelf een keer langskomen, goed kijken of ze nog vast zitten en op 0.50 staan, en er nog goed uitzien (er staat vast wel ergens een foto hoe die dingen eruit zouden moeten zien)

als dit je problemen verhelpt zal je blok onder je brommer uitmoeten en het vliegwiel eraf.
            kijk de bedrading goed na en zie je hier geen problemen dan zou ik er een nieuwe condensater €4,50
            nieuwe contactpunten €4,50
            en nieuwe ontstekingspoel €17,50
            inzetten kan ook 1 ding per keer maar als je fout gokt kun je je blok weer loshalen.
            misschien kun je het ook doormeten maar daar ben ik niet zo in thuis.
            het blijft een ouderwets zoeken en uitsluiten klusje, ik denk dat het de condensator is of de contactpunten (gok)
            kijk trouwens eens als je probeerdt te starten of je viegwiel wel draaid heb wel eens gehoord dat die spie bij mensen was afgebroken en dan start hij natuurlijk ook niet, gebroken spie €0,50 zolang je spiebaan nog heel is teminste.

Atheos
            Topic starter

Sorry voor de late reactie, ik heb geen tijd meer gehad om er mee bezig te gaan.

Nou heb ik van iemand gehoord dat ik ook nog even de ontstekings kabel vanuit het vliegwiel op de kop te drukken en kijken of hij vonkt.
              Dit heb ik dus net even gedaan en deze vonkt inderdaad, dus dan zit het in het vliegwiel toch goed?

Dan moet het dus toch de bobine zijn neem ik aan.

paulhermens

lijkt mij ook, even met een bobine proberen waarwan je niet denkt dat hij goed is, maar waarvan je het zeker weet.

Atheos
                Topic starter

Deze bobine zit op mijn SI:

http://www.speed-parts.nl/electrische-delen/bobine/bobine-vespa-citta-si-puch-z-two-2.html

Maar de plaatselijke bromboer heeft momenteel alleen deze liggen:

http://www.speed-parts.nl/electrische-delen/bobine/bobine-vespa-citta-si-puch-z-two.html

Werkt dit ook gewoon op mijn SI?

portlock
                  Bijdrager

Ja die werkt ook gewoon.

Atheos
                    Topic starter

Net de nieuwe bobine + nieuwe bougie kabel erop gezet, maar nog steeds geen vonk.

De kabel die uit de ontsteking komt vonkt wel. Wat kan het nog zijn (of wat kan ik nog testen)?

SuperSi
                      Bijdrager

nieuwe dop en bougie proberen?

Atheos
                        Topic starter

Nieuwe bougie heb ik ook al.

Heb ook gewoon even een schroefje een klein stukje in de bougiekabel gedraaid, hierbij leek het alsof hij 1 keer zacht vonkte.

SuperSi
                          Bijdrager

maakt ie goede massa?

Atheos
                            Topic starter

Hoe kan ik dat nakijken?

SuperSi
                              Bijdrager

uhm, waar je de bobine vastmaakt op je brug, dat stukkie moet je ff opschuren zodat hij contact maakt

SuperSi
                                Bijdrager

uhm, waar je de bobine vastmaakt op je brug, dat stukkie moet je ff opschuren zodat hij contact maakt

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.