Vespa-Ciao.NL
:: Vespa ciao sneller optrekken

Home Forums Techniek Opvoeren Vespa ciao sneller optrekken

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Blueciao
    Topic starter

goeie avond
      Ik heb een Vespa ciao met standaard set-up.
      Het enige wat is aangepast is de uitlaat, heb nu een citypower er onder. Mijn ciao rijdt op z’n top nu ong 35 maar trekt naar men gevoel wel niet zo lekker op. Ik ben van plan om een aantal dingen te kopen om hem wat sneller te maken maar ik weet niet of ze veel nut gaan hebben, daarom schakel ik even jullie hulp in. Ik ben van plan een:
      tecno kruluitlaat te kopen
      groene trekveren te kopen
      een 90mm poelli te kopen
      een grotere sproeier er op te zetten
      een luchtfilter van Malosi te kopen
      kunnen jullie mij vertellen of deze dingen nuttig gaan zijn voor mij mij en welke ik beter niet koop omdat ze geen nut zouden hebben.

alvast bedankt!

/

Mikey
      Bijdrager

De tecno krul ga je niets aan hebben voor optrekken. Leo krul uitlaat is wel goed voor trekkracht. Welke poelie heb je er nu onder want standaard heeft een ciao al poelie 90.

Blueciao
        Topic starter

Weet ik niet direct er staat C25 op ben je daar iets mee? Anders zal ik even wat beter kijken morgen. En weet je iets over die andere dingen die ik er gaan opzetten

/

Mikey
          Bijdrager

C25 is originele poelie en dus 94mm in diameter. Groene trekveren kunnen veel verschil maken in optrekken maar ik betwijfel of deze niet te sterk zijn voor je originele setup, misschien de grijze polini veren gebruiken want die zijn iets slapper. Malossi filter doet ook niet echt veel op standaard setup. Omdat een malossi filter meer lucht doorlaat, moet je ook een grotere sproeier monteren. Als je geen malossi filter neemt, hoef je ook geen grotere sproeier te nemen.

Blueciao
            Topic starter

Maar zou hij beter rijden met een grotere sproeier?

/

Mikey
              Bijdrager

Dat kan ik niet vanaf hier weten. Welke heb je er nu in dan en welke carburateur heb je?

Blueciao
                Topic starter

Zit een 42 onder als ik het me goed herinner zou heel mss ook een 50 kunnen zijn, ik ben van plan er dan een 58 voor te kopen, carburateur is gewoon de standaard.

/

SuperSi
                  Bijdrager

Hij gaaat niet beter rijden met alleen een grote sproeier. Je brommer rijd het best met de, voor jouw setup, optimale brandstof/luchtverhouding. Bij onze brommers kan je de hoeveelheid lucht niet afstellen, dat word bepaald door je type luchtfilter en de doorlaat grootte van de carburateur. De juiste verhouding bereik je vervolgens door de juiste sproeier te monteren. Dit is een kwestie van afstellen. Op basis van setup kunnen de meeste hier wel een goede richting geven maar elk blok is anders en je zult er zelf achter moeten komen.
                    Ook is van 42 naar 50 naar 58 een erg groot verschil. Een enkele, of 2, maten verschil is vaak al genoeg. Dus van 50 naar 52 of 54.

Zoals hierboven is gezegd helpt de tecno krul niet echt. Een citypower of leo krul is beter voor het optrekken.
                    Bij poelie moet je rekening houden met het feit dat een kleinere poelie harder gaat maar minder snel optrekt. Een grote poelie viceversa.
                    Een malossi filter kan helpen, filtert wel slecht en zorgt voor een grotere sproeier.
                    Voor de trekveren zouden groene wel kunnen in een standaard setup. Beter is het setje van polini, dan kan je zelf even testen.

Bij elke motorische aanpassing die te maken heeft met verbranding (luchtfilter, carb, cilinder, uitlaat) zal je opnieuw moeten gaan afstellen.
                    En onthoud dat onze brommers nou eenmaal niet de beste trekkers zijn.

Succes!

Wim
                    Bijdrager

Het mooiste is een 43mm cilinder met een niet te grote carburateur, je wilt sneller optrekken, met een te grote carburateur ga je ook meteen sneller.
                      Dus iets meer vermogen en geen hoge topsnelheid.
                      Je uitlaat is ook al goed voor een 43mm cilinder.

Ik zou eerst kijken of je “snor carters hebt”, dus met een kleine inlaat, ik meen 7mm.
                      Gezien je C25 poelie denk ik dat je een snor hebt.
                      Dan kan je weinig doen met grotere carburateurs en cilinders passen niet.
                      Snorcarters hebben ook een stalen bus in het inlaatkanaal waarmee je weinig kan(ze kunnen er wel uit)
                      Dus controleer dit eerst!

Koop anders een setje bromcarters.

Dus met een 43mm cilinder en een 12/10 carburateur en je citypower uitlaat
                      ga je al een stuk fijner optrekken en rijden.
                      Het heeft gewoon wat meer vermogen al bij een lager toerental.
                      Citypower uitlaat gewoon er onder laten.
                      Koop er ook sproeiers 58-60-62 bij, voor de fine-tuning.

Het kan zijn dat de citypower 23mm aansluiting heeft.
                      Als dat zo is, dan ook een citypower met 22mm aansluiting kopen.

Als alles is gemonteerd kan je nog wat testen met verschillende maten poelies voor snelheid vs. trekkracht.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Blueciao
                      Topic starter

057AD0C0-B1A8-4AC0-88EF-343E144C7719Bedankt voor jullie uitleg allen, ik ben zeker van plan te doen wat jullie allemaal schreven maar de prima uitlaat vind ik wel wat prijzig, zou de uitlaat van gianelli mij ook goed resultaat opleveren, ik weet dat mijn citypower ook wel al goed is maar ik zou liever een hebben met wat coolere looks.

/

Wim
                        Bijdrager

Expansie uitlaten zijn meestal voor hogere toeren.
                          Je snelheid zal iets omhoog gaan als er nu al voldoende vermogen is.
                          Gezien de erg kleine demper zal er zeer veel geluid
                          geproduceerd worden.
                          Dus waarschijnlijk een herriebak.

Als het om de looks gaat, gewoon doen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

SuperSi
                          Bijdrager

Deze uitlaat maakt inderdaad redelijk veel herrie.
                            Het demperwol in de demper zelf is ook van slechte kwaliteit.
                            De andere uitlaat vind je wat prijzig zeg je, je hebt al een citypower en geld bespaar je het makkelijkst als je het niet uitgeeft.
                            Een expansie uitlaat ziet er misschien leuk uit maar hebben een specifiekere, vaak kleinere, powerband. In dat toerengebied heb je de meeste trekkracht.
                            Als je een variosysteem hebt kan je dat systeem daar op afstellen, met een poelie systeem trek je dan van onderaf slecht op en bij de powerband, meestal rond 3/4, krijg je een soort “boost”.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.