Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Si blok voelt ‘ruw’ na rijden op choke

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Si blok voelt ‘ruw’ na rijden op choke

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

whiteboy
    Topic starter

Vorige week wilde de Si niet rijden, ik heb toen de choke vastgezet en toen reed ‘ie wel.

Thuis kwam ik er achter dat het luchtfilter los was. Filter zat goed vast en ik moest die ring een flink stuk los draaien tot ik ‘m terug op het blok kreeg. Ik heb dus geen idee hoe dat ding los is gegaan maar ik las iets over dat deze er wel eens afgeblazen kan worden. Trillen kan echt niet.

Toen ik het luchtfilter terug had gezet heeft de brommer het even gedaan maar daarna weer het zelfde probleem, alleen rijden op de choke.
      Ik ben er maar mee doorgereden, ik weet ’t, stom, stom. Tot ‘ie er uiteindelijk helemaal geen zin meer in had.

Hierna heb ik het benzinefiltertje in de carb schoongemaakt en ook dat staaffiltertje in de benzinekraan. Liep ‘ie weer even, alleen op choke.

Nu staat ‘ie al een tijdje stil maar as ik probeer te starten voelt het net alsof het blok heel veel compressie heeft. Ik start ‘m met de decompressie ingedrukt en dan een halve slag trappen. Eerst voelde dit redelijk ‘smooth’, de compressie bouwde redelijk op en het ding startte. Nu ‘klapt’ dat blok opeens aan, ik kan trappen zonder weerstand tot een bepaald punt en dan gaat ’t opeens heel zwaar.
      Ook komt er een zuigend geluid van het blok vandaan. Zeg maar het geluid dat je hoort als je zo’n blokje start zonder het luchtfilter maar dan een beetje op de achtergrond.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Of nog beter; hoe ik dit oplos?

pepko
      Donateur

hallo,

Waarschijnlijk is ergens een pakking of keerring lek gegaan waardoor je brommer valse lucht is gaan trekken.
        In verhouding krijgt je blok dan te weinig benzine (en dus ook minder olie)
        Ik denk dat je een daardoor een warmloper hebt gehad.

je kan misschien nog even proberen om je carburateur helemaal schoon te maken van binnen omdat je zonder luchtfilter hebt gereden.

succes! gr. pepko

Guido
        Donateur

Bekijk ook de zuiger maar even.

Lennaert
          Sleutelbeheerder

Klinkt inderdaad zoals Pepko aangeeft een gescheurde pakking hierdoor zou inderdaad een terugslag momen kunnen zijn geweest met druk genoeg om het luchtfilter van zijn positie te ontdoen.

Zoals Guido aanraad ook even de zuiger + veren controleren op plekken en deze eventueel vervangen indien er brandplekken opzit bijvoorbeeld.

Hierna zal je nog even je contactpuntjes kunnen controleren of deze na al dat gerijd nog in de juiste stand staan de carburateur even reinigen en je hebt weer een leuke tijd rijdplezier ;)!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.