Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa SI blijft niet lopen
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 weken geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 februari 2026 om 16:18 #838972
Goedendag,
Ik ben nieuw op het forum.
Vorig jaar was ik op zoek naar een brommer. Om meer van motoren te leren en ervaring mee op te doen. Het merk was me om het even en bij toeval ben ik tegen een Vespa SI (1994) aangelopen bij een scooterzaak; was daar net ingeruild. Keurige brommer, altijd binnen. Heel netjes en loopt prima. Ik heb `m gekocht maar… toen vond ik het jammer om daaraan te gaan sleutelen gezien die in orde was.Ik heb later een tweede SI gekocht, ook een zwarte van 1993. Eigenlijk ook redelijk netjes maar die deed het niet. Was een inruil bij een scooterzaak in de buurt.
Beide brommers zijn origineel, 25km/h.
Ik heb `m schoongemaakt en de carburateur schoongemaakt. Starten lukte toen, pruttelde wel wat maar hij liep en ik heb er een 5 á 10 minuten mee gereden. Maar toen kon ik terug lopen 😉 Hij viel uit. Wilde ook niet gelijk meer starten. Wel nadat die afgekoeld was.
Ik heb de contactpunten nagekeken maar die staan goed (0,35mm).
Ik heb de bobine vervangen van mijn goede SI en… veel mooier lopen en hij bleef rijden… dacht ik. Na zo`n 20 minuten toch weer uitvallen. En ook nu; na afkoelen doet hij het wel weer. De bobine heeft zeker effect gehad. Bougie kleur lijkt me prima.Maar nu twijfel ik. Ik heb `t gevoel dat het vooral ‘ergens’ in de ontsteking zit. Maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Wat me ook opvalt; hij komt moeilijk van z`n plek. Net of die in het begin te weinig kracht/ koppel heeft.
Ik hoor graag, alvast dank voor jullie hulp!18 februari 2026 om 06:42 #838975Hallo Willem, welkom hier.
Doe eens een foto van je twee Si’s.
(van de symbooltjes boven het tekstvlak die rechtsonder aanklikken.De contactpunten horen op 0,45.
Het kunnen warmlopers zijn.
Er zit wel een koelkapje op de cilinder en rond het vliegwiel? Je mengt E5 benzine met 2taktolie in verhouding 1:50? Niet vetter.Je gebruikt bougie B6HS of een gelijke van een ander merk. Is de kleur dan nog steeds goed? Geen bougie met een “R”.
Uitvallen van de ontsteking kan zijn,
Slechte bobine.
Slechte ontstekingsspoel.
Condensator slecht.
Bedrading (draadje spoel-punten-condensator-bobine)die massa raakt.
Bobine die geen massa maakt.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 februari 2026 om 21:55 #838980
18 februari 2026 om 22:04 #838982Goedenavond,
Dank voor de reactie. Ik heb de foto`s toegevoegd.
Mengsmering is in orde, maak ik idd 1:50 met Euro98. Koelkapjes zitten erop.
Ik heb de contactpunten op 0,45mm gezet maar dat loste `m niet op.
Het draadje naar de bobine toe maakt heel goed contact met de massa en zit ook geen breuk in oid.Spoel en condensator, hoe kan ik die testen? Die zijn minder eenvoudig van t andere brommertje af te halen anders zou ikt uitwisselen.
Ik zag wel rook / uitlaatgassen komen bij de cilinder. Of dit de uitlaat is of rond de pakking dat kon ik niet zien. Zou bv. daar de voetpakking vervangen iets kunnen zijn wat sowieso goed is als die er al heel lang zit?
19 februari 2026 om 14:38 #838996Bobine en Ontstekingsspoel doormeten.
De bobine en ontstekings voedingspoel moet wel elektronisch losgekoppeld worden anders
meet je via condensator en/of punten naar massa.
Dan meten, ohm meter:Bobine:
1 – Doormeten primaire winding, tussen ontstekingsdraad en massa
2 – Doormeten secundaire winding, tussen bougiekabel en massa1- Primaire winding: 0.6 Ω – 1,2 Ω.
2- Secundaire winding: 5.0 kΩ – 6.0 kΩ.
Verwijder wel de bougiedop anders meet je ook de weerstand daarvan.De meetwaarden hiervan mogen maximaal 15-20% afwijken.
Ontstekingsspoel:
Ook de voedingsspoel (in de ontsteking) kan op deze wijze doorgemeten worden, deze moet een waarde hebben van 1,4 Ω – 1,8 ΩCondensator is zeker defect als de brommer stottert, en je vonken ziet door het gat in het vliegwiel
aterwijl je gas geeft. Het stotteren wordt soms erger als je het licht aandoet.Jij schreef:
Het draadje naar de bobine toe maakt heel goed contact met de massa en zit ook geen breuk in oid.
Dat moet dus niet! Het “ontstekingsdraadje” uit je blok zoals ik schreef.
Blijven opletten hè! Eén foutje en het ding loopt niet of slecht.Ik vroeg ook over bougie. En?
Wel goede feetback geven anders gaat het niet lukken.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.19 februari 2026 om 14:40 #838997Enne, ik zeg het vaker:
Ga er van uit dat alles zeker 30 jaar oud is en waarschijnlijk versleten of
20 jaar lang versleuteld/verkloot door vele 16 jarige techneuten
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.19 februari 2026 om 21:50 #839008Beste Wim,
Dank voor je reactie.
