Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Ciao vonkt niet

Home Forums Techniek Elektrisch Vespa Ciao vonkt niet

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Markoesdn
    Topic starter

Hallo mensen!
      Nadat ik een brommer van mijn collega heb gekocht, en hem het laten lopen, gebeurde het volgende, tijdens het lopen ging de brommer na een uurtje rijden steeds zachter, ook hoorde ik ‘Pof’. Toen heb ik hem uitgezet en na een uur heb ik het weer geprobeerd maar hij startte helemaal niet meer, ik heb gekeken of hij vonkte, en ja hij vonkte NIET.
      Ik heb de volgende dag er een nieuwe bougie en een nieuwe bougie kabel in gedaan maar nog steeds wilt hij niet vonken. Het is een elektronische ontsteking dus het kan niet aan de contactpunten liggen. Ik heb een vliegwiel trekker kunnen lenen van mijn buurman. dus het vliegwiel ligt er al af:thumb, maar ik weet verder niet wat er mis kan zijn 😕
      .
      Heeft u misschien raad? ik hoor het graag

alvast bedankt.

Guido
      Donateur

Meet de spoelen eens door:
        http://vespa-ciao.nl/page.php?id=445

Martino
        Moderator

Dit lijkt mij aan de CDI te liggen, maar probeer eerst eens je vliegwiel er weer op te zetten en je groene draad van de ontsteking tegen je carter te houden. Vervolgens aan je vliegwiel draaien en kijken of het uiteinde van je groene draad vonkt?

Vespaatje
          Donateur

Het kan ook zijn dat de draden aan elkaar zijn gesmolten.
            Dit is mij ook eens overkomen, de 3 draden vervangen scheelt misschien al wat.

Mvg
            Jeroen

Markoesdn
            Topic starter

Bedankt voor de reacties, en wanneer het groene draad niet vonkt, is het dan de CDI?

Martino
              Moderator

Wanneer de groene draad niet vonkt dan weet je dat het juist de ontsteking is. Kan dan een kabelbreuk zijn of slechte spoel. Probeer eerst dit uit te sluiten.

Robbert_K
                Bijdrager

Afgelopen zomer had ik ook problemen met de elektrische ontsteking. Ik heb toen de oude draadjes vanaf de spoelen tot aan de CDI losgemaakt met m’n soldeerbout, en er 3 nieuwe draadjes, kabelschoentjes en krimpkousen er op gesoldeerd. Daarna deed hij het weer zonder problemen.

Het is een best leuk klusje wat me ongeveer 45 minuten gekost heeft.:thumb

Markoesdn
                  Topic starter

Hoeduur zijn die 3 draadjes ongeveer? En waar kan ik ze kopen?
                    Bedankt

Wilk1985
                    Moderator

Kosten vrijwel niets, en zijn in de goede kleuren te verkrijgen bij de meeste autozaken. Je knipt en stript ze op maat en dan soldeer je ze vast op de plekken waar de oude ook zaten.

Is het trouwens niet gewoon je spie die gebroken is? Dit komt wel eens voor als de koppeling niet goed vast heeft gezeten.

Zoals anderen ook al zeiden is de kans wel groot dat het in je kabels zit, die verweren na verloop van tijd.

Ik heb er toen ook eens foto’s van geplaatst hoe ik het deed, zie:

http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=33466&d=250

Markoesdn
                      Topic starter

Hallo, ik heb de 3 kabels doorgemeten en ze doen het nog goed.
                        Maar wat kan het dan wel zijn?
                        Bedankt alvast

Mark

Wilk1985
                        Moderator

Maakt de aarde draad goed contact met het frame?

Zit er misschien vocht tussen de bougiekabel en de aansluiting bij de CDI/Bougiedop (dit komt soms voor, vooral als brommers veel buiten staan en geeft ook dit soort storingen?)

Markoesdn
                          Topic starter

Er zit een nieuwe bougie in en hij heeft gelopen, dus ik denk het niet.
                            Ik heb vaak gekeken of het aarde draad contact maakt en op verschillende plekken vast gemaakt. Is er een manier
                            Om dat te controleren?

Martino
                            Moderator

Ik val in herhaling, maar vonkt de goene draad nou wanneer je deze tegen je carters houdt en aan je vliegwiel draait?
                              Zo ja, dan zal je de CDI eens kunnen vervangen.

Markoesdn
                              Topic starter

Het was de bougiedop

Javad
                                Donateur

Haha en daar kom je een jaar later achter?:lol

<3 Thunderstone
                                  Check mijn perso!
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.