Vespa-Ciao.NL
:: Vespa haalt maar 37 :s

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa haalt maar 37 :s

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

LouisG
    Topic starter

Ik heb een tijde geleden een vespa ciao gekocht, dit was een snorfiets (A-klasse) en reed toen ik het kocht maar een goeie 20km/uur

Dan maar even contactpunten gesteld en inlaat gevijld voor en een 13/13 opgezet.
      Ding reed nog maar 25 fzo
      Dan eens blokje helemaal opengedaan, krukas bewerkt (op AvidW’s manier) en spoelpoorten bijgewerkt
      Roet uit uitlaat verwijderd enz..
      Vespa rijd nu 37 en trekt voor geen meter.
      Nu met dat het een snorfiets is dacht is: zal wel aan het feit liggen dat er een snorklok inzit.. Maar wat blijkt: er zit een bromklok in, namelijk als het achterwiel 1 maar rond is, is de pully 6,5 keer rond (dus blijkbaar een klok met de zwaarste overbrenging zelf..)
      Er zit een pully 93 (grootste mogelijk) en zoals gezegd trekt het ding voor geen meter… Als ik een pully 80 pak rijd hij al helemaal geen 20 meer..

Setup:

Leovinci uitlaat (zowel krul als een rechte pijp die steeds groter word en in een demper overgaat langs de zijkant(weet de naam hiervan niet) geprobeerd, doet weinig tot niets..
      ori 50cc met bewerkte spoelpoorten
      Gefreesde krukas
      Gevijlde inlaat
      Elektronische ontsteking (heb andere carters gestoken (ook bewerkt) omdat ik dacht dat het aan de cp ontsteking lag.)
      93 achterpully

Waar kan dit aan liggen?

Bram Hanegraaf

Wat voor sproeier heb je in je 13/13 ?

Carphunter
        Bijdrager

en hoe groot heb je de inlaat geveild ? Als je de inlaat veel te groot veilt voor 50cc (of groter dan het ‘vakje’)
          Dan loopt het ook bagger! (als je groter dan het ‘vakje hebt geveild wss helemaal/bijna niet meer)

Zoiets ongeveer is goed voor 50cc :

LouisG
          Topic starter

Inlaat is ongeveer even groot als jij daar op je foto toont. Dus daar ligt het niet aan.. Sproeier ga ik dadelijk eens kijken maar de bougie heeft het juiste kleur

Edit: Sproeier is 43

keltow
            Bijdrager

50CC met Leovince Handmade/krul moet je een sproeiertje 52 hebben.

43mm cilinder = 4.3×((0.25×π)×4.3^(2)) = 62,45cc

jdjong
              Bijdrager

@keltow, ook bij snorcarter? Lijkt me dan wel erg groot.

Steev
                Bijdrager

Ja, aangezien hij heeft geveild in zijn carter lijkt mij 52 eerder te klein dan te groot.
                  Reed zelf met bromcarter, 12/12 en Leovince Circuit met een sproeier 54.

LouisG
                  Topic starter

OK, kleine correctie

Ik nam er mijn sproeierruimsetje bij om de 43 wat uit te ruimen, en ik nam een std 66 sproeier (die std kwam in de 13/13) als voorbeeld hoever ik ongeveer moest gaan met mijn ruimer

En wat blijkt:

de “43” is eigenlijk al groter dan de 66, dus is blijkbaar in het verleden al geruimd geweest (zat nogtans zo op de ciao toen ik hem kocht..)

Dus spoeier zal wel goed zitten. Verklaart ook waarom de bougie juiste kleur geeft en de motor in alle toerentallen goed draait..

Leovince
                    Bijdrager

En heb je de bougie goed afgesteld? Daarbij bedoel ik de afstand van de electrode en het staafje. Die moet op 0.5mm ofzo staan toch?

LouisG
                      Topic starter

jep, ook al verschillende warmtegraden geprobeerd, maakt niets uit. Het ding draait gewoon geen toeren, zelfs met het achterwiel van de grond draait hij niet extreem veel toeren

Leovince
                        Bijdrager

De zuiger, cilinder en zuigerveren nog in goede staat dan?

Steev
                          Bijdrager

uitlaat dichtgekoold?

LouisG
                            Topic starter

Al met twee uitlaten getest en maakt geen verschil. Zuiger en zuigerveren zijn nog goed ja!

Carphunter
                              Bijdrager

Je hebt een blokje in elkaar gezet….
                                Als je grote en kleine carterhelft van 2 verschillende blokjes afkomen, kan het zijn dat het niet lekker sluit, met name bij de voet van de cilinder.

Heb je al op lekkage gecheckt bij de voet ? (zwarte rommel) Dit had ik namelijk pas ook, en toen kwam m’n Ciao ook voor geen meter vooruit!

ArvidW
                                Donateur

Het probleem ligt bij de bewerkte krukas, dat gaat niet samen met een 50cc ori. Dus gewoon ori kruk erin (brom of snor)

Let wel op, dit geld voor de snellere cilinders, pas dit niet klakkeloos toe op je 50cc want dat gaat slecht lopen. Voor een 41mm cilinder zal ik al een wat gematigdere timing nemen, ook voor een tamme 70cc (bijv olympia70) zou ik de 190-195 graden niet nemen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                  Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.