Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Ciao start niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Ciao start niet

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

nikolaimeheus
    Topic starter

Hallo iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden een niet werkende vespa ciao gekocht om als projectje aan te werken. Toen ik hem kocht werkte hij dus niet, hij gaf geen enkel teken van leven toen ik hem in gang probeerde trappen.

Ik heb ondertussen de carburateur, piston, dichtingen en bougie vervangen. Nu krijg ik hem al bijna in gang, je hoort dat hij af en toe ontsteking heeft, maar hij start nog steeds niet. Ik heb wel het gevoel dat er nog steeds lucht uit de cilinder lekt, maar ik vind het vreemd omdat ik net de pakkingen heb vervangen.

De carburateur is een 13/13 van Dellorto met sproeier maat 66 voor moest dit helpen. Kan iemand mij helpen met wat er mis kan zijn met mijn brommer? Dit is ook mijn eerste brommer dus ik heb er nog niet superveel verstand van.

Alvast bedankt,
      Nikolaï.

SuperSi
      Bijdrager

Heey nikolai!

Vul in je profiel even je setup in. Dit helpt ons om in 1 opslag te zien wat van toepassing is op jouw brommer.

De 13/13 carburateur kan prima op je brommer werken. De sproeier 66 daarin tegen is de standaard sproeier die er bij geleverd word.
        66 is een goede maat als je een opgevoerde brommer hebt met 70CC cilinder bijvoorbeeld.
        Als je een standaard brommer hebt met een 13/13 zou je het dichterbij sproeier maat 50 moeten zoeken.
        Sproeiers zijn gelukkig niet al te duur en het niet verkeerd om een paar extra te kopen in wat omliggende maten.

Succes alvast!

nikolaimeheus
        Topic starter

Ik heb alles ingevuld, maar eigenlijk is bijna alles op de brommer nog gewoon origineel hoor, juist de carburateur is vervangen naar een 13/13 ipv een 12/7. Denk je dat hij wel gaat draaien met een nieuwe sproeier? Dan bestel ik deze wel, maar het vreemde vind ik vooral dat ik nog een klein beetje lucht voel ontsnappen uit de cilinder, als hij in gang getrapt wordt en ik mijn hand eronder hou. Zou ik de dichtingen nog eens opnieuw proberen vervangen? De cilinder ziet er vrij goed uit, dus geen krassen of deukjes vanbinnen bij de dichtingen, en de dichtingen zijn net nieuw, maar wel niet alletwee van metaal, zou dit beter zijn?

Groetjes

Wilk1985
          Moderator

Hallo en welkom op dit forum!

Wat jij voelt is hoogstwaarschijnlijk de lucht van de geforceerde koeling die langs de cilnder wordt geblazen 😉

De voetpakking hoort van karton te zijn, en de koppakking van metaal. Origineel zit er zelfs helemaal geen koppakking tussen maar als de kop en het stuk waar de cilinder op de kop aansluit niet vlak zijn is het beter om er wel een pakking tussen te doen.

Als echt alles standaard is zal je zoals SuperSi ook zegt een sproeier rond de 50 nodig hebben, dus je kan ze het beste bestellen van 46 tot 52 ongeveer dan kan je zelf uitvinden welke het beste werkt. Dit is overigens ervan uitgaand dat je een Belgisch en dus “snel” carter hebt.

Ruben06NL
            Bijdrager

Goedenavond, sproeier 66 lijkt me inderdaad erg groot op originele cilinder en (brom?)carter, als je wel vonk hebt verzuip je ‘m denk ik.
              Als je bougie niet nat is, kun je even het vlotterbakje even openmaken en kijken of die wel vol loopt. (Had ik laatst last van, had even het vlottertje op en neer bewogen en toen deed ‘ie het weer)
              Als je 12/7 nog goed is kun je die ook wel efkes proberen op een lagere sproeier (42 ofzo?) reed bij mij ook best prima ( met poelie 80 en citypower +-40km/h)

nikolaimeheus
              Topic starter

Hallo iedereen, bedankt voor de tips, ik heb vandaag de verschillende sproeiers uitgetest. Helaas start mijn ciao nog steeds niet. Bij sproeier 50 krijg ik wel het meest resultaat, dan heeft hij vrij veel ontsteking, maar hij blijft nog steeds niet draaien, ik heb dit dan verder proberen regelen met de schroef aan de carburateur, en hoe verder ik hem erin draaide, hoe meer zin de brommer had om in gang te gaan, maar uiteindelijk altijd net niet. Kan iemand mij uit de nood helpen en zeggen hoe dit komt?

