Vespa-Ciao.NL
:: Vespa SI

Home Forums Techniek Motorisch Vespa SI

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gissa06
    Topic starter

IMG_5986IMG_5987IMG_5990IMG_5988IMG_5993IMG_5994IMG_5995IMG_5996IMG_5997IMG_5999IMG_6002IMG_6003Hallo allemaal!

Ik heb een Vespa SI op de kop getikt. Nou heb ik geen ervaring met deze techniek maar heb ik wel rondgesnuffeld op het forum. Het betreft op kenteken een snor model. De verkoper had een nieuwe 65cc cilinderkit op het blokje gezet met standaard kop, Dellorto 12-10 carb en een 80mm poeli. Het was een oud mannetje die als hobby brommertjes opknapte en vond het aanlopen vervelend. De man dacht dat de brommer rond de 35 liep maar tot mijn schrik tikte ik met 3/4 gas 50 aan. als ik het goed heb zit er een brom klok in (zie foto). Het blokje ziet er top uit en de ontstekings spoelen en resistor lijken als nieuw. Er is wel gesjoemeld met de bekabeling van de verlichting en die werkt dus ook niet voor en achter. Ik moet nog onderzoeken waarom. Ik weet niet of het blokje zelf ook brom is want ik heb geen idee wat voor krukas er in zit. Kunnen jullie wellicht wat met de nummers op het blokje? Ook zit er in het subframe midden een gat waar voor mijn gevoel een veer en demper in hoort te zitten maar die is nergens te bekennen. Er er zitten wel gewoon 2 normale veerpoten achter van het frame tot subframe. Hier nog een paar foto’s als jullie wat opvalt hoor ik het graag.

Gas is alles remmen is angst

FonS
      Bijdrager

De cilinder die erop zit is een goedkope Chinese, verwacht daar niet te veel van mbt kwaliteit en levensduur.
        Klok in het achterwiel is brom.
        Blok lijkt brom. Krukas is slecht, plat vlak waar de koppeling op gemonteerd wordt is gehavend.
        In het subframe past inderdaad een monoshock. Je Si is niet zo afgeleverd, maar alle Si subframes zijn op dat punt hetzelfde dus die mogelijkheid zit er gewoon in.

gissa06
        Topic starter

Ik wil m omkeuren naar bromplaat dus er zal wel een andere cilinderkit op moeten. Komt na de keuring een goeie 65cc cilinder en kop op. Ook ga ik dan de inlaat en boostpoorten uitfrezen die is nu nog standaard 10mm. Zolang er geen speling op de krukas zit lekker laten zitten tot na de keuring. Hoe zie ik of het een 10 of een 12 krukas is? Brom was 12 en snor 10 als ik het goed begreep.

FonS
          Bijdrager

Nee zo zit het niet. Pen 12 is “oldtimer” en pen 10 is daar de opvolger van. Ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer de overstap werd gemaakt, maar ik schat eind jaren 70.

Als ik naar jouw carter kijk, hoort daar een pen 10 in. De cilinder die erop zit, wordt enkel in pen 10 geleverd.
            Maar wie weet is er ooit een andere krukas in geplaatst en bij het monteren van de cilinder ook een afwijkende zuiger. Wil je zekerheid, moet je de cilinder demonteren.

Wim
            Bijdrager

Ha Gijs, meteen de hele handel maar gedemonteerd. Mooi.

Ja indd, de achterbrug met (monoveer)gat. Ik denk dat er een Boxer achterbrug gemonteerd is,
              of dat Piaggio de Boxer achterbruggen gewoon is blijven maken toen de Boxer rond ’78
              werd opgevolgd door de Piaggio Si, of dat de voorraad opgemaakt werd en er daarna
              bruggen zonder gat gemonteerd werden. Misschien weet iemand dat? Ik lees wel eens dat er
              een Citta naar mono wordt omgebouwd. Misschien omdat de Gilera Citta ook (nog steeds) gebruik maakte van de “boxer” brug.

Bij de RDW omkeuring naar 45km mag je brommer maximaal 54km/u halen op de
              rollerbank aldaar. Met jouw cilinder kan je daar met gemak onder blijven.
              Controleer je snelheid eerst zelf met de gps. Google maps of wat ook.
              Kans is groot dat je er al onder zit.
              Een std.uitlaatje en/of een kleinere carburateur monteren, daarmee zou makkelijk onder de 54 moeten blijven.

Toch zonde om je originele blokje te verknallen met frezen en boren. 😉
              Mooier zou zijn een bijv.Polini Speed Engine op te bouwen. Dat is een kant en klaar blok waarbij alle poorterij al op de juiste plaats zitten en maat hebben. Kan je het eigenlijke blokje mooi reviseren tot origineel 45km/u exemplaar voor op de plank en monteren indien nodig.

De bedrading is erg simpel. Dat komt altijd goed.

Wat zijn verder je plannen qua frame, lak etc spuiten, of zandstralen poedercoaten etc etc?

