Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Vespa Piaggio Si 3x defect?
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 1 maand geleden door andre kesselaar.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 februari 2013 om 14:00 #208556
Hallo Vespa-liefhebbers,
Ik heb ruim 3 weken geleden voor €500 in Almere een Vespa Piaggio SI gekocht omdat ie achterin mijn camper paste en omdat ik het een leuk ding vond.
Tegen de handelaar heb ik gezegd dat ik naar Spanje zou gaan en gevraagd of ie de brommer dus echt héél goed na wilde kijken. Hij is me verkocht als een 70-cc met aut. 2-bak en snelle uitlaat maar die heeft de handelaar eraf gehaald omdat we er anders niet met 2 pers. op konden rijden (dat wilde ik graag). Dat gaat dus sowieso niet(dan komt ie niet vooruit) maar wat erger is: de brommer heeft er al 3 keer spontaan de brui aan gegeven. Natuurlijk ver van de bewoonde wereld. De eerste keer bleek de aandrijfriem los te zitten, de 2e keer kostte €20 en ik begreep dat de elektronica deels was vernieuwd (de Spaanse brommersmid sprak geen Engels en ik geen Spaans) en toen deed ie het 2 weken. Wel startte ie slecht als de motor warm was, dan moest je langer dan normaal aanrennen. Gisteren knalde ie een paar keer waarbij hij iets inhield. En opeens, nog 5 km van de camper, in the middle of nowhere, hield ie er mee op. 5 km tegen de compressie in geduwd en nu weet ik het ook niet meer. Ik wil de carburateur controleren maar kan er niet bij. De bougie zag er goed uit en heb ik verwisseld. Maar nop. Wat denken jullie? Vuil in de tank en dus de carburateur? Maar hoe kom ik daar bij? Mijn vrouw is overigens al weer thuis en ging verhaal halen bij de handelaar in Almere maar die waste natuurlijk z’n handen in onschuld. Ik begreep alleen dat ie dat snelle blok maar had omgewisseld voor een suf blokje ivm dat met 2 pers. rijden. Ik voel me dus bekocht. Maar wil wel kunnen brommen tot ik begin april weer naar huis kom. Iemand die goede tips heeft?17 februari 2013 om 14:11 #231967Voor 500 euro zou je een Vespa moeten krijgen waar alles aan vernieuwd is en die perfect loopt. Dus het verhaal begint al slecht.
Slechter wordt het, als ik ‘aut. 2-bak’ lees. Die bestaan namelijk niet. Er is alleen een zéér zeldzame 2-speed handgeschakeld. De meeste Vespa’s hebben een vaste poelie overbrenging (1 versnelling dus) en sommigen hebben een variomaat.
Die handelaar bevestigt dus mijn mening over handelaars, daar wil ik niet bij gezien worden. Anders is het, als je garantie en service krijgt.Maar goed, je hebt hem en je moet er toch iets mee. Knallen en inhouden komt meestal door de ontsteking.
Defect contactpunt, condensator, of een gebroken vliegwielspie bijvoorbeeld.
De carburateur schoonmaken kan nooit kwaad natuurlijk.Aangezien er veel geprutst is aan je brommer, zal de afstelling (sproeiermaat) waarschijnlijk ook niet goed zijn, maar dat is een kwestie van aanpassen en testen, tot hij goed loopt.
Als je weinig ervaring hebt, is het misschien handig om een forumlid in je buurt te zoeken, die je (op weg) kan helpen.
17 februari 2013 om 14:23 #231976Dank voor je reactie.
Ik ben veel te goed van vertrouwen en ga er altijd vanuit dat iemand geen dingen roept die ie niet waarmaakt.
Ik heb net de bougie getest en die vonkt dus niet.
Ik vrees dat er niets anders opzit dan de aandrijfsnaar los te maken en er 6 km mee naar Oliva, het dichtstbijzijnde dorp waar zowaar een Piaggio Service Centro zit, te lopen en daar duidelijk te maken dat de brommer helemaal nagekeken moet worden. Wat die kerel in Almere dus zou hebben gedaan. Maar ik zal geen namen noemen.17 februari 2013 om 14:28 #231900Ze zullen in ieder geval de ontsteking na moeten kijken. Als hij dan weer vonkt en start, raad ik je zeker aan om de monteur naar de sproeiermaat te laten kijken.
We kunnen je normaal gezien in de goede richting helpen als je kunt aangeven wat je setup is (welke cilinder, carburateur, luchtfilter, bewerkte inlaat of niet etc) maar dat zul je zelf niet direct weten denk ik.
Zij hebben in ieder geval sproeiers in huis om hem weer goed aan de praat te krijgen.Edit: Als je inderdaad moet lopen, zet hem dan even in de vrijloop (loopstand / fietstand).
Knopje nummer 3 induwen. Om weer te rijden; hendeltje nummer 4 omlaag drukken terwijl je het wiel draait.
17 februari 2013 om 15:21 #239011Dank! Zonder jou had ik dat knopje natuurlijk nooit gevonden. Je bespaart me een tocht van zeker 2 uur met een onwillig bobbobbobbend brommertje over landweggetjes door de sinaasappelboomgaarden.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.