Mbt bougie; één zonder R. Uit m’n goede SI. Kleur is goed.Wat ik bedoelde met dat draadje naar de bobine toe; dit is de zwarte draad uit blok naar bobine toe. Ik twijfelde daar over draadbreuk. Ik merkte dat als ik op uiteinde van die kabel meet (dus aan bobine zijde) en andere pen op cilinder dat hij piepte. Met bewegen etc van dat kabeltje bleef hij consequent piepen dus daar zit geen draadbreuk. Overigens; hij piept dan wel maar ik heb nu ook weerstand gemeten; 1Ω.
Als je het hebt over de ontstekingsspoel, is dat op hetzelfde punt te meten of waar moet je dan de meetpen plaatsen? Ik heb op het forum gezocht maar kan dat niet vinden. Onder de HowTos zie ik wel de waarden staan maar niet hoe jet kunt meten. Het motorblokje zit er nu gewoon in, vliegwiel erop. Door `t gat bij de contactpunten zie ik wel aansluitingen maar ik weet dan niet waar de pen op moet.
Ik heb de bobine gemeten, die was eenvoudig en is binnen de genoemde waarden:
Primaire winding: 0,8/0,9Ω
Secundaire winding: 5,65kΩWat betreft je opmerking over versleten/ versleuteld; voor zover ik kan beoordelen is het eerder versleten en 30jaar oud; ik vermoed niet dat hij eerder in handen van hobbyisten is geweest maar gewoon gebruikt is geweest; hij was ingeruild bij scooterzaak. Enige wat duidelijk niet origineel is betreft de bagagedrager.
Ik hoor graag hoe ik de meting mbt ontstekingspoel kan uitvoeren. Bedankt maar weer!
20 februari 2026 om 09:20 #839010Zoals ik al zei, de ontstekingsspoel moet elektronisch losgekoppeld worden.
Als je dan even goed gaat kijken bij de brommer dan zie je gewoon hoe t zit.Dus blok er af.
Vliegwiel er af met de speciale ciao poelietrekker.
Spoel er uit, dan is ie los van massa of het draadje losmaken, of beide, en meten maar.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.20 februari 2026 om 09:34 #839011Hoi Wim,
Ik heb ook gekeken naar t vonken, ik zie datt bij de contactpunten soms vonkje geeft als de motor draait. Met wat je eerder zegt zou dus de condensator vervangen moeten worden. (ik heb er filmpje van maar kan ik niet uploaden volgens mij)
Ik kijk even maar denk dat ik dan een condensator bestel, spul eraf en dan gelijk de meting uitvoeren + condensator vervangen. En dan weer kijken naar het resultaat.
Ik denk niet dat dit deze week lukt, maar zodra ik e.e.a. gedaan heb meld ik me weer.
20 februari 2026 om 11:13 #839017Soms een vonkje kan, liever niet, maar meeste hebben dat.
Bij een echte vonkenregen tijdens gasgeven is je condensator echt stuk.
Een condensator gaat ook stuk na vele jaren stilstaan en dan plots weer gebruiken. Hij doet het dan een maand goed en dan is die ook vaak klaar.Precies, neem wel een EFFE condensator, bij die heb je de meeste kans dat ie goed is.
Ja, zelfs nieuwe zijn tegenwoordig niet meer te vertrouwen.ik ontdekte laatst deze, nooit gezien, zeker nieuw op de markt en lijkt met een
bobinekabel te zijn uitgevoerd. Dat vind ik wel makkelijk.
En je kan de condensator niet meer “doodsolderen”. 😉We horen het wel weer Willem.
P.S. Die ene zwarte is wel erg mooi zeg voor zn leeftijd. Keurig.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 februari 2026 om 21:38 #839483Goedenavond,
Vanavond heb ik het blok eronderuit gehaald. Ik heb de ontstekingsspoel losgehaald en doorgemeten: 1Ω.
De lichtspoel ook gelijk doorgemeten, is 0,5Ω. (Verlichting doet het ook gewoon)Het ziet er allemaal redelijk netjes uit maar wel gelijk e.e.a. schoongemaakt. Contactpuntjes gevijld en de condensator nu vervangen.
Ik ga m`n best doen later deze week de boel weer in elkaar te zetten en te testen.28 februari 2026 om 09:54 #839530Update
De boel weer in elkaar gezet en hij loopt wel, weet nog niet hoelang die loopt. Maar ik had ook gelijk de voetpakking vervangen. Was aluminium en nu ook weer eenzelfde teruggeplaatst maar ik voel behoorlijk lekken. Het is niet de uitlaat, spuit ik remreiniger op ter plaatse van de voetpakking gaat de motor gelijk even anders lopen.Ik heb e.e.a. gezien op het forum en het beste lijkt om ipv aluminium een papieren pakking te gebruiken. Klopt dat?
28 februari 2026 om 10:08 #839531Volgens mij wel, alleen de alupakkingen dichten niet goed af bij mij.
Sinds dien altijd de papieren gebruikt.
Groot fan van deze: klikbeetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.28 februari 2026 om 15:35 #839532Hoe kan je dat nou voelen, blazen van de voetpakking? Er blaast al constant koellucht van de fan langs, dan ga je zo’n lekje niet opmerken hoor.
Altijd papier voetpakking. Niet de bruine.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.