Doe ook je voorvorkje uit elkaar en schoonmaken/reviseren, keerringen vervangen nieuwe vorkolie er in.
              Ook je achternaaf, openen, schoonmaken, controleren, nieuwe keerringen pakkingen en olie.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

gissa06
              Topic starter

Bedankt voor de info allemaal!

ik hou het blok eerst even zo tot na de keuring dan kijk ik even of ik dit blok zo laat. Volgens mij moet je cilinder 50cc zijn voor de keuring? Ik wil graag mn voorvork reviseren inderdaad, ik zag online al een revisie kit volgens mij. Even kijken hoe dit moet en wat ik nodig heb. Deelt de SI de voorvork met andere modellen zo ja welke? De klok gaat uit mekaar omdat de achterrem het amper doet dus dat is sowieso nodig. verse vertandingsolie en alles weer nieuw invetten waar dat nodig is zal ook geen kwaad kunnen. Voor de lak heb ik nog geen idee eerlijk gezegd. Lijkt me mooi om de “patina” er op te houden en de roest te beschermen op het frame. Toch zou het me ook gaaf vinden om dezelfde kleur die mijn broer op zijn SI had te hebben. Dit was een door de klant individueel uitgekozen kleur. Konden we via het frame nummer checken. echt super gave kleur en het was een brom kenteken (zie foto en let niet op de nekbrace XD ).
                De spatborden voor en achter mogen wel nieuw of een likje verf. Het subframe ga ik om roest te voorkomen helemaal ontvetten schuren op de plekken waar nodig is en paar lagen zwarte anti roest verf op spuiten zodat die mooi en stevig blijft. IMG_6006

gissa06
                Topic starter

Ook nieuwe rem, decompressie en gaskabel worden besteld. Nieuwe remschoenen en een volledig balhoofdlager setje als we nou toch al bezig zijn.

Wim
                  Bijdrager

De naaf hoeft niet uit elkaar om de remschoen te vervangen.
                    De naaf moet wél uit elkaar om te reinigen, controleren en de pakking, keerringen tegen lekages te vervangen. De olielekages waardoor hij waarschijnlijk niet remt.

Voorvork, misschien Bravo en/of Gilera Citta. Check binnenpoten diameter en lengte.
                    Ik gebruikte ooit nieuwe Citta binnenpootjes bij mijn ’73 Bravo tijdens de revisie.
                    Jouw binnenpoten kunnen roestplekken hebben onder de rubbers wat de keerringen steeds lek maakt.
                    Controleer dat.

Bij de keuring, de cilinder, daar praat je niet over. Geen idee  😉  Als daar niets op staat (van 65cc etc) in het zicht dan is dat klaar en als het ding met gemak onder de 55 blijft, bijna zonder geluid, met een klein std uitlaatje, 12/10 carb en std filtertje, juiste sproeier, en poelie 90, wordt daar niet over nagedacht. Niets aan de hand.

Lak/spuitwerk. Ik begin er niet aan. Het schoonmaken, het ontvetten, het 1000x schuren en elk deel 3 – 4x  moeten spuiten. Pfff. Ik doe meestal zandstralen poedercoat. Plastic spuit ik uiteraard wel.
                    Spuit op al je werk als finisching touch wel een laag 2K blanke lak.

Gr. Wim.

gissa06
                    Topic starter

Kunt u mij een linkje sturen van de revisiekit voor de bromklok? Ik weet niet zeker welke ik nou moet hebben. Ik heb al veel dingen zelf gespoten en heb beschikking tot spuitcabine dus dat komt wel goed.
                      Het verbaasd me dat met alle onderdelen die ik nodig heb tot nu toe onder de €150 euro zit voor een waslijst aan spul. Nog nooit zo goedkoop een brommer opgeknapt XD.
                      ik zal af en toe een update posten van het opknap proces welke onderdelen er wel/niet passen voor SI. Scheelt voor de volgende wat retour zendingen.

Wim
                      Bijdrager

Er staat bij jmpb maar één revisie set.
                        Dat is makkelijk.

Gr. Wim.

FonS
                        Bijdrager

Ja indd, de achterbrug met (monoveer)gat. Ik denk dat er een Boxer achterbrug gemonteerd is, of dat Piaggio de Boxer achterbruggen gewoon is blijven maken toen de Boxer rond ’78 werd opgevolgd door de Piaggio Si, of dat de voorraad opgemaakt werd en er daarna bruggen zonder gat gemonteerd werden. Misschien weet iemand dat? Ik lees wel eens dat er een Citta naar mono wordt omgebouwd. Misschien omdat de Gilera Citta ook (nog steeds) gebruik maakte van de “boxer” brug.

‘Weet iemand dat?’
                          Ik schreef het toch al? De Si werd in andere landen vaak als monoshock geleverd, maar in NL niet. Hier zaten er extra bevestigingspunten op het frame en subframe, voor twee veerpoten. De punten voor monoshock zitten er ook in, dat is gewoon makkelijker qua productie.
                          Het Boxer subframe is een heel ander model en heeft niks met de Si te maken. En al helemaal niet met de Citta, dat is ook weer een ander model subframe. Dat trouwens niet (makkelijk) om te bouwen is naar monoshock. Wil je dat op je Citta, gebruik je een Si subframe en fabriceer je een bevestiging aan je frame.

Wim
                          Bijdrager

Aha, interessant, bedankt voor de info.

Gr. Wim.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.