Vespa-Ciao.NL
:: Vespa ciao Snor 6 jaar stil gestaan

Home Forums Techniek Mechanisch Vespa ciao Snor 6 jaar stil gestaan

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

John1996
    Topic starter

Hallo allemaal,

Even voorstellen, ik ben John, 28 jaar uit Amsterdam. Ik ben al vanaf 2017 in bezit van een vespa ciao snor uit 2005. Zoals jullie misschien weten was in Januari 2018 de millieuzone ingegaan in amsterdam. Dat betekende dus het einde voor mijn leuke ritjes op mijn vespa ciao. Fast forward 6 jaar later. De ciao heeft nu al 6 jaar stilgestaan en start momenteel niet. Het voornaamste probleem is het achterwiel, Deze draait niet vrij en zit vast. Het lukt ook niet om met de brommer te lopen omdat het achterwiel niet beweegt (wellicht de vertanding van de achterklok?) . Als ik het hendeltje onder de linker rem indruk, zit er wel enigszins beweging in het achterwiel. Verder maakt de brommer bij het starten (rennend) wel geluid alsof hij wilt aanslaan, maar er gebeurd verder niks. Kunnen jullie mij op weg helpen bij het herstellen van mijn brommer zodat ik er weer op kan rijden? Ik heb weinig tot geen verstand van brommers en de techniek die daarbij komt kijken.

niek1992
      Bijdrager

Het hendeltje links is je decompressie hendel, daarmee zorg je ervoor dat je cilinder minder compressie maakt (wat ervoor zorgt dat het aanrennen makkelijker gaat). Dat betekend dus dat er compressie is, intended behaviour.

Als de brommer 6 jaar stil heeft gestaan, begin dan even met de benzine aftappen en verversen voor nieuwe. Vermoedelijk zit je vlotterbak ook vol met ingedroogde benzine als je het kraantje niet dicht hebt gedaan.

Hier kan je vanaf onder lastig bij, dus beste is om een platkop schroevendraaier en een steek 8 te pakken. Begin met het luchtfilter eraf te halen, gevolgd door de 2 schroeven op de carburateur waarmee je gasschuif vast zit. Vervolgens draai je de bout los waarmee de carb klemt op de inlaatflens. Pas op dat je deze niet rond draait als je steek 8 er niet goed op past. benzineslang moet uiteraard ook los.

Als ie los is, draai carburateur om & draai je vlotterbak los. Maak schoon en doe al deze stappen in omgekeerde volgorde. Probeer hem nu te starten, start ie niet? Laat het dan ff weten. Vermoedelijk moet er dan een nieuwe bougie in.

John1996
        Topic starter

Hoi Niek, bedankt voor de tips!
          Hoe kan ik de benzine het beste aftappen? is dat een kwestie van de benzineslang ontkoppelen en leeg laten lopen? Ik zal even een update geven als ik alle stappen heb doorlopen.

niek1992
          Bijdrager

Als de benzine idd 6 jaar oud is, dan kan je het niet meer gebruiken om je brommer mee te laten rijden; afvoeren naar de chemiestraat is de veiligste keuze hiervoor. En ja, slang aan de carburateur kant loshalen en in een fles hangen. Daarna pas kraantje openen. Zorg dat het in een glazen fles zit, PET fles lost op door de benzine.

RAV77
            Bijdrager

benzine kan ook gewoon in een coca cola fles deze zijn sterker  , lost niet op 🙂

John1996
              Topic starter

Ik heb de caburateur schoongemaakt en het luchtfilter vervangen met die van Polini. De benzinekraan heb ik eraf gehaald omdat de tank verstopt zat, echter bij het terugmonteren is de kraan ineens gaan lekken. De Ciao startte overigens wel maar valt na het straten gelijk uit. Ik heb ook het idee dat het luchtfilter te groot is voor de carb zou dat kunnen? Ik zie namelijk een klein spleetje tussen het luchtfilter en de carburateur.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.