SuperSi
                Bijdrager

De schroef op je carb regelt alleen je stationair toerental. Verder niet of je brommer wel of niet loopt.
                  Blijft je brommer wel lopen als je gas geeft?

Heb je de oude 12/7 nog met de sproeier die daar in zat?
                  Als dat de originele is zou je brommer in principe met je oude carburateur moet lopen.

Welke sproeiers heb je allemaal geprobeerd?

nikolaimeheus
                  Topic starter

SuperSi :
                    De schroef op je carb regelt alleen je stationair toerental. Verder niet of je brommer wel of niet loopt.
                    Blijft je brommer wel lopen als je gas geeft?

Heb je de oude 12/7 nog met de sproeier die daar in zat?
                    Als dat de originele is zou je brommer in principe met je oude carburateur moet lopen.

Welke sproeiers heb je allemaal geprobeerd?

Dus daar moet ik niet teveel mee gaan prutsen? De brommer blijft niet lopen als ik gas geef, hij ontsteekt gewoon af en toe als ik trap, maar hii blijft nooit lopen. Ik heb de oude 12/7 nog, maar die is niet echt in goede staat, het buisje waar je gaskabel doorloopt is bijvoorbeeld afgebroken, dus het lijkt me slimmer om toch mijn gloednieuwe 13/13 te gebruiken. Ik heb sproeiers 46, 48, 50 en 52 geprobeerd.

Bankschroef20
                    Bijdrager

Heb je wel een goede constante vonk? misschien Een nieuwe bougie proberen

nikolaimeheus
                      Topic starter

Ik zag ook wel net dat als ik hem in gang probeer te trappen, er dan ergens vanonder aan de motor of de cilinder een paar druppels olie/benzine lekken.

nikolaimeheus
                        Topic starter

Bankschroef20 :
                          Heb je wel een goede constante vonk? misschien Een nieuwe bougie proberen

De bougie is vrij nieuw en vonkt zeer constant (en zeer hard)

Bankschroef20
                          Bijdrager

Als je pakkingen goed en nieuw zijn zou ik eens je blokje nakijken op een klein barstje, heb er ook keer in gahad bij de carter helften en een keer een blokje die bij de krukas keering geschuurd was.

nikolaimeheus
                            Topic starter

Bankschroef20 :
                              Als je pakkingen goed en nieuw zijn zou ik eens je blokje nakijken op een klein barstje, heb er ook keer in gahad bij de carter helften en een keer een blokje die bij de krukas keering geschuurd was.

Ik zal dit morgen doen, maar wat moet ik doen als er een scheurtje of barstje zit? Moet ik dan heel het blok vervangen?

IJskonijn
                              Bijdrager

Ik denk dat er ergens een pakking lekt.
                                Kun je met een zaklampje zien waar de lekkende benzine vandaan komt?

Mocht je je brommer wel aan de gang krijgen, moet je even de deo test doen om valse lucht uit te sluiten.
                                Gewoon even spuiten langs alle pakkingen en de aansluiting van de carburateur.

No replacement for displacement

nikolaimeheus
                                Topic starter

IJskonijn :
                                  Ik denk dat er ergens een pakking lekt.
                                  Kun je met een zaklampje zien waar de lekkende benzine vandaan komt?

Mocht je je brommer wel aan de gang krijgen, moet je even de deo test doen om valse lucht uit te sluiten.
                                  Gewoon even spuiten langs alle pakkingen en de aansluiting van de carburateur.

Ik heb net de cilinderkop nog wat aangespannen, maar daar lekt hij niet hoor. Volgens mij komt de olie van vanonder aan de carter, daar heb ik na het trappen eens gevoeld met een zakdoekje, en er hingen toch een paar druppels olie aan. Weet er iemand hoe dit komt, en of dit misschien de reden is dat hij nog steeds niet wilt starten